2945
Sök

Sprickor i avgashuset

766 Inlägg
20 juli 2012
#41
cpu1337 skrev:
Xuri skrev:
cpu1337 skrev:

vore inte ett lite bättre grenrör att tänka på?tongue brorsan har t04 på sin och vid hård körning är de bara grenröret som blir rött aldrig turbon. lika med polarn som har 19t blir bara grenröret där allt går ihop som blir rött. ska själv köra med turbobanditens tb58 när ja dammar av 940in igen och då blir de egenbyggt grenrör

nja grenröret blir inte så jävla varmt men avgashuset på turbon lyser finnemang tongue
Jo men jag orkar inte köra med egenbyggt, gjorde för nått år sedan men bytte "ner mig" till grejer som lirar bättre.  byt ut tb58 mot något vettigare, visst dom lirar bra, bättre än 19t  men de är mycke surge och dom är lite småtröga att få igång.  jag körde de innan men de är ljusår mellan en borg warner s200g aggregat å en tb58 och dom kostar samma pengar, den ena är dock ny och den andra är begagnad.

Jag har 2 bars ladd på 4ans växel innnan 3000rpm om jag vill tongue

så tidigt ladd vill ja inte ha det litar ju på koppling och låda så hårt:D

haha ja har en gammal  Schwitzer s2 i garderoben är de samma turbo fast äldre eller?tongue

One Man Clan
4 287 Inlägg
20 juli 2012
#42
cpu1337 skrev:
Xuri skrev:
cpu1337 skrev:

vore inte ett lite bättre grenrör att tänka på?tongue brorsan har t04 på sin och vid hård körning är de bara grenröret som blir rött aldrig turbon. lika med polarn som har 19t blir bara grenröret där allt går ihop som blir rött. ska själv köra med turbobanditens tb58 när ja dammar av 940in igen och då blir de egenbyggt grenrör

nja grenröret blir inte så jävla varmt men avgashuset på turbon lyser finnemang tongue
Jo men jag orkar inte köra med egenbyggt, gjorde för nått år sedan men bytte "ner mig" till grejer som lirar bättre.  byt ut tb58 mot något vettigare, visst dom lirar bra, bättre än 19t  men de är mycke surge och dom är lite småtröga att få igång.  jag körde de innan men de är ljusår mellan en borg warner s200g aggregat å en tb58 och dom kostar samma pengar, den ena är dock ny och den andra är begagnad.

Jag har 2 bars ladd på 4ans växel innnan 3000rpm om jag vill tongue

så tidigt ladd vill ja inte ha det litar ju på koppling och låda så hårt:D

du bara för att turbon laddar måste du inte ha max effekt heller, börjar turbon dra tidigare än kamaxel kommer effekten senare i alla fall,

de är faktiskt ett underbart ljud och skak som uppstår i hela karossen när vridet kommer så tidigt big_smile

Har själv kört med tb58an ett par år och jag hade inte valt den om jag var du, runt 300hk är max på en rödblock men kompressohjulet är gott för över 500 hästar,  dom lirar dock väldigt dåligt på rödblocken...
lite tråkigt faktiskt.


1 938 Inlägg
20 juli 2012
#43
Xuri skrev:
cpu1337 skrev:
Xuri skrev:

steget mellan 13c  å 19t är extremt stor om du frågar mig... samma turbinhjul med helt olika kompressorhjul... 19t får du inte å ladda över 1 bar innan 2000 rpm....

De gäller att kompromissa och hitta rätt kombo...själver har jag fullt ladd runt 2800rpm under väldigt dåliga förhållanden och en sk "lastbilsturbo" och ändå har jag bättre vrid effektförhållande än diverse 940is med 19t...  trots 8mm större turbinhjul...

maxvrid 3700 rpm, maxeffekt 6000 :p

antar att du inte kör med original grenrör som dom flesta som trimmar 940is gör:)

Jopp de är orginal 940 grenrör som jag har filat något big_smile

518 nm vid 3700 rpm e helt ok, 374 hk vid 6000 rpm duger också.

hade bara kompressorhjulet varit lite större kunde vi nog hämtat mer tongue

men rätt bra med kräm med bara 50 mm kompressorhjul tycker jag allt.  går å hämta mer om bara wastegaten gör de jag vill.

