Glesmark skrev:
Xuri skrev:
Glesmark skrev:
Som lite kuriosa vill jag bara påpeka att Audis 2.1 liters motorer på 80talet lämnade 720hk med 50mm restriktor. Enbart kuriosa som sagt!
För övrigt tror jag att du har mycket att hämta i ämnet mottryck i din bil.
Min kärra lämnar inte extremt med mottryck, 56 mm turbin går de att plocka betydligt mer effekt på.
sen är de skillnad på 50 mm restriktor och vilka bränslen som användes på dom årtalen gämnfört med vad jag brukar. 50 mm restriktor vs 50 mm kompressorhjul är skillnad
med 65 mm turbinhjul som jag hade på förra setupen låg jag på nästan identisk effekt mot de 56mm hjulet jag har i dagsläget. dock har jag max laddtryck i alla fall 1500 rpm tidigare.
Självklart är det stor skillnad, men som sagt så var det mest kul och intressant kuriosa att peta in (tyckte jag iaf).
På turbobanditens hemsida står det att tb58 klarar av ca 500 hk och ger tidigt laddtryck även vid låga effekter, kul försäljningsargument när man tittar på dina bänkpapper och tänker, tidig spool & 500 hk.
Har deras tb60 med deras största avgashus (med singelfläns) på min bil, sprutet är inte klarmonterat än så jag har inga papper på vad den presterar men jag tänkte försöka klämma ur den dom 650 hk som det står att den skall klara, om den sen klarar det är ju en annan femma.
Tycker du borde ha nått slags mottryck någonstans i din bil om du inte lyckas bromsa mer än 370 hk med en turbo med 58mm turbin, om det är avgashuset, ditt grenrör eller insug vågar jag inte ens spekulera i för det vet du nog bättre än mig, men nånstans lär du ha mottryck.
Har du flödat din motor inkl cellpaket i luftkylet osv, och vad flödade den för?
Samt vad fick du uppmätt för mottryck om du nu mätt
Jag vet flertalet bilar å mappare som säger att tb58an orkar inte mer än 3-350 hästar... jag körde "snik setup" och plockade 313 hk vid ca 1,5bar , polaren jag såldet turbon till körde topplock för typ 7000kr, annan bromsbänk men 320hk vid 1.1 bars ladd, får nog veta mer om den senaren är han byggt hur långt den orkade... men de är ändå 58 mm komphjul å 56 mm turbinhjul, de ska orka över 500 hästar.
tror tyvärr inte du får några 650 hk
vet ingen som har uppnått effekten som turbobanditen har specat sina aggregat för
lite synd för de är annars bra aggregat för pengarna
jag körde typ 1800 mil med min kina snurra å de lirade fint
hade jag inte stött på surge i bänken så hade jag laddat mer å fortfarande haft den
nej nej nu har du missförstått
MIN gamla tb58 turbo hade 58 mm komphjul, min nya borg warner endast 50mm. och 375 hk på 50mm komphjul på sveriges kändaste gjutjärnsmotor med extremt hög effektivitet
så tyckerj jag de är bra, Jag laddar dessutom inte de jag vill för jag leker fortfarande med den interna wastegaten som sitter i aggregatet, Jag personligen vill upp i alla fall 4 hekto till i ladd å där är fortfarande min turbo efffektiv, jag har inte kört den i botten ännu
å jag ligger bara på typ 25-30 grader insugstemp
turbinhjulet på tb58an var 56 mm och de är de på mitt borgwarner agg nu också, dock laddar borg warnern i alla fall 800rpm tidigare, och lämnar 70 hästar mer på 1 hekto mer laddtryck med 8mm mindre kompressorhjul :p
Med hx40 aggregatet å riktigt grenrör så lämnade kärran 374hk, 498nm sen slirade kopplingen på 1.5 bars ladd å "omappat" så fanns nog 30-40hk till å hämta men jag hade fullt laddtryck först vid 4800rpm... segt å växla ner 2 eller 3 gånger för att köra om...