Är rätt vanligt att microbrytarna i dörrarna går sönder på S/V70.
Men även trådarna på bakrutan och sidorutorna bak kan krångla.
Antar att det är samma på din som på min, fast min är 3år äldre.
Men iaf om det är nån givare som ej funkar i larmkretsen, så går inte larmet att aktivera.
Men eftersom det tydligen aktiveras men falsklarmar så är det nåt fel som kommer ibland.
Om du bara har dörrar stängda och väntar ett tag, händer det nåt då ? tex att innebelysningen tänds, typ som att en dörr öppnats ?
Jag hade problem med microbrytarna när jag köpte bilen, larmet gick inte att aktivera pga trasiga brytare, men efter jag modifierade dom(3 av 4 var trasiga) så funkade dom bra.
Dock så för en månad sedan så började larmet tjuta lite då o då, oftast mitt i natten.
Efter felsökning så upptäckte jag att höger bakdörr "öppnades" ibland och orsakade larmning o tände innerbelysning. Dörren var ju stängd, men det var microbrytaren som krånglade igen och gjorde så bilen trodde dörren öppnats.
Efter lite modifiering så blev brytaren åtgärdad o nu funkar det bra igen!
Bara att börja felsöka brytarna och mäta trådarna i bakrutan så de är hela, eller så åker du till Volvo så de får koppla in datorn o läsa av felkoder på larmet o se vad som larmat.
Ang att dörrarna inte låser sig, så börja med att kolla så det finns ström till låsen.
Sen sitter det även microbrytare till låsen, som känner av när dörren är låst.
Är bara att plocka isär o felsöka, alternativt testa med en annan låskista. Tex ta bort en fungerande fram o sätt bak och se om det funkar då, funkar det så vet du vad felet är.
Senast redigerat av Louksor (9 augusti 2012)
V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01