3262
Sök

Cylinder Nr? ändras till "motorn går ryckigt"

jobbar påre
751 Inlägg
23 oktober 2011
Trådstartare
Tjoo!

har fått på besiktiningen att det är misständning på Cylinder 4 enligt deras diagnosverktyg..
man känner även när man ligger i uppförsbacke och kör lugnt att den vill som tappa lite (lite som en misständning). annars när man gasar lite så går den hur bra som helst, effekten finns osv..
har då bytt nu den tändspole som jag tänkt mig är cyl 4.. men gick inge bättre..

då är min fråga.. hur räknar jag cylindrarna på min 3.2V6 i A3an?

som ja förstått så är det ju en VR6 motor..

kan motorn misstända om stiften är kassa? eller går den dåligt hela tiden då?
Senast redigerat av Pro_fxr (8 juli 2012)

Vw trimmare
2 995 Inlägg
23 oktober 2011
http://i126.photobucket.com/albums/p115/RossLove/RepairManualpdf-AdobeReader.jpg
Senast redigerat av MeloveGolf (23 oktober 2011)

736 Inlägg
23 oktober 2011
Om stiften är kassa kan den absolut misstända ibland, ofta vid belastning på låga varv, så bilen hugger lite, sedan kan den gå fint på högre varv. Har du inte bytt stift skulle jag börja där...

jobbar påre
751 Inlägg
26 oktober 2011
Trådstartare
den är även lite orolig på tomgången oxå.. så tror de blir stiftbyte.. antar att inte förra ägarn bytt stiften då de verkar vara longlife stift i dessa bilar (BILLIG ;S )...

jobbar påre
751 Inlägg
7 juli 2012
Trådstartare
nu gasar jag igång den här tråden igen då bilen stått hela vintern typ och först nu jag kommit till skott att handla stift.. har bytt dom. det blev betydligt bättre.. men den vill fortfarande "hugga" lite.. känns som en misständning..
vars ska ja fortsätta leta nurå??

jobbar påre
751 Inlägg
8 juli 2012
Trådstartare
kan även tillägga att jag får upp felkoder då och då (Secondary air injection system (bank 1) samt (bank2))  vad innebär detta?

747 Inlägg
8 juli 2012
Pröva byte plats på en 4ans tändspole med någon annan cyl och se om problemet följer med.

Den andra felkoden är sekundärluftsystemet.

Går med VAS eller VCDS att köra komponentstest o se om luftpumpen går igång.

/ Toni Larsson

376 Inlägg
8 juli 2012
Åk in på närmsta vag verkstad så och ber dom kolla Art nr tändspolarna. Dom flesta spolar byts ut gratis då  tändspolar tillverkade inom visst årtal har varierande kvalitét. Så får du spolarna bytta och problemet kvarstår så kan du ju utesluta spolarna som problemorsak iaf. Men om du nu har bytt en så sätt tillbaka den gamla då dom ej byter ut spolar som ej är en originaldel.

Underliga äro Herrens vägar, sa prästen när han körde i diket

jobbar påre
751 Inlägg
8 juli 2012
Trådstartare
har redan kikat med VAG och alla skulle bytas. men då hade jag redan hunnit byta 3 st själv. och närmaste Audi verkstad för mig är luleå. dvs. 35mil bort. så jag bytte resten av spolarna själv oxå iom. att de blir samma kostnad att åka ner och göra detta...

Bör inte vara spolarna iaf...

men sekundärluftsys. kan de göra att bilen går ryckigt? har läst runt lite att de systemet ska fungera så att kattarna värms upp fortare?

när de gäller ryckigt så äre som sagt precis när man kör i uppförsbacke på högre växel.. då börjar den som att den vill välja mella två växlar men kan inte bestämma sig för vilken..

bilen går annars kanon, hur jämn och fin tomgång som helst, gasar man så finns all kraft dära, inga misständningar eller spottning, utan endast när man ligger å kör och de blir lite belastning på lägre varv...

de som oxå är drygt med min VAG försäljare i kiruna är att dem inte tar in Audi nåmer, eftersom att dom tappade audi för något år sedan, så har dom bestämt att frysa ut alla audibilar...

kan volvo eller någon annan verkstad tänka sig ha en sådan kodläsare så man kan funktionstesta alla delar?
eller äre bara VAG ?

Sök