2478
Sök

Olika topphastigheter på Bmw 540 E39

8 Inlägg
11 december 2012
Trådstartare
#1
Tjena! Jag läste på en sida att Bmw 540i (e39) är spärrad på 155 mph (ca 250 km/h). Men där står det även att de bilar som inte har sportpaket eller liknande har en spärr vid 128 mph (ca 206 km/h). Detta skulle bero på hjulen som tål en viss hastighet.

Stämmer detta? På alla andra sidor jag kollat så står det att toppfarten ligger på 250 km/h, inget nämns om en saktare version. Kanske införskaffar en under veckan, så vill veta lite mer om bilen.

Här är sidan jag läste det på: http://www.kenrockwell.com/bmw/540specifications.htm

Forummoderator
9 299 Inlägg
11 december 2012
#2
Utan att kunna något i frågan så låter 206 väldigt lite. Orimligt lite.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

3 121 Inlägg
11 december 2012
#3
Lillebrors gör 255 på mätaren och ganska så exakt 250 på GPSen. Den är automat och gör det på fjärde växeln, lägger man i femte så sjunker bara varvet och bilen vägrar gå fortare.

Jag skulle tro att samtliga sålda i Sverige och Tyskland gör 250.

Om du är osäker så titta efter bilar med varningsskylten "Nur 210 auf winterriefe"... wink


V8 de bästa som finns!
1 094 Inlägg
11 december 2012
#4
Det låter som någon amerikansk idé, där har de haft både 176(110mp/h) och 210(130mp/h) som spärr på Camaro Z28 och Pontiac Trans am i vissa versioner och med en viss däckstyp.
Jag har haft två stycken 6vxl manuella BMW 540 och de har då gått in i strypkopplet vid 250 på både 5an och 6an, den ena med m-fjädring. Den varvar för övrigt 4600varv/min i 250 verklig fart på 6an smile
Senast redigerat av N_W (11 december 2012)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

8 Inlägg
11 december 2012
Trådstartare
#5
Okey låter bra! En sak jag undrar, hur fungerar detta med lockup? Tänkte på det som viccoA skrev, att automataren  kunde läggas i femte, är det något man själv styr? Förstår mig inte på det riktigt, det och tiptronic även efter att ha letat runt och har bara kört manuell bil tidigare. Tack för bra svar förresten!

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
11 december 2012
#6
Bmw 540ia e39 har en tiptronic låda. Då kan man växla precis som du själv vill med spaken. Eller köra den på läge D, då sköter den allt själv. Dom har 5växlar + lockup. När lockupen går i blir bilen lite mer bränsleekonomisk. Turbinen låser då och automat lådan alirar inte längre när man gasar som den gör i vanliga fall.
Jag har haft en 540ia, den gjorde också 250km/h på 4e växeln.
Senast redigerat av marwin_of_sweden (11 december 2012)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

3 121 Inlägg
12 december 2012
#7
Yoshua skrev:
Okey låter bra! En sak jag undrar, hur fungerar detta med lockup? Tänkte på det som viccoA skrev, att automataren  kunde läggas i femte, är det något man själv styr? Förstår mig inte på det riktigt, det och tiptronic även efter att ha letat runt och har bara kört manuell bil tidigare. Tack för bra svar förresten!

Med tiptronic kan man växla själv genom att dra spaken ut i sidled men finns egentligen ingen anledning om man inte drar tungt släp eller vill motorbromsa.

Håller man stumt i sport-läget på lådan lägger den aldrig i femte växeln utan når som sagt 250 på fyran, lägger man i standard Drive-läge så lägger den i femman.


139 Inlägg
12 december 2012
#8
De flesta yngre BMW av Nordamerikamodell har 210km/h spärr som standard, vissa kan man välja i 250km/h utförande som tillval medan M-bilar har det som standard detta efter någon motorjournalist undrat varför M3 E36 hade 210spärr.

Obs detta gäller ENDAST Nordamerika och inte övriga världen, där är det 250km/h spärr som gäller för personbilar generellt (vissa M-bilar kan man beställa höjd och på X-modeller är vissa spärrade till 210.

Stephan


8 Inlägg
12 december 2012
Trådstartare
#9
Tack för svaren, har haft nöjet att läsa om allt (och testa det på vägen!) i instruktionsmanualen som kom med bilen:) Väldigt skön bil som jag hoppas ha länge!

Edit: Köpte den igår kväll, därav frågorna tidigare.
Senast redigerat av Yoshua (12 december 2012)

407 Inlägg
13 december 2012
#10
x5:an har jag för att det är så på, dock har jag för mig att det var 200 för dom utan sportpaket och 220 för dom med. Rätta mig gärna smile

Forummoderator
9 299 Inlägg
13 december 2012
#11
Yoshua skrev:
Tack för svaren, har haft nöjet att läsa om allt (och testa det på vägen!) i instruktionsmanualen som kom med bilen:) Väldigt skön bil som jag hoppas ha länge!

Edit: Köpte den igår kväll, därav frågorna tidigare.

Gratulerar. Jag har en god vän som kör en 540 och han är mer än nöjd med den.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
13 december 2012
#12
Yoshua skrev:
Tack för svaren, har haft nöjet att läsa om allt (och testa det på vägen!) i instruktionsmanualen som kom med bilen:) Väldigt skön bil som jag hoppas ha länge!

Edit: Köpte den igår kväll, därav frågorna tidigare.

Grattis till en härlig bil!

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

8 Inlägg
13 december 2012
Trådstartare
#13
Man tackar! Kan lika gärna fråga en grej när vi ändå är igång; när jag startar bilen (och hör den sköna motorn mullra) så uppstår det ett skrikande/gnisslande ljud från bilen. Ljudet följer med varvning av bilen så att ju mer gaspådrag det är desto högre och dovare blir ljudet. När jag släpper gaspedalen så försvinner ljudet även om bilen rullar, gasar jag igen så kommer det i vissa fall tillbaka och i andra inte. Det är väldigt kallt i krokarna just nu (-10, kallt för Skåne) så det har säkert en inverkan, men har märkt att ljudet inte uppstått förrän jag tankat bilen 7 minuter efter första starten. Detta har bara uppstått tidigt i körningen då det är väldigt kallt, någon som har en aning om vad det är?

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
13 december 2012
#14
Yoshua skrev:
Man tackar! Kan lika gärna fråga en grej när vi ändå är igång; när jag startar bilen (och hör den sköna motorn mullra) så uppstår det ett skrikande/gnisslande ljud från bilen. Ljudet följer med varvning av bilen så att ju mer gaspådrag det är desto högre och dovare blir ljudet. När jag släpper gaspedalen så försvinner ljudet även om bilen rullar, gasar jag igen så kommer det i vissa fall tillbaka och i andra inte. Det är väldigt kallt i krokarna just nu (-10, kallt för Skåne) så det har säkert en inverkan, men har märkt att ljudet inte uppstått förrän jag tankat bilen 7 minuter efter första starten. Detta har bara uppstått tidigt i körningen då det är väldigt kallt, någon som har en aning om vad det är?

Var kommer ljudet ifrån? Under huven? Finns många saker som kan låta lite när det är kallt.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

8 Inlägg
13 december 2012
Trådstartare
#15
Jag är ganska säker på det. Om du kollar bifogat klipp (0:25) så hör du ett liknande ljud, fast mitt har ett lite lägre tonläge. Gasar jag så låter ljudet högre men samtidigt lite mörkare.

http://www.youtube.com/watch?v=beGZcdKh2xY
Senast redigerat av Yoshua (13 december 2012)


Sök