OT:
I frågan angående skenförsäkring så har man en lite smått delad ståndpunkt. Om en yngre person har ett starkt behov av att äga och bruka en bil, och därför köper/äger en billigare bil som motsvarar de grundkrav man kan tänkas ha, men inte har råd med försäkring och därför skenförsäkrar den, så är det väl "godtagbart" i mina ögon.
När däremot folk skenförsäkrar - företrädesvis dyra - bilar som de köper/äger helt eller delvis för nöjes skull så är det däremot enligt min åsikt fel.
Alla som har ett behov av bil för att de ska klara av sin praktiska livssituation borde ha rätt att äga och framföra en sådan bil utan att bli ruinerad på kuppen. Men det gäller i så fall billigare bilar som är trafiksäkra men inte så mycket mer.
Så snart bilägandet utgör ett nöje ska man däremot stå sitt kast och acceptera den livssituation man befinner sig i, och inte skaffa bilar som man har råd att köpa men inte äga.
Om exempelvis Kalle, 19 år gammal och nyutexaminerad från gymnasiet behöver en funktionsduglig men billig bil för att öka sina chanser att få ett jobb, och enda sättet att åstadkomma detta är att skenförsäkra en bil, så tycker inte man kan säga så mycket.
Men om å andra sidan Johan, 21 år gammal med fast arbete och som redan har en fungerande bruksbil vill köpa en BMW M3 för nöjes skull, och enda sättet ha råd med att äga den är att skenförsäkra, så bör Johan istället se över om han kan prioritera om andra kostnader i sitt liv för att frigöra pengar eller strunta i att köpa en BMW M3, kanske även fundera på att byta hobby/intresse.
Att äga en dyr bil (vare sig den är dyr i inköp eller i ägande) för nöjes skull är ett privilegium, inte en rättighet. Därför ska man också "spela med rena kort" och inte utnyttja eventuella kryphål som finns i systemen och som också andra kan bli lidande av.
Kan tillägga att jag själv alltid pyntat min försäkring, även när man varit arbetslös. Man får helt enkelt prioritera.
Finns väl redan en del liknande trådar, men moderator kanske skulle fundera på att splitta denna tråd så att trådskaparen får en högre andel relevanta svar på sin fråga.
BTT!
00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex