3245
Sök

Koppla sub

10 Inlägg
29 september 2012
Trådstartare
Hej.
Tänkte koppla in en sub i bilen. Det finns redan tjock plus-ledning, slutsteg till bakhögtalare och lågnivåkoppling (RCA).
Går det att "länka" vidare lågnivån till suben från samma som går till slusteget? 
Det är alltså kopplat två RCA från bilstereons (vit och röd) rear-utgång, som går till bagaget och min fråga är om det fungerar att driva både bak-slutsteget och suben på samma rca-stereopar?
Det finns ju volymkontroll på både slutsteget och suben, så att jag kan balansera nivåerna.

Tacksam för svar!

21 761 Inlägg
29 september 2012
Ja, det går att förgrena RCA-kabeln så att den även går till baslådan. Tänk på att "volymkontrollen" på slutsteget inte är en volymkontroll, det är en anpassningskontroll så att förstärkningen matchar stereons utsignal och ska ställas in på ett sätt som gör att musiksignalen inte blir distorderad fastän stereons volym är högt uppvriden. smile

767 Inlägg
29 september 2012
Du kan använda y-split för att dela på signalen från lågnivån.

Men det är inte säkert pluskabeln räcker till att driva slutsteget till både bakhögtalarna och basen..

10 Inlägg
29 september 2012
Trådstartare
Tack för svar...bara att koppla in och prova! smile

10 Inlägg
11 oktober 2012
Trådstartare
Har nu kopplat in suben och allt lät ju bra när jag ställde in och motorn var av. När jag sedan sätter igång motorn kommer ett vinande ljud från hatthylle-högtalarna. Om jag drar ut rca i y-kopplingen försvinner vinandet och självklar allt ljud från suben.
Jag har läst att strömkabel och lågnivåkabel ej ska dras på samma sida och det är heller inte gjort.
Hur får jag bort det vinande ljudet, som låter som det är direktkopplat med turbon?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
11 oktober 2012
genelec skrev:
Har nu kopplat in suben och allt lät ju bra när jag ställde in och motorn var av. När jag sedan sätter igång motorn kommer ett vinande ljud från hatthylle-högtalarna. Om jag drar ut rca i y-kopplingen försvinner vinandet och självklar allt ljud från suben.
Jag har läst att strömkabel och lågnivåkabel ej ska dras på samma sida och det är heller inte gjort.
Hur får jag bort det vinande ljudet, som låter som det är direktkopplat med turbon?

Du skaffar en bättre y-split och bättre kablar?
Låter som att det är dålig kontakt mellan kabeln och splitten alternativt splitten och steget.....i vilket fall så är splitten problemet.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

10 Inlägg
11 oktober 2012
Trådstartare
Har provat med annan y-koppling, men med samma resultat.
Märkte att när jag kopplar bort rca så blir det tyst, oavsett om jag plockar bort rca vid y-kopplinssidan eller subsidan.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
11 oktober 2012
genelec skrev:
Har provat med annan y-koppling, men med samma resultat.
Märkte att när jag kopplar bort rca så blir det tyst, oavsett om jag plockar bort rca vid y-kopplinssidan eller subsidan.

Om du skippar y-splitten och kopplar in lågnivåkbel till hatthyllehögtalarna kvarstår vinandet då?
Om det gör det har du högst troligt bränd signaljord i enheten....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

10 Inlägg
11 oktober 2012
Trådstartare
Då blir det inget vinande, så det verkar som det kommer från suben. Jag har kopplat jord till samma jord som slutsteget som driver hatthyllan och + till den överfeta + kabeln som är kopplat till slutsteget.

Sök