simlar skrev:
Risker med att Etanolkonvertera. Ja det är ifall du kör för snålt så kan motorn ta skada, annars vet jag då inte. Har kört min 345a runt 300-400mil på E85 och här än så länge inte märkt att något tagit skada av det.
Sen att bränsleslangarna spricker efter man kört ett tag på E85 är för att etanolen tar med sig all skit som bensinen lämnat i slangarna, men det ser jag som allmän service då det nog är dags att byta slangar efter närmare 30år.
Fördelar:
Ca 1kr billigare per mil.
Känns inte alls lika jobbigt att tanka när man får full tank för just över 500kr.
Renare avgaser och dem luktar inte lika mycket heller.
Själva bränslet luktar inte alls lika starkt som bensin. (E85 luktar och ser ut nästan exakt som T-röd)
Nackdelar:
Bilen blir svårstartad när det är kallare än 5°C (jag har löst detta på min bil genom att ha en liten spolarvätskebehållare med bensin i och monterat spolarmunstycket så det sprutar i insugningsröret mot inloppet på förgasaren).
Motoroljan luktar kompost vid oljebyte (Enligt medlemmar på Etanol.nu, har inte bytt olja på min bil ännu)
Man får tanka oftare eftersom man kommer inte lika många mil per tank.
För att köra på E85 behöver man ge motorn ca 30%-40% mer bränsle för att köra på 100% E85. B200K har en stående Weber (eller möjligtvis Solex) med fasta munstycken, så det du behöver göra är att stoppa i större munstycken eller borra upp original-munstyckena.
Utan konvertering kan du nog köra runt 10-15% E85, men då blir bilen slöare och lite mer svårtstartad eftersom den då går för snålt.
http://www.etanol.nu/ombygg-forgasare.php (Där kan du få fram hur stort hålet i munstycket måste vara)