4 december 2012
Trådstartare
jag ställde på bilen den 16 september, samma kväll premiär körde jag den ca 5 mil och där körde jag hårt tills turbon glödde, så jag lät bilen stå på tomgång och svalna i ca 10 minuter innan ja stängde av motorn 10 minuter senare när jag skulle köra därifrån så gick bilen klockrent i 200-300m sen började den motor bromsa vid gas på drag. väl hemma dagen efter så började jag söka efter fel på bilen. ja trodde först att turbon var kass men det var den inte, så då tänkte jag tjuvluft. men ingen luft läcka sen upptäckte jag att den gick otroligt fett, så då tänkte jag tändning så jag plockade ner och rengjorde fördelare och rotor, sen byttes stift och kablar och slutligen även tändspolen dock helt utan resultat.. bilen gick så pass fett att den spottar ut bränsle igenom avgassystemet. sen upptäckte jag att downpipen var lös ca 5cm ifrån lambdasonden (som byttes förra hösten) så jag spände alla bultar och demonterade lambdan och rengjorde den. men inget resultat. jag lämnade iväg bilen till en verkstad men de vågade knappt öppna motorhuven de surade bilen ordentligt när de fick motorstopp när de skulle backa ut bilen och sedan dess har bilen inte startat. mer än just tänt till och sen dött. vid något tillfälle har jag lyckats hålla igång motorn men inte längre än 10-15 sekunder innan den åter dör. jag har skruvat dagligen med samma saker om och om igen i snart 3 månader utan resultat. så jag undrar om någon annan har varit med om detta eller har några tips då jag inte verkar hitta någon alls som har tillräckligt bra koll på 3sgte motorn för att kunna ge några konkreta ideer. men alla ideer är välkomna då jag är både desperat, frustrerad och trött på att inte veta vad de är för fel. jag har nyligen fått två nya tips om bla luftmassa mätaren och map sensorn. kan det vara något? jag lyfte bilen tändstift senast igår och då var alla stift blöta utom 3ans som var riktigt sotigt, tvåans stift var ganska sotigt men ändå riktigt blött. mitt afr värde går ner så lågt som till nio, så jag antar att det är bränsle relaterat. kan ju även vara tändningen men det är gnista på alla cylindrars stift när alla är urkopplade.
Jag vet inte vad jag ska ta mig till. min vädjan till er är hjälp mig..