3725
Sök

Ungefärlig effekt av en 2.1 topp på 2.0 block saab 900 -88

HenkeHansson
6 augusti 2012
#1
Tjena, har en saab 900 Aero -88.. har en 2.1 topp och insug hemma, undrar vad man får för ungefärlig effekt skillnad om jag sätter på 2.1 toppen på ett 2.0 block... kanske är svårt att säga, men finns de någon med denna erfarenheten ?

Mvh Henke

3 Inlägg
6 augusti 2012
#2
Jag körde med 2,0 av en anledning vridett...samt ingen effektvinst på så låga hästkrafter max -+ 6-8 häst.

Kör du som den ar annars  skickar du växellådan i himlen!..

MVH Andreas, Tidigare ägare


HenkeHansson
6 augusti 2012
#3
Okej! men är ute efter ca 100hk till och då ska självklart lådan bytas ut/förstärkas efter hand.. men man måste väl få bättre flöde med en 2.1 topp med insug? tänkt kolla efter andra kammar också. eller har du några andra tips på att få ut 100hk till? smile
dresen skrev:
Jag körde med 2,0 av en anledning vridett...samt ingen effektvinst på så låga hästkrafter max -+ 6-8 häst.

Kör du som den ar annars  skickar du växellådan i himlen!..

MVH Andreas, Tidigare ägare

761 Inlägg
6 augusti 2012
#4
Kör 2,3t långtopp ifrån en 9000 istället och sen 2,1l insuget smile


HenkeHansson
6 augusti 2012
#5
kan ha fattat/hört helt fel, men är inte de samma topp som sitter på 900 2.1 ? och endast kammarna som är olika ?
Snurriis skrev:
Kör 2,3t långtopp ifrån en 9000 istället och sen 2,1l insuget smile

761 Inlägg
6 augusti 2012
#6
inte va jag har hört, kolla på saabputtes sida här på garaget. På hans vita sportsedan


Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
6 augusti 2012
#7
Själv toppen å insuget ger väll inte så mkt i sig själv men ihop med annat agg,spridare,avgas,batteriböjj Å lite uppstäld ladd kommer du nog å nå det du söker.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

HenkeHansson
6 augusti 2012
#8
annat agg, avgas, batteriböj och ladd är redan gjort smile
frågan är ju va de är för skillnad på 2.1 toppen och 2.3 lång topp, hört att de inte är någon skillnad, men långt ifrån säker..
JaggaChafen skrev:
Själv toppen å insuget ger väll inte så mkt i sig själv men ihop med annat agg,spridare,avgas,batteriböjj Å lite uppstäld ladd kommer du nog å nå det du söker.

3 Inlägg
6 augusti 2012
#9
2,3 topp o 2,1 topp är samma i sig så ingen skillnad att ta ifrån en 9000 tidig turbo eller 2,1 sugis.

100hk till? Nu har du cirkus 270hk i motorin....Vräk inte på med mer växellådan håller precis nu,
100hk till.
= större turbo, TD04 blir i minsta laget med 19T..., Större IC med alugavlar..., andra spridare...630cc

Tips vanligt Bosch system som sitter i bilen går inte få ut så mycket mer än 300 hk max...så byt till T5 isf.


1 062 Inlägg
6 augusti 2012
#10
Man vinner nog några hästkrafter samtidigt som man tappar en smula vridmoment på lågre varvtal med denna toppen  och insug.
Ingen nackdel säger jag!

M.V.H.


HenkeHansson
7 augusti 2012
#11
okej tack så mkt för svaret smile
meningen att växellådan ska förbättras också, så de blir driftsäkert.
Hur mycket jobb är det att byta till T5 systemet då ?
dresen skrev:
2,3 topp o 2,1 topp är samma i sig så ingen skillnad att ta ifrån en 9000 tidig turbo eller 2,1 sugis.

100hk till? Nu har du cirkus 270hk i motorin....Vräk inte på med mer växellådan håller precis nu,
100hk till.
= större turbo, TD04 blir i minsta laget med 19T..., Större IC med alugavlar..., andra spridare...630cc

Tips vanligt Bosch system som sitter i bilen går inte få ut så mycket mer än 300 hk max...så byt till T5 isf.

3 Inlägg
7 augusti 2012
#12
Inge märkvärdigt....Men en og900 låda håller aldrig för över 300hk...om man inte har lågt vrid under 380NM


1 062 Inlägg
7 augusti 2012
#13
HenkeHansson skrev:
Hur mycket jobb är det att byta till T5 systemet då ?

Det beror på vilken version man tänker montera eller får tag på, det finns två.
T5,2 är mkt lättare att bara byta på plats med motorn kvar i bilen eftersom det använder exakt samma vevaxelgivare som sitter original på og900.

Kan man läsa elscheman och inte står handfallen inför att jobba med bilens el så är det ganska lätt.


M.V.H.


HenkeHansson
7 augusti 2012
#14
okej, bra att veta !
dresen skrev:
Inge märkvärdigt....Men en og900 låda håller aldrig för över 300hk...om man inte har lågt vrid under 380NM

HenkeHansson
7 augusti 2012
#15
okej, tack för tipset ! Får leta runt lite nu då
AndreasPlars skrev:
HenkeHansson skrev:
Hur mycket jobb är det att byta till T5 systemet då ?

Det beror på vilken version man tänker montera eller får tag på, det finns två.
T5,2 är mkt lättare att bara byta på plats med motorn kvar i bilen eftersom det använder exakt samma vevaxelgivare som sitter original på og900.

Kan man läsa elscheman och inte står handfallen inför att jobba med bilens el så är det ganska lätt.


M.V.H.


Sök