2307
Sök

Larm problem volvo v70 2,4t 2002

257 Inlägg
8 augusti 2012
Trådstartare
Hej undrar om varför larmet på min bil går efter ett tag när ja har låst
Och båda bak dörrarna blir inte låsta

den visar blink ljus och fram dörrarna blir låsta

Stölle
199 Inlägg
9 augusti 2012
Gissar på avbrott i trådarna i någon av sidorutorna, dom små ovalerna som det står Volvo Guard i , eller översta tråden i bakrutan.
Inte ovanligt att den går av,har lagat några sådana på både 97-00 o 00-04 V70

Jag anar ugglor som får kläder.

766 Inlägg
9 augusti 2012
Dj_Albert skrev:
Gissar på avbrott i trådarna i någon av sidorutorna, dom små ovalerna som det står Volvo Guard i , eller översta tråden i bakrutan.
Inte ovanligt att den går av,har lagat några sådana på både 97-00 o 00-04 V70

då skulle inte dosan funka då det är mottagarantenner som sitter i rutan.
mitt är att kolla så microbrytarna funkar i dörrarna bak, eller kanske åka till volvo så dom läser av felkoderna på larmet så får du svar:)

Stölle
199 Inlägg
9 augusti 2012
Säker på att  den inte sitter under instrumentbrädan då wink 
Kanske kan vara en liten svart låda med ett kretskort i,själva mottagaren, o en luftlindad spole som antenn..  Men  vad vet jag....... En antenn brukar bara ha en anslutning,ledaren, och  ett jordplan... Ringarna i sidorutorna är seriekopplade, troligtvis med slingan i bakrutan.
Två lr fler antenner är paralellkopplade, inte seriekopplade...

Jag anar ugglor som får kläder.

766 Inlägg
9 augusti 2012
Dj_Albert skrev:
Säker på att  den inte sitter under instrumentbrädan då wink 
Kanske kan vara en liten svart låda med ett kretskort i,själva mottagaren, o en luftlindad spole som antenn..  Men  vad vet jag....... En antenn brukar bara ha en anslutning,ledaren, och  ett jordplan... Ringarna i sidorutorna är seriekopplade, troligtvis med slingan i bakrutan.
Två lr fler antenner är paralellkopplade, inte seriekopplade...

okej då skrapar ja bort mina "ringar" i sidorutorna då så funkar bilen att låsa upp som vanligt med dosan:)
bra tips då ja tycker dom är fula och förstör när man har tonat:) volvo måste ju vara bra dumma som satt dom där från början:P

1 915 Inlägg
9 augusti 2012
Är rätt vanligt att microbrytarna i dörrarna går sönder på S/V70.
Men även trådarna på bakrutan och sidorutorna bak kan krångla.

Antar att det är samma på din som på min, fast min är 3år äldre.
Men iaf om det är nån givare som ej funkar i larmkretsen, så går inte larmet att aktivera.
Men eftersom det tydligen aktiveras men falsklarmar så är det nåt fel som kommer ibland.

Om du bara har dörrar stängda och väntar ett tag, händer det nåt då ? tex att innebelysningen tänds, typ som att en dörr öppnats ?

Jag hade problem med microbrytarna när jag köpte bilen, larmet gick inte att aktivera pga trasiga brytare, men efter jag modifierade dom(3 av 4 var trasiga) så funkade dom bra.

Dock så för en månad sedan så började larmet tjuta lite då o då, oftast mitt i natten.
Efter felsökning så upptäckte jag att höger bakdörr "öppnades" ibland och orsakade larmning o tände innerbelysning. Dörren var ju stängd, men det var microbrytaren som krånglade igen och gjorde så bilen trodde dörren öppnats.
Efter lite modifiering så blev brytaren åtgärdad o nu funkar det bra igen!

Bara att börja felsöka brytarna och mäta trådarna i bakrutan så de är hela, eller så åker du till Volvo så de får koppla in datorn o läsa av felkoder på larmet o se vad som larmat.

Ang att dörrarna inte låser sig, så börja med att kolla så det finns ström till låsen.
Sen sitter det även microbrytare till låsen, som känner av när dörren är låst.

Är bara att plocka isär o felsöka, alternativt testa med en annan låskista. Tex ta bort en fungerande fram o sätt bak och se om det funkar då, funkar det så vet du vad felet är.
Senast redigerat av Louksor (9 augusti 2012)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

257 Inlägg
4 september 2012
Trådstartare
tack för svaren de är fixat nu smile

766 Inlägg
4 september 2012
simpon skrev:
tack för svaren de är fixat nu smile

vad var det för fel då?

1 915 Inlägg
5 september 2012
Trevligt med fungerande larm smile
Vad var felet ? kabelbrott ? låskistorna ?

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Sök