Som lite kuriosa vill jag bara påpeka att Audis 2.1 liters motorer på 80talet lämnade 720hk med 50mm restriktor. Enbart kuriosa som sagt! big_smile

För övrigt tror jag att du har mycket att hämta i ämnet mottryck i din bil. smile

One Man Clan
4 287 Inlägg
20 juli 2012
#44
Glesmark skrev:
Xuri skrev:
cpu1337 skrev:

antar att du inte kör med original grenrör som dom flesta som trimmar 940is gör:)

Jopp de är orginal 940 grenrör som jag har filat något big_smile

518 nm vid 3700 rpm e helt ok, 374 hk vid 6000 rpm duger också.

hade bara kompressorhjulet varit lite större kunde vi nog hämtat mer tongue

men rätt bra med kräm med bara 50 mm kompressorhjul tycker jag allt.  går å hämta mer om bara wastegaten gör de jag vill.

Som lite kuriosa vill jag bara påpeka att Audis 2.1 liters motorer på 80talet lämnade 720hk med 50mm restriktor. Enbart kuriosa som sagt! big_smile

För övrigt tror jag att du har mycket att hämta i ämnet mottryck i din bil. smile

Min kärra lämnar inte extremt med mottryck, 56 mm turbin går de att plocka betydligt mer effekt på.
sen är de skillnad på 50 mm restriktor och vilka bränslen som användes på dom årtalen gämnfört med  vad jag brukar.  50 mm restriktor vs 50 mm kompressorhjul är skillnad tongue

med 65 mm turbinhjul som jag hade på förra setupen låg jag på nästan identisk effekt mot de 56mm hjulet jag har i dagsläget. dock har jag max laddtryck i alla fall 1500 rpm tidigare.


766 Inlägg
20 juli 2012
#45
Xuri skrev:
cpu1337 skrev:
Xuri skrev:

nja grenröret blir inte så jävla varmt men avgashuset på turbon lyser finnemang tongue
Jo men jag orkar inte köra med egenbyggt, gjorde för nått år sedan men bytte "ner mig" till grejer som lirar bättre.  byt ut tb58 mot något vettigare, visst dom lirar bra, bättre än 19t  men de är mycke surge och dom är lite småtröga att få igång.  jag körde de innan men de är ljusår mellan en borg warner s200g aggregat å en tb58 och dom kostar samma pengar, den ena är dock ny och den andra är begagnad.

Jag har 2 bars ladd på 4ans växel innnan 3000rpm om jag vill tongue

så tidigt ladd vill ja inte ha det litar ju på koppling och låda så hårt:D

du bara för att turbon laddar måste du inte ha max effekt heller, börjar turbon dra tidigare än kamaxel kommer effekten senare i alla fall,

de är faktiskt ett underbart ljud och skak som uppstår i hela karossen när vridet kommer så tidigt big_smile

Har själv kört med tb58an ett par år och jag hade inte valt den om jag var du, runt 300hk är max på en rödblock men kompressohjulet är gott för över 500 hästar,  dom lirar dock väldigt dåligt på rödblocken...
lite tråkigt faktiskt.

så 300hk är max för en nyrenoverad botten med spm h-profil? visserligen har ja orginal kolvarna än men dom brukar ju hänga med högre har ja sett.

One Man Clan
4 287 Inlägg
20 juli 2012
#46
cpu1337 skrev:
Xuri skrev:
cpu1337 skrev:

så tidigt ladd vill ja inte ha det litar ju på koppling och låda så hårt:D

du bara för att turbon laddar måste du inte ha max effekt heller, börjar turbon dra tidigare än kamaxel kommer effekten senare i alla fall,

de är faktiskt ett underbart ljud och skak som uppstår i hela karossen när vridet kommer så tidigt big_smile

Har själv kört med tb58an ett par år och jag hade inte valt den om jag var du, runt 300hk är max på en rödblock men kompressohjulet är gott för över 500 hästar,  dom lirar dock väldigt dåligt på rödblocken...
lite tråkigt faktiskt.

så 300hk är max för en nyrenoverad botten med spm h-profil? visserligen har ja orginal kolvarna än men dom brukar ju hänga med högre har ja sett.

nej nej, runt 3-350 hk är max vad du plockar med tb58an tyvärr...bygger du en RIKTIGT vass maskin så kanske du når  350 hästar med tb58an men då snackar vi en portad topp för 7-8000kr... tb58an stryper som fan.
me en borg warner plockar du mer effekt enklare...

