3334
Sök

Calibra + saab motor

12 Inlägg
5 augusti 2012
Trådstartare
#1
tjenare köpte nyligen en calibra med dålig motor 2,0 8v 115hk stått utan ventilkåpa ett år och jag tänkte kolla om de e någon som vet vad som behövs göras för att stoppa ner en saab motor. har sökt lite men hittar inte något vettigt. har hört att de ska vara bolt on men vilken saab motor isåfall? vet att man får koppla om lite el men de är det minsta problemet.

vad behövs göras?

vilken saab motor isåfall? (hört saab 900 - 9,3 - 9,5)

något som krävs modifiering?

tacksam för vettiga svar.

med värnliga
hälsningar
Kim
Senast redigerat av bmwkiim (5 augusti 2012)


Offroad Racing
3 122 Inlägg
5 augusti 2012
#2
Sätt i en annan opelmotor istället, betydligt mer driftsäkert än sabbmotor och dessutom passar elen lite bättre... c20ne (8v) finns det gott om. Vill du ha mer effekt så ta en c20xe (16v) eller rent av c20let (16v turbo).

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
5 augusti 2012
#3
henke_99 skrev:
Sätt i en annan opelmotor istället, betydligt mer driftsäkert än sabbmotor och dessutom passar elen lite bättre... c20ne (8v) finns det gott om. Vill du ha mer effekt så ta en c20xe (16v) eller rent av c20let (16v turbo).

Varför skulle en Opelmotor vara driftsäkrare för?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

12 Inlägg
5 augusti 2012
Trådstartare
#4
saab botten ska palla ca 400hk (oöppnad) om inte lite mer. smile opel c20let har jag hört att dom börjar svikta vid 320-350 hk. saab är lite driftsäkrare smile


1 915 Inlägg
5 augusti 2012
#5
Vart sökte du ?
Jag googlade på din rubrik o hittade en del info.
Första träff var en gammal annons på ett komplett "bult on" paket med motor från saab o 6växlad v-låda, anpassat till calibra, 14000kr utan kabelhärva. Där stod det vad som ingick o alltså vad som passar.
Här är annonsen: http://calibrateamsweden.se/viewtopic.p … mp;start=0

2a träff var en gammal projekttråd här på garaget om en calibra med saab motor..
osv osv...

Saab 9000 2,3T Kortmotor med NG900 kringutrustning används av många i calibra, även 2L motor ska passa.
Men måste vara -94 o nyare, alltså kortmotorn.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=147335


Calibra med saabmotor:
http://www.garaget.org/?car=205287
http://www.garaget.org/?car=245663

Finns en hel del info i dessa forum: http://calibrateamsweden.se och här http://www.opelsportclub.com/forums o även här på garaget. Sök & du skall finna! smile

Finns flera bilar på garaget osv som har saabmotor, läsa vad de har för motor o delar, eller ta kontakt med nån som bytt till saab motor, så kanske du får lite tips o råd.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

12 Inlägg
5 augusti 2012
Trådstartare
#6
okeey tack så mkt smile


Offroad Racing
3 122 Inlägg
5 augusti 2012
#7
discokapten skrev:
henke_99 skrev:
Sätt i en annan opelmotor istället, betydligt mer driftsäkert än sabbmotor och dessutom passar elen lite bättre... c20ne (8v) finns det gott om. Vill du ha mer effekt så ta en c20xe (16v) eller rent av c20let (16v turbo).

Varför skulle en Opelmotor vara driftsäkrare för?

Mina erfarenheter från verkligheten... (för övrigt så skrevs det inget om att motorn skulle trimmas, möjligt då att förutsättningarna förändras)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Gödseldräng
4 529 Inlägg
5 augusti 2012
#8
jag har motor o allt om du behöver wink

2.0t samt steg3 box wink


1 062 Inlägg
6 augusti 2012
#9
bmwkiim skrev:
vilken saab motor isåfall? (hört saab 900 - 9,3 - 9,5)

Den skottsäkra motorfamiljen är den som heter B2X4 och fanns fram till ca 2000 och aldrig i 9-5, 400hk och mastigt vrid är en barnlek, 500hk håller det för också och 600hk är det flera som kört med ett bra tag.
Efterföljande motorgeneration heter B2X5 motorn som är en vidareutveckling där den stora skillnaden och största nackdelen är lågfriktionskolvar som är betydligt mindre tåliga mot spikningar samt att de inte tål samma förbränningstryck.


M.V.H.



Sök