2085
Sök

Tips på startbatteri med kräm i (audi 90)

18 Inlägg
30 oktober 2012
Trådstartare
Hej

Har konstaterat att jag behöver ett nytt startbatteri till min audi 90 7A. det nuvarande batteriet på 55mAh(Nord power) som säkert är 10 år gammalt verkar inte klara av att dra runt motorn något vidare när bilen är kall. Så ibland startar den inte alls och jag får ladda fullt för att den ska starta igen.

Någon som har lite koll batterin och som skulle kunna tipsa/vägleda mig i denna djungel? Har inget emot att lägga lite extra på ett bra batteri man kan lita på nu under vintern. men kanske 1000-1500kr är lagom

300 Inlägg
30 oktober 2012
Tro det eller ej, men jag har aldrig haft problem med mitt batteri från biltema som sitter i min 240.
Har alltid startat i minusgrader, har haft bilen avställd och sen bara kunnat dra igång den.
Dock så har jag bara haft ett biltema batteri i hela mitt liv så jag kanske har haft tur!

Forummoderator
18 132 Inlägg
30 oktober 2012
Micke181 skrev:
Tro det eller ej, men jag har aldrig haft problem med mitt batteri från biltema som sitter i min 240.
Har alltid startat i minusgrader, har haft bilen avställd och sen bara kunnat dra igång den.
Dock så har jag bara haft ett biltema batteri i hela mitt liv så jag kanske har haft tur!

Har dyngat i Biltemabatterier på löpande band i bilar jag köpt/sålt. Fungerat utmärkt. Men ner mot -20 är de inte bra om inte bilen/maskin är i toppskick och startar "på ett kolvslag"

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

300 Inlägg
30 oktober 2012
Okej, har testat i 26 minusgrader och då var den lite trött, men har som sagt aldrig haft startproblem på bilen (Förutom ett dött bränslerelä och trasig hallgivare) big_smile

Forummoderator
18 132 Inlägg
30 oktober 2012
Micke181 skrev:
Okej, har testat i 26 minusgrader och då var den lite trött, men har som sagt aldrig haft startproblem på bilen (Förutom ett dött bränslerelä och trasig hallgivare) big_smile

Då är nog de flesta batterier lite trötta. Men kanske du ska ha något mer högpresterande då? Det är väl en fråga om var du bor och hur ofta tempen kryper ner mot de extrema temperaturerna? (För mig som bor på västkusten är de extrema...)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

18 Inlägg
30 oktober 2012
Trådstartare
Jag bor i norrland så tempen kryper ned mot -20 varje vinter. Problemet nu är att jag inte ens lyckas dra igång den vid nollgradig temp. Med det batteri jag har nu så måste man i princip ha kört batteriladdare på dagen innan för att den ska gå igång vid nollgradigt trots  att man kört motorvärmare under natten.

Gärna något batteri med bra effekt och som klarar kyla bra. CCA är det något mått man kan gå efter när man kollar efter batteri som funkar vid kallstarter kanske? http://www.batteripoolen.se/infopage.aspx?id=4
Senast redigerat av waltwhite (30 oktober 2012)

5 733 Inlägg
30 oktober 2012
Beror på hur stort batteri du kan få plats med. Eftersom du skriver att du har ett på 55mAh (hoppas du menar 55Ah för 55 milliAmpereTimmar är väldigt lite).

Jag har ett Varta Blue Dynamic 60Ah i min 345a, köpte det i Januari för 970kr och orkar utan problem att starta bilen även i -30°C. smile
Så jag skulle helt klart rekommendera ett sådant batteri, det är lika stort som ett 55Ah batteri så ska passa i din bil.

Hade innan Vartat ett batteri från Rusta som jag fått av min mormor (var helt nytt när jag fick det i Augusti förra året) men det batteriet var dött redan vid bara några få minusgrader sad
Senast redigerat av simlar (30 oktober 2012)

365 Inlägg
30 oktober 2012
Körde biltemas svarta 63ah batteri i förra bmwn, -35c utan motorvärmare... small igång direkt! smile

Har inte gjort några extremare kallstarter med andra bilarna ja haft, då dessa haft motorvärmare till skillnad från 320n :p

Hellre 100 blås på tvären än 200 rätt fram.

18 Inlägg
31 oktober 2012
Trådstartare
Det blev ett Varta D15. Väsentlig skillnad från mitt tidigare batteri och inte så dyrt heller. funkar klockrent hittils. Tack för alla tips

Sök