jag kör på org kolvar :p


766 Inlägg
20 juli 2012
#47
Xuri skrev:
cpu1337 skrev:
Xuri skrev:

du bara för att turbon laddar måste du inte ha max effekt heller, börjar turbon dra tidigare än kamaxel kommer effekten senare i alla fall,

de är faktiskt ett underbart ljud och skak som uppstår i hela karossen när vridet kommer så tidigt big_smile

Har själv kört med tb58an ett par år och jag hade inte valt den om jag var du, runt 300hk är max på en rödblock men kompressohjulet är gott för över 500 hästar,  dom lirar dock väldigt dåligt på rödblocken...
lite tråkigt faktiskt.

så 300hk är max för en nyrenoverad botten med spm h-profil? visserligen har ja orginal kolvarna än men dom brukar ju hänga med högre har ja sett.

nej nej, runt 3-350 hk är max vad du plockar med tb58an tyvärr...bygger du en RIKTIGT vass maskin så kanske du når  350 hästar med tb58an men då snackar vi en portad topp för 7-8000kr... tb58an stryper som fan.
me en borg warner plockar du mer effekt enklare...

jag kör på org kolvar :p

ja har en schwitzer s2 med dåliga lager som ligger i garderoben, är inte det föregångarn till den du har?smile den är utan intern wastegate men ja ska ju ändå bygga grenrör så:P

1 938 Inlägg
20 juli 2012
#48
Xuri skrev:
Glesmark skrev:
Xuri skrev:

Jopp de är orginal 940 grenrör som jag har filat något big_smile

518 nm vid 3700 rpm e helt ok, 374 hk vid 6000 rpm duger också.

hade bara kompressorhjulet varit lite större kunde vi nog hämtat mer tongue

men rätt bra med kräm med bara 50 mm kompressorhjul tycker jag allt.  går å hämta mer om bara wastegaten gör de jag vill.

Som lite kuriosa vill jag bara påpeka att Audis 2.1 liters motorer på 80talet lämnade 720hk med 50mm restriktor. Enbart kuriosa som sagt! big_smile

För övrigt tror jag att du har mycket att hämta i ämnet mottryck i din bil. smile

Min kärra lämnar inte extremt med mottryck, 56 mm turbin går de att plocka betydligt mer effekt på.
sen är de skillnad på 50 mm restriktor och vilka bränslen som användes på dom årtalen gämnfört med  vad jag brukar.  50 mm restriktor vs 50 mm kompressorhjul är skillnad tongue

med 65 mm turbinhjul som jag hade på förra setupen låg jag på nästan identisk effekt mot de 56mm hjulet jag har i dagsläget. dock har jag max laddtryck i alla fall 1500 rpm tidigare.

Självklart är det stor skillnad, men som sagt så var det mest kul och intressant kuriosa att peta in (tyckte jag iaf).

På turbobanditens hemsida står det att tb58 klarar av ca 500 hk och ger tidigt laddtryck även vid låga effekter, kul försäljningsargument när man tittar på dina bänkpapper och tänker, tidig spool & 500 hk. big_smile

Har deras tb60 med deras största avgashus (med singelfläns) på min bil, sprutet är inte klarmonterat än så jag har inga papper på vad den presterar men jag tänkte försöka klämma ur den dom 650 hk som det står att den skall klara, om den sen klarar det är ju en annan femma.

Tycker du borde ha nått slags mottryck någonstans i din bil om du inte lyckas bromsa mer än 370 hk med en turbo med 58mm turbin, om det är avgashuset, ditt grenrör eller insug vågar jag inte ens spekulera i för det vet du nog bättre än mig, men nånstans lär du ha mottryck.

