2246
Sök

Ev köpa bil, hur gör jag med försäkring ?

unibet
28 oktober 2012
Trådstartare
Hej.

Jag ska eventuellt köpa en bil på onsdag.
Är nästan hundra på att affären blir av så hur gör jag med försäkringen ?

Som jag har förstått så kan jag helt enkelt ta en försäkring på nätet på tisdag och sedan köper jag på onsdag och försäkringen fortsätter på mig när ägarbytet skrivs över ?

Men om nu ägarbytet av någon anledning inte blir av och jag tog en försäkring på tisdagen ändå.
Slutar försäkringen att gälla efter några dagar eller hur fungerar det ?

Det är en privatperson som jag ska handla bilen av.

Bilen finns 15mil ifrån mig så jag vill inte köra oförsäkrat.

Mvh
Senast redigerat av unibet (28 oktober 2012)

2 024 Inlägg
28 oktober 2012
Teckna försäkringen via internet direkt när du köpt bilen, går fint via de flesta telefoner nuförtiden ju, annars kanske du kan låna säljarens dator en stund?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

117 Inlägg
28 oktober 2012
RING försäkringsbolaget och PRATA med dom så ska du se att det löser sej

Gummi är färskvara och bör bytas ofta

Yawn...
3 151 Inlägg
28 oktober 2012
Ring och försäkra bilen direkt när du köpt den istället? Även om det är efter öppettider så brukar försäkringsbolagen ha en ombudsman man kan ringa till. I alla fall har Länsförsäkringar i Jämtland det.

Det bästa är väl annars att ringa till försäkringsbolaget du tänkt bli kund hos och fråga dem. Då får du ett definitivt svar på din fråga.

SÄNK MER!
389 Inlägg
28 oktober 2012
många för på föregående ägares försäkring vilket man egentligen inte ska. men lättast är ju att ringa försäkringsbolaget när du har köpt bilen och försäkra den då

unibet
28 oktober 2012
Trådstartare
Går ju faktiskt försäkra bilen efter köpet nu när ni säger det..
Är ju bara att jag stannar till nånstans och försäkrar genom mobilen/datorn.

Thorssa
28 oktober 2012
Trådstartare
Jag försäkrar den alltid dagen innan, ägarbytet genomförs direkt med Transportstyrelsens app. Köper du inte bilen så ringer du helt enkelt försäkringsbolaget och meddelar det.

4 146 Inlägg
28 oktober 2012
Är det inte pga sånna här situationer som trafikförsäkringens vänner föreningen finns?

så att sålänge bilen är påställd så är den försäkrad?

Thorssa
29 oktober 2012
Trådstartare
zemet skrev:
Är det inte pga sånna här situationer som trafikförsäkringens vänner föreningen finns?

så att sålänge bilen är påställd så är den försäkrad?

Problemet då är att det dels är svindyrt och dels är bilen bara trafikförsäkrad...

1 534 Inlägg
29 oktober 2012
Enklast är nog som sagts innan, att man ringer försäkringsbolaget direkt efter köp.
Vet inte hur det är på helger men då kan man väl försäkra bilen innan helgen(om det nu inte går att ringa bolagen under helgen), sen säger man bara upp försäkringen om man inte köper bilen..

Trucker
2 710 Inlägg
29 oktober 2012
Ring Insplanet och teckna en försäkring oså säger du "blir det ej köp så ringer jag tibak för o avteckna".

Tror du har 14dagar på dig..
Svårare är det inte smile

Fart missbrukare

Hjultomte
1 500 Inlägg
29 oktober 2012
Jag sj som kanske inte är av att rekommendera är att köper jag en kärra så kör jag hem o sen försäkrar. Det är inte så blodigt. Man kanske inte behöver köra på ställ i varenda kurva eller ligga o blåsa på i 300.

Visst olyckan kan vara framme.

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
29 oktober 2012
Ring och försäkra när du har köpt bilen. Det kan inte bli smidigare.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

unibet
1 november 2012
Trådstartare
Försäkrade bilen efter köpet och allt gick bra. smile
Så nu i natt ställde jag av mitt gamla fordon genom appen som finns.
Men när jag kollar upp min gamla bil hos transportstyrelsen så står det fortfarande att den är i trafik??
Ställde av den genom appen för 2-3 timmar sedan och det står fortfarande att den är i trafik, det kanske måste bli morgon först innan transportstyrelsen ändrar till avställd ?

unibet
1 november 2012
Trådstartare
Står fortfarande i trafik när jag kollar på transportstyrelsens hemsida..
Men om jag loggar in och ska ställa av "igen" så står det bara: Fordonet kan inte ställas av:
EN REGISTRERING ÄR REDAN GJORD.

Men varför ändrar dom inte till avställd då.. trött man blir..

Vilket telefonnummer kan man ringa så jag kan reda ut det här.. ?

Yawn...
3 151 Inlägg
1 november 2012
Antagligen ändras det tills i morgon. Har det inte gjort det kan du ju ringa till deras kundtjänst på nr 0771-14 15 16. smile

unibet
1 november 2012
Trådstartare
Tycker ju att det borde ändrats för länge sen.

Ringde iallafall kundtjänst, där man fick prata me nån automatisk röst. Men där blev man ju mindre klok..
Provade att ställa av bilen i telefon också, men då fick jag till svars att bilen endast kan bli avställd skriftligen på ditt registreringsbevis.

Antar att jag måste skicka in den där blåa delen av mitt registreringsbevis då..

Har aldrig varit med om att det har varit såhär krångligt.

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
1 november 2012
Det kan ta en dag innan det syns på hemsidan att bilen är avställd, chilla lite! smile Kan du inte ställa av den igen för att det står "EN REGISTRERING ÄR REDAN GJORD." så är det ju klart smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

unibet
1 november 2012
Trådstartare
rickylicious skrev:
Det kan ta en dag innan det syns på hemsidan att bilen är avställd, chilla lite! smile Kan du inte ställa av den igen för att det står "EN REGISTRERING ÄR REDAN GJORD." så är det ju klart smile

Jo, jag får väl lugna mig lite till..

Men det brukar ju alltid ändras till avställd direkt.

Prövade att ringa det där numret om uppgifter om ett fordon där dom säger om bilen är besiktad om den har skatteskulder och dyl..

Och där i telefonen säger hon bara så glatt att bilen är besiktad till bla bla bla och skatten är betald.. tongue

Jajja.. jag får väl vänta ett tag till och se då.

Stölle
199 Inlägg
1 november 2012
Brukar alltid göra det samma kväll lr morgonen efter köpet via dator.
Och som tidigare nämts så behöver man ju inte köra som en biltjyv innan man försäkrat den i sitt namn, dvs vid hemresan.

Jag anar ugglor som får kläder.

Sök