3698
Sök

Köpa bil! Låna pengar behöver råd!

10 Inlägg
14 mars 2007
Trådstartare
Hej!

Jag tänkte köpa en Volvo S40 T4 och undrar nu hur jag bäst ska utföra mitt köp.

Det är ju så att jag tänker sätta min mamma på bilen så att jag kan ha försäkringen på henne, för hon måste väll stå som ägare om hon ska ta en försäkring på samma bil eller hur?

Anledningen är ganska simpel, jag är 19 år och bor i Stockholmsområdet, har haft körkort i strax över 1 år, min mamma har haft körkort i 20 skadefria år, hon är 55 år - det säger sig självt att försäkringspremien droppar som en sten.

Men nu till den riktiga frågan, är det inte bättre att bara ta ett "vanligt lån", alltså inte ett "Billån" då räntan oftas är lägre med det "vanliga" lånet, plus att man slipper den där 20% kontant + bara köpa från bilhandlare.

Sen en till fråga, låt säga att jag får lån, kan jag då skicka över pengarna till mammas konto utan att banken behöver få reda på att jag inte har pengarna längre och att jag igentligen inte har nån slags säkerhet för lånet, just det, vad är bäst att säga vad man ska ha pengarna till när man lånar 90.000:- från banken?

Vissa av er har säkerhet erfarenhet av liknande situation. Skulle va väldigt tacksam om ni ville berätta lite tips osv.

Busdriver
389 Inlägg
14 mars 2007
dom skiter oftast i vad du ska ha pengarna till, har du fast inkomst så löser det sig lätt med ett lån upp till 150 000.

166 Inlägg
14 mars 2007
Har du inte fast jobb så kan ju nån du känner gå i borgen för dej.

10 Inlägg
14 mars 2007
Trådstartare
Jag har fast anställning.

166 Inlägg
14 mars 2007
Då är det inga problem bara gå ner till banken och ta ett lån.

68 Inlägg
14 mars 2007
Hej!, När jag har lånat pengar så har jag haft "medlemslån" via facket, lite lägre ränta på dessa men det går ju bra med vanligt förmånslån som det heter på nordea.

Sen undrar jag varför du ska skicka över pengarna till din mamma, när du köper bilen kan ju du betala och din mamma skriva på papprerna.
Sen brukar inte bankerna bry sig om vad man gör med pengarna så länge de betalas tillbaka. smile

Lycka till!

8 883 Inlägg
14 mars 2007
Abbsolut bästa är att du tar ett vanligt banklån, sedan om du får det eller inte är helt beroende på inkomst och evt säkerhet eller borgenär.

Har du fått ett lån beviljat och insatt på ditt konto så bryr sig banken inte om vad du gör med pengarna. Om du för över dom på din mamma eller köper godis för dom spelar ingen roll, det är dina pengar.

Efter som du redan är inne på den lite mera tvivelaktiga vägen med att ställa bilen på din mamma, så kanske du inte ska tala om det för banken att pengarna ska gå till bilköp. För då vill dom evt ha bilen som säkerhet och måste då stå i ditt namn.

Men helt klart är att banken vill veta vad du skall använda lånet till.

Fotograf på tierpidag.se

10 Inlägg
14 mars 2007
Trådstartare
Hehe ok, någon som har någon bra anledning till varför man tar lånet?

blacken
14 mars 2007
Det är bättre att jobba ihop stålar och casha bilen. om du nödvändigtvis måste låna för att köpa en bil och har en fast anställning och är med i facket, så brukar dom ha medlemslån med en hyfsad ränta. Det är nog ingen risk att du kan låna 90.000 lopp på en bank utan säkerhet. Att skriva bilen på din mor kan vara ett alternativ med en del aber. Du tappar bonus år.

8 883 Inlägg
14 mars 2007
Nordajn skrev:
Hehe ok, någon som har någon bra anledning till varför man tar lånet?

Men varför inte göra rätt från början?
Prata med banken om att du vill låna till en bil, bilen står på dig och du betalar försäkringar m.m banken har bilen som säkerhet.

Nu säger du säkert: Men jag har inte råd med dyr försäkring.
Och jag svarar: Då har du inte råd att köpa bilen heller.....med eller utan banklån.

Fotograf på tierpidag.se

1 079 Inlägg
14 mars 2007
Tänk också på att skenförsäkring kan leda till tråkigheter om det inträffar något, så om du bor på annan adress än din mor så kommer det funka så länge du betalar men om det skulle hända något säg att bilen blir kvaddad. och de frågar runt bland grannar och dyl så kan de neka dig ersättning helt och hållet eller dra av mellanskillnaden på premien som de anser att du skulle betalt+självrisken.

När det gäller medlemslån så får du låna till vad du vill i princip, eller ja kanske inte till att köpa trisslotter för 100 000;:- kraven för medlemslån brukar vara att du har en fast inkomst och varit medlem i facket i 6mån. Tror du kan låna upp till 200 000:-

Sen kan man ju tvista om att man ska jobba ihop pengar sen köpa bil osv, men när du börjar hamna på dyrare bilar så kan det rent av vara lönsammare än att spara, speciellt då eftersom du kan betala av fortare om du vill. Samtidigt som räntan är rätt låg och avdragsgill viket gör att det faktiskt kan löna sig att ta ett lån istället för att spara ihop pengarna eftersom sparräntan i princip inte existerar, sen är ju största fördelen att man kan köpa det man vill direkt. man ska givetvis inte sätta sig i någon skuldfälla och verkligen tänka igenom och räkna ut så man har råd.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
14 mars 2007
GHA.. NEJ.. JAG.. ORKAR.. INTE..