Har du flödat din motor inkl cellpaket i luftkylet osv, och vad flödade den för?
Samt vad fick du uppmätt för mottryck om du nu mätt smile

One Man Clan
4 287 Inlägg
21 juli 2012
#49
Glesmark skrev:
Xuri skrev:
Glesmark skrev:

Som lite kuriosa vill jag bara påpeka att Audis 2.1 liters motorer på 80talet lämnade 720hk med 50mm restriktor. Enbart kuriosa som sagt! big_smile

För övrigt tror jag att du har mycket att hämta i ämnet mottryck i din bil. smile

Min kärra lämnar inte extremt med mottryck, 56 mm turbin går de att plocka betydligt mer effekt på.
sen är de skillnad på 50 mm restriktor och vilka bränslen som användes på dom årtalen gämnfört med  vad jag brukar.  50 mm restriktor vs 50 mm kompressorhjul är skillnad tongue

med 65 mm turbinhjul som jag hade på förra setupen låg jag på nästan identisk effekt mot de 56mm hjulet jag har i dagsläget. dock har jag max laddtryck i alla fall 1500 rpm tidigare.

Självklart är det stor skillnad, men som sagt så var det mest kul och intressant kuriosa att peta in (tyckte jag iaf).

På turbobanditens hemsida står det att tb58 klarar av ca 500 hk och ger tidigt laddtryck även vid låga effekter, kul försäljningsargument när man tittar på dina bänkpapper och tänker, tidig spool & 500 hk. big_smile

Har deras tb60 med deras största avgashus (med singelfläns) på min bil, sprutet är inte klarmonterat än så jag har inga papper på vad den presterar men jag tänkte försöka klämma ur den dom 650 hk som det står att den skall klara, om den sen klarar det är ju en annan femma.

Tycker du borde ha nått slags mottryck någonstans i din bil om du inte lyckas bromsa mer än 370 hk med en turbo med 58mm turbin, om det är avgashuset, ditt grenrör eller insug vågar jag inte ens spekulera i för det vet du nog bättre än mig, men nånstans lär du ha mottryck.

Har du flödat din motor inkl cellpaket i luftkylet osv, och vad flödade den för?
Samt vad fick du uppmätt för mottryck om du nu mätt smile

Jag vet flertalet bilar å mappare som säger att tb58an orkar inte mer än 3-350 hästar... jag körde "snik setup" och plockade 313 hk vid ca 1,5bar , polaren jag såldet turbon till körde  topplock för typ 7000kr, annan bromsbänk men 320hk vid 1.1 bars ladd, får nog veta mer om den senaren är han byggt hur långt den orkade... men de är ändå 58 mm komphjul å 56 mm turbinhjul, de ska orka över 500 hästar.

tror tyvärr inte du får några 650 hk hmm  vet ingen som har uppnått effekten som turbobanditen har specat sina aggregat för sad  lite synd för de är annars bra aggregat för pengarna smile jag körde typ 1800 mil med min kina snurra å de lirade fint smile hade jag inte stött på surge i bänken så hade jag laddat mer å fortfarande haft den smile


nej nej nu har du missförstått smile MIN gamla tb58 turbo hade 58 mm komphjul, min nya borg warner endast 50mm. och  375 hk på 50mm komphjul på sveriges kändaste gjutjärnsmotor med extremt  hög effektivitet wink så tyckerj jag de är bra, Jag laddar dessutom inte de jag vill för jag leker fortfarande med den interna wastegaten som sitter i aggregatet, Jag personligen vill upp i alla fall 4 hekto till i ladd å där är fortfarande min turbo efffektiv, jag har inte kört den i botten ännu smile å jag ligger bara på typ 25-30 grader insugstemp smile
turbinhjulet på tb58an var 56 mm och de är de på mitt borgwarner agg nu också, dock laddar borg warnern i alla fall 800rpm tidigare, och lämnar 70 hästar mer på 1 hekto mer laddtryck med 8mm mindre kompressorhjul :p


Med hx40 aggregatet å riktigt grenrör så lämnade kärran 374hk, 498nm sen slirade kopplingen på 1.5 bars ladd å "omappat" så fanns nog 30-40hk till å hämta  men jag hade fullt laddtryck först vid 4800rpm... segt å växla ner 2 eller 3 gånger för att köra om...


