Fick köpa denna bilen billigt av en kollega som tagit med den från Nederländerna. Planen är att fräscha upp den och köra med den i sommar och sen sälja den nästa vår för att eventuellt köpa nått annat. Det kommer bli ett projekt... Visa mer
Nu har man ju fått lite blodad tand av att köra en lite sportigare bil och att trimma o hålla på så nya planen är att fixa steg 1 trim billigt.
Fas 1 av projektet är då avslutat och en liten summering på det kommer här:
Utgifter:
Bil inköp - 7.000kr Ursprungs kontroll - 700 kr Regbesiktning - 1.380 kr Besiktning - 320 kr Stötdämpare och 40mm sänkfjädrar hela vägen runt - 900kr Bromsskivor och bromsbelägg bak - 1300 kr Sommardäck och fälgar - 3.500 kr Bultar till fälgarna - 350 kr Kromringar till instrumenthuset - 200 kr Dioder till instrumenthuset - 48 kr Japsdämpare - 100 kr DLS Dörrhögtalare - 200 kr Delar för adaptrar - 40 kr Bagagerumsmatta - 250 kr Vita blinkers fram - 100 kr Vita blinkers sidorna - 280 kr Växelspaksdamask - 150 kr Växelspaksknopp - 150 kr Laddtrycksmätare Pro Sport - 400 kr 3" catback rostfritt - 2000 kr AEM Dry Sportfilter - 400 kr Apexi Shortshifter - 500 kr
Inkomster: Sålt medföljande sommardäck + 900 kr
Totalt: 19.368 kr
Nya budgeten för Fas 2 blir 25 000 kr och det som ska monteras då är: Oljekyl med termostyrning Soppa pump Steg 1 chip 3" från turbon och en racekatalysator
Täntke komma med en uppdatering då jag inte uppdaterat på ett tag
Styrboxen är nu inlämnad för lödning hos en polare som jobbar med att löda så det blir bra gjort. Förhoppningsvis har han den klar till helgen så det kan bli att montera den och soppa pumpen då.
På lördag och köpa ett oljekylningskit så det kanske hinner även det monteras i helgen.
Oljekylare inhandlad, bör komma innan midsommar så man kan trimma lite under midsommar helgen. Vart tyvärr inget meckande med bilen i helgen pga av feber och förkylning så får ta igen det nu i helgen. Har även hämtat boxen som nu är chippad och klar för att monteras tillbaka i bilen!
Att göra inför helgen då: Montera oljekyl+byta olja Svetsa ihop avgasrör och montera Montera bränslepump Montera styrboxen Montera luftfiltret Montera shortshifter och byta växellådsolja
Mycket att hinna med på en helg men bör gå hoppas jag
Pga av att lite andra saker har dykt upp så har det inte blivit lika mycket meckande nu i helgen. Ser ut att kanske hinna bli klar med att montera oljekylen iaf, den chipade boxen har hittat på plats med.
Nästan av, ser lite brutal ut när den står utan blinkers, kanske tona dom svarta i framtiden?
Oljekylare på plats, ska även fästas i underkanten, har lite olika idéer hur jag ska lösa det.
Äntligen fått lite mer tid att pyssla med bilen, luftfiltret åkte på plats och oljekylaren sattes fast i nederkant och spände dom tidigare skruvarna. Fronten är nästan tillbaka på plats med men kom inte åt att skruva dom sista muttrarna utan spärrskaftet som har fått fötter
Ber om ursäkt för att det går så himla segt med projektet men har verkligen fullt upp med jobb och vardagslivet just nu.
Har iaf fått avgasröret svetsat så att det är redo att monteras! Äntligen! Inte så poppis att åka igenom sthlm city kl 7 på morgonen i en S13 utan nånting bakom katalysatorn
Ska montera avgasröret på bilen samt montera oljekylarensadapterplatta och byta olja/filter Kommer försöka hinna med det till helgen men har en rätt full planering i helgen så får se om det hinns med, annars så börjar semestern i nästa vecka så då ska det iaf hinnas göras. Sen ska jag passa på att lägga några brickor på wastegaten när man ändå är vid turbon och pillar så man får upp laddtrycket på lagom nivå(0,9-1 bar)
Kan säga att här har det mer eller mindre stått still, har bytt tillbaka till original downpipe(på firma) och borrat ur skruven ur katalysatorn som gick av när jag skulle montera första catbacksystemet. Ska montera tillbaka originalkaten och sälja 3" systemet jag köpte och bara köra catback istället.
Senast redigerat av Vita_Vargen (2 september 2012)
Monterade catback systemet idag med orignal "catforward" tyvärr ingen bild på det. Tyvär så läcker den mellan turbon och elbowpipen. Den enda delen som jag lämnade bort... att man aldrig kan lita på bilfirmor.
Säsongen börjar ta slut och framtiden för bilen är fortfarande inte helt bestämd. Lutar mot att sälja bilen för att köpa nått som är billigare i drift eller att ha den som bruksbil nästa sommar. Den som lever får se