SLUTA FÖRIHELVETE SKENFÖRSÄKRA ERA BILAR.

För det första blir försäkring ogiltig. för det andra så förstör ni för oss andra som försäkrar ärligt.. sluta förstöra systemet.

Försäkringen ska vara skriven på huvedsaklig brukare av bilen samt den som har det ekonomiska intresset i bilen (den som betalat bilen förslagsvis) Annars är försäkringen felaktig och man kan bli nekad utbetalning fall detta kan bevisas.

om du vill veta mera om vad jag pratar om sök på skenförsäkring på forumet.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

DFFL
9 020 Inlägg
14 mars 2007
myrando skrev:

För det första blir försäkring ogiltig. för det andra så förstör ni för oss andra som försäkrar ärligt.. sluta förstöra systemet.

Försäkringen ska vara skriven på huvedsaklig brukare av bilen samt den som har det ekonomiska intresset i bilen (den som betalat bilen förslagsvis) Annars är försäkringen felaktig och man kan bli nekad utbetalning fall detta kan bevisas.

Jag är inte så sugen på att betala 20 000kr om året för att överhuvudtaget få använda min bil utanför en bana...
Därför är min bil (A4:an) registrerad och försäkrad på min pappa.

Och ifall något händer så får jag ta det...
Senast redigerat av FireTraXX (14 mars 2007)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Smålänning
7 887 Inlägg
14 mars 2007
Har du fast anställning så borde väl egentligen du stå på bilen...

och blacken: Han tappar inga bonusår. Man får ingen bonus förrän man fyllt 24 har jag för mig... Inte säker på åldern.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

2 123 Inlägg
14 mars 2007
myrando skrev:

Varför tror du att ungdomar gör så ?
Är det rimligt att en Celica med 180hk, FWD ska kosta 22k för en ungdom ?
Vem har råd med det egentligen när man ska betala soppa, skatt, service och annat underhåll ?
Jag hade mer än gärna haft min bil stående på mig om jag hade haft råd men det har jag inte. Bilen jag äger är inte speciellt dyr eller exklusiv och endå kostar den så mycket.
Det är ju helt absurt att försäkringen nästan ska kosta halva bilen för en studerande ?
Men annars kan ju du och jag göra en deal att du betalar min försäkring så har jag bilen på mig själv ?

blacken
14 mars 2007
twin_cam skrev:

och blacken: Han tappar inga bonusår. Man får ingen bonus förrän man fyllt 24 har jag för mig... Inte säker på åldern.

Aj då. det var nytt

8 883 Inlägg
14 mars 2007
Fredrik.Gustavsson skrev:
myrando skrev:

Varför tror du att ungdomar gör så ?
Är det rimligt att en Celica med 180hk, FWD ska kosta 22k för en ungdom ?
Vem har råd med det egentligen när man ska betala soppa, skatt, service och annat underhåll ?
Jag hade mer än gärna haft min bil stående på mig om jag hade haft råd men det har jag inte. Bilen jag äger är inte speciellt dyr eller exklusiv och endå kostar den så mycket.
Det är ju helt absurt att försäkringen nästan ska kosta halva bilen för en studerande ?
Men annars kan ju du och jag göra en deal att du betalar min försäkring så har jag bilen på mig själv ?

Nu handla ju inte tråden om du har eller inte har råd att försäkra bilen!
Men du tror inte att man måste prioritera saker då man inte har råd eller gäller det bara "vuxna" ?
Har du inte råd att försäkra så har du inte råd att äga bilen punkt slut.
Kanske ska du vänta med bilägandet tills du har studerat klart?

Sedan kan du jiddra om att bilen är si eller så billig, bilägandet handlar väll inte bara om inköpspriset och moddelen på bilen?
i så fall hade jag ägt en Ferrari i dag. Själva priset på en begagnad ferrari är inget problem utan det är kostnaderna efter bilköpet,service och försäkring jag inte har råd med.
Summa summarum jag har inte råd att äga en Ferrari :-(
Men så är det här i livet man kan inte få allt och måste tyvärr prioritera.

Back to topic

Fotograf på tierpidag.se

638 Inlägg
16 mars 2007
Om du tar ett medlemslån behöver du ju inte skicka över pengarna till morsans konto, bara ställa ut en postväxel på summan när ni ska betala bilen.

Tar du däremot ett billån så måste DU stå som ägare av bilen samt ha den helförsäkrad, så ska morsan stå som ägare är detta uteslutet.

Kommer väl nånting här snart!

638 Inlägg
16 mars 2007
twin_cam skrev:

Vad är det för skitsnack?  Du får bonus från första dagen du skaffar en försäkring på din bil om du står som försäkringstagare.

Jag är inte ens 24 och har gått upp en hel del på bonusstegen redan så sänkt försäkring.

Kommer väl nånting här snart!

250 Inlägg
16 mars 2007
Fråga om banklån på en sida där folk knappt skulle kunna avgöra eller enas om färgen på gul snö tongue
Senast redigerat av newkie (16 mars 2007)

------------------------------------------------------

Sök