One Man Clan
4 287 Inlägg
21 juli 2012
#50
cpu1337 skrev:
Xuri skrev:
cpu1337 skrev:

så 300hk är max för en nyrenoverad botten med spm h-profil? visserligen har ja orginal kolvarna än men dom brukar ju hänga med högre har ja sett.

nej nej, runt 3-350 hk är max vad du plockar med tb58an tyvärr...bygger du en RIKTIGT vass maskin så kanske du når  350 hästar med tb58an men då snackar vi en portad topp för 7-8000kr... tb58an stryper som fan.
me en borg warner plockar du mer effekt enklare...

jag kör på org kolvar :p

ja har en schwitzer s2 med dåliga lager som ligger i garderoben, är inte det föregångarn till den du har?smile den är utan intern wastegate men ja ska ju ändå bygga grenrör så:P

schwitzer s2 aggregaten brukar ha 54 mm komphjul å 65 mm turbinhjul, dvs motsvarande hx40 lilla modellen.
jag tycker de är för stort å blir för segladdat hmm  de är föregångaren.

själv tycker jag stora borg warner s200g är bättre, dvs 54 mm in å 56mm ut, då laddar de tidigt men är ändå fulltgodt för över 450 hästar.  själv tittade jag inte riktigt vad jag köpte å märkte de först nån månad senare att jag fått lilla komphjulet på min sad


766 Inlägg
21 juli 2012
#51
Xuri skrev:
cpu1337 skrev:
Xuri skrev:

nej nej, runt 3-350 hk är max vad du plockar med tb58an tyvärr...bygger du en RIKTIGT vass maskin så kanske du når  350 hästar med tb58an men då snackar vi en portad topp för 7-8000kr... tb58an stryper som fan.
me en borg warner plockar du mer effekt enklare...

jag kör på org kolvar :p

ja har en schwitzer s2 med dåliga lager som ligger i garderoben, är inte det föregångarn till den du har?smile den är utan intern wastegate men ja ska ju ändå bygga grenrör så:P

schwitzer s2 aggregaten brukar ha 54 mm komphjul å 65 mm turbinhjul, dvs motsvarande hx40 lilla modellen.
jag tycker de är för stort å blir för segladdat hmm  de är föregångaren.

själv tycker jag stora borg warner s200g är bättre, dvs 54 mm in å 56mm ut, då laddar de tidigt men är ändå fulltgodt för över 450 hästar.  själv tittade jag inte riktigt vad jag köpte å märkte de först nån månad senare att jag fått lilla komphjulet på min sad

du fantiserar nog mycke oxå:)

106 Inlägg
21 juli 2012
#52
hjäälp ¨är d nånn som vet nått??ni bara själper iställe för hjälper


766 Inlägg
21 juli 2012
#53
saab_lejf skrev:
hjäälp ¨är d nånn som vet nått??ni bara själper iställe för hjälper

har du problem med spriten?smile

75 Inlägg
21 juli 2012
Trådstartare
#54
Den här tråden har spårat lite...

1 938 Inlägg
21 juli 2012
#55
Chris_Gus skrev:
Den här tråden har spårat lite...

Tycker du? Du har fått svar på din fråga och vi diskuterar övriga intressanta saker angående turbo, läs och du kanske lär dig något du tidigare missat eller sluta läsa om det ej intresserar dig, valet är ditt och vi lever i en fri demokrati i lilla landet Sverige med yttrandefrihet. big_smile

One Man Clan
4 287 Inlägg
21 juli 2012
#56
cpu1337 skrev:
Xuri skrev:
cpu1337 skrev:

ja har en schwitzer s2 med dåliga lager som ligger i garderoben, är inte det föregångarn till den du har?smile den är utan intern wastegate men ja ska ju ändå bygga grenrör så:P

schwitzer s2 aggregaten brukar ha 54 mm komphjul å 65 mm turbinhjul, dvs motsvarande hx40 lilla modellen.
jag tycker de är för stort å blir för segladdat hmm  de är föregångaren.

själv tycker jag stora borg warner s200g är bättre, dvs 54 mm in å 56mm ut, då laddar de tidigt men är ändå fulltgodt för över 450 hästar.  själv tittade jag inte riktigt vad jag köpte å märkte de först nån månad senare att jag fått lilla komphjulet på min sad

du fantiserar nog mycke oxå:)

okej ?


8 883 Inlägg
21 juli 2012
#57
Glesmark skrev:
Chris_Gus skrev:
Den här tråden har spårat lite...

Tycker du? Du har fått svar på din fråga och vi diskuterar övriga intressanta saker angående turbo, läs och du kanske lär dig något du tidigare missat eller sluta läsa om det ej intresserar dig, valet är ditt och vi lever i en fri demokrati i lilla landet Sverige med yttrandefrihet. big_smile

Tråden har uppfyllt sitt syfte så vi låser här.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se


Sök