2933
Sök

hur får snabbare "spol-up" i turbon? förutom extraktor-grenrör?

200 Inlägg
18 mars 2007
Trådstartare
#1
som rubriken lyder ..trött  på att behöva varva ur bilen så mkt för att få turbon att ladda fullt ..3tum från turbon gör det nån skillnad ?
kan passa på att fråga var xs grenrör säljs smile

tack

2 014 Inlägg
18 mars 2007
#2
Separata rör i L-bow/downpipe för turboavgaser och wastegateavgaser är ett sätt att öka responsen. Grövre avgasdelar skulle nog hjälpa en del också...

Inte fel heller att kika på insugsdelen, desto mer/snabbare luft som kommer in i motorn desto mer/snabbare luft kommer ut vilket bidrar till att turbon svarar snabbare.

Skulle dock inte rekommendera dig att köpa XS-grenrör. De är kända för att spricka, behöva planing av flänsar, etc. Skulle tro att XS-Power redan nämnts på forumet någon gång, testa att söka.

Annars köps väl XS-Power oftast från Ebay.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
18 mars 2007
#3
m3l1n skrev:
som rubriken lyder ..trött  på att behöva varva ur bilen så mkt för att få turbon att ladda fullt ..3tum från turbon gör det nån skillnad ?
kan passa på att fråga var xs grenrör säljs smile

tack

Hur mycket behöver du varva för att få fullt ladd då?
Jag har fullt ladd (runt 1bar) vid ~3000rpm med t25:an.


79 Inlägg
18 mars 2007
#4
Monterar du en avgaskam istället för din insugskam så kommer turbon ladda tidigare! Jag har för mig att den ska sitta ett "hack" fel i medsolsriktning.
Elektronisk styrning av laddtrycket ska tydligen också kunna få turbon att ladda tidigt. Men hur mycket tidigare vet jag inte.

Har du inte redan bytt till en bättre bränslepump så är det på tiden att göra det nu!
Senast redigerat av Badass (18 mars 2007)


Dr. Turbo
459 Inlägg
18 mars 2007
#5
läste infon om din bil
om du nu måste varva ur motorn för att få 1bars ladd med din turbo så är det nått som är väldigt galet

gissar på wastegate läckage (pga dålig klocka) eller nån avgaspackning som farit


200 Inlägg
18 mars 2007
Trådstartare
#6
turbon börjar ladda vid 2700 och vid runt 4500-5000laddar den fullt.. chippet är rätt dåligt mappat om det har nån större betydelse ..turbon byttes för 2000 mil sen av nån av dom förra ägarna ..

12 086 Inlägg
19 mars 2007
#7
Får du inte fullt laddtryck förens 5000 rpm är något helfel.
Med en så liten snurra ska du ha fullt ladd vid högst 3500.

Vad är de för laddstyrning på 200? Mekanisk lr elektronisk? Jag skulle ju börjat leta fel där. Steg 2 byta WG klocka, kolla så ventilen inte kärvar häller.

En sak är säker, du har fel någonstans.. fixa dom innan du börjar trimma!

41 Inlägg
19 mars 2007
#8
Avgas bandage ju varmare avgaser desto snabbare spol up time. Mvh Robin

19 mars 2007
#9
Tyckte det hjälpte lite med sportkat och 3" downpipe.
Open air borde märkas av lite...

Audi A4 1.8Ts Steg 3
www.johnny.nu

160 Inlägg
19 mars 2007
#10
vet inte om du har bytat till 3" avgas?
för det är jobbigt för turbon att arbeta sig upp till 1 bars tryck med original system.
det kräver nästan ett 3" från turbon o bak.
om du ska få tidigt ladd.

en elektronisk boost controller hjälper mycket oxå.
jag har fullt ladd (1,1bar) vid ca 2800rpm.
har dock ej samma motor men det är inte mcyket som skiljer sig från våra motorer. 2dl cylindervolym e typ allt som skiljer. smile


19 mars 2007
#11
Fenne skrev:
vet inte om du har bytat till 3" avgas?
för det är jobbigt för turbon att arbeta sig upp till 1 bars tryck med original system.
det kräver nästan ett 3" från turbon o bak.
om du ska få tidigt ladd.

en elektronisk boost controller hjälper mycket oxå.
jag har fullt ladd (1,1bar) vid ca 2800rpm.
har dock ej samma motor men det är inte mcyket som skiljer sig från våra motorer. 2dl cylindervolym e typ allt som skiljer. smile

Får heller inte vara FÖR grovt. Ska ju vara anpassat med programvaran osv.
Behöver det motstånd styrboxen är programmerad för annars kan det bli andra komplikationer.

Vet att 1.8T motorerna bänkar bättre med 2,5" dp än de med 3" med resten av motorn orginal...
Senast redigerat av Audi_freak_on_a_leash (19 mars 2007)

Audi A4 1.8Ts Steg 3
www.johnny.nu

200 Inlägg
19 mars 2007
Trådstartare
#12
vid 4500 laddar den fullt på 2ans växel om jag trycker full gas ..tror att wastegate klockan blev bytt ochså i samband med turbobytet..vad kostar en klocka ungefär ?.


Sök