1735
Sök

Toyota Celica försäkring "Första bil"

11 Inlägg
6 augusti 2012
Trådstartare
Hej,
jag kollar runt på lite bilar att köpa som "första bil" och har fastnat på Toyota Celica, och undrar nu vad försäkring brukar kosta på en sådan?
Jag är under 18 så kan inte kolla själv hos de flesta försäkringsbolag, så det vore snällt om någon skulle kunna kolla på t.ex. Insplanet vad helförsäkring och också vad bara trafikförsäkring skulle gå på. Om någon som är runt 18 och precis fått körkort skulle kunna kolla så uppskattas det mycket, eller om någon har nått tips på hur jag själv kan se vad det blir att kosta.

Jag vill gärna ha råd också på om det är en bra första bil också, borde kunna mecka enklare saker själv så länge man hittar instruktioner online, och har en far som är något kunnig med bilar. Kostar reservdelar till denna modell multum?

Parkeringssätt blir "På gatan/utomhus"

Boendeform "Lägenhet - hyresrätt"

Skadefrihet "Ingen skada" (Om det är vad man ska välja om man precis fått körkort och aldrig krockat?)

Registreringsnumret på bilen jag kollat på är AEZ 154.

http://www.insplanet.com/ (Eller om någon annan sida är bättre, detta var första jag hittade.)

Tack i förskott,
Mvh Marcus Karlsson
Senast redigerat av Marcus-k (6 augusti 2012)

JDMister.2
295 Inlägg
31 december 2012
Ingen har verkat hjälpa denne kille, och jag har samma är inne på likadan bil som förstabil!
Finns det någon hövlig människa på gorg som kan kolla upp detta?

Tack på förhand igen!
Mvh
Z-etter

Ride with style,
Low and slow.

7 274 Inlägg
31 december 2012
Det varierar nog från 2000kr/år till 20000kr/år.

JDMister.2
295 Inlägg
31 december 2012
Brains skrev:

Tack för att du va så snabb på svaret XD
Men jag skulle vilja att det fanns ett lite er specifikt svar =P

Tack endå!

Ride with style,
Low and slow.

7 274 Inlägg
31 december 2012
Z-etter skrev:
Brains skrev:

Tack endå!

Det finns inget specifikt svar. Det varierar enormt från bolag till bolag.
Bara en liten adressändring kan ändra premien helt enormt.

JDMister.2
295 Inlägg
31 december 2012
Brains skrev:
Z-etter skrev:
Brains skrev:

Tack endå!

det skiljer 18000 mellan 2k till 20k =P tror man kan vara lite mer specifik än så!
Men om du inte anser det, tack för svaret iaf! smile

Gott nytt år btw!

Ride with style,
Low and slow.

7 274 Inlägg
31 december 2012
Z-etter skrev:
Brains skrev:
Z-etter skrev:

Tack endå!

det skiljer 18000 mellan 2k till 20k =P tror man kan vara lite mer specifik än så!
Men om du inte anser det, tack för svaret iaf! smile

Gott nytt år btw!

Nej det anser jag inte.
Min skyline t ex har jag fått premier från 6800kr/år till 24,000kr/år. Så ja det kan skilja enorma summor.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
31 december 2012
Gör som folk lyft upp telen o ring och förklara för dom så kommer de kunna ge en ganska exakt summa på dig din ålder o vart du bor

JDMister.2
295 Inlägg
31 december 2012
Shit vad alla ska behöva ha en grumpy attidyd?
sorry att jag bad om lite hjälp då grappar och ha en trevlig nyårsafton! smile

Ride with style,
Low and slow.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
31 december 2012
Z-etter skrev:
Shit vad alla ska behöva ha en grumpy attidyd?
sorry att jag bad om lite hjälp då grappar och ha en trevlig nyårsafton! smile

Inge surt här inte men man får vell tänka lite
Att de är vetgigare och fråga fb direkt än söka med en randoms snubbes person nr

Kan skilja 10 tusentals kronor från person till person bor du tex i kiruna kan de skilja x antal tusen lappar på samma bil än om du bott i stockholm

Evildan
31 december 2012
Som så många andra skriver, en försäkringspremie är helt presonlig och kan kosta väldigt mkt olika beroende på postnummer, stad och andra faktorer.

Det skiljer även väldigt mkt mellan olika bolag, fått exempelvis prisförslag på en A8 4.2 -98 jag ägde för några år sedan, priserna varierade från skrämmande 44000 till acceptabla 6800 helåret för mig som då ändå var 34år då.
Jag har ofta fått mkt bra priser hos LF, en kompis får alltid bra pris hos If som i mitt fal ville ha dessa 44k för AUDI A8, så det går inte heller att säga att det bolaget är billigast och det är dyrast utan det blir att ringa runt o prata med dom.
Lycka till nu med premiejakten.

JDMister.2
295 Inlägg
31 december 2012
Okej smile Fölåt mig för att ha klagat då big_smile!

och som sagt, Gott Nytt År Allesammans big_smile!

Ride with style,
Low and slow.

342 Inlägg
31 december 2012
Håller med kören.
Och gör inte misstaget att lita blint på nätets alla sökmotorer för billigaste försäkring efter dina villkor.
Hade jag följt deras råd så hade jag betalat ett antal tusenlappar mer per år än jag gör idag.
Så Compricer, Insplanet och fans moster kan dra dit pepparn växer!

Visst kan det kännas drygt att själv ringa och begära offerter kors och tvärs. Tidskrävande? Absolut!
Men i slutändan kan man spara tusenlappar på att lägga ned det jobbet.

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

plankan
1 januari 2013
9Femma skrev:

Bara för att det nu är fallet för just dig,behöver du väl inte skriva på detta sätt -
för min del - och säkert många andra - har det faktisk lönat sig duktigt bra att ringa dom big_smile

...has left the building...
4 474 Inlägg
1 januari 2013
plankan skrev:
9Femma skrev:

Bara för att det nu är fallet för just dig,behöver du väl inte skriva på detta sätt -
för min del - och säkert många andra - har det faktisk lönat sig duktigt bra att ringa dom big_smile

Compricer, Insplanet, Visomärlättlurade o allt vad dessa sk "försäkringsbrokers" heter är vinstdrivande företag. Med detta menas att det får en liten slant för varje försäkring de förmedlar/säljer. Sedan påstår de så fint att de kollar pris med "alla" försäkringsbolag. Jodå det gör de, med alla försäkringsbolag som de SAMARBETAR med. Jag har kollat pris med dessa "brokers" flertalet gånger, inte en endaste gång har de kunnat matcha priset jag lyckats få när jag ringt runt själv, vilket beror på att de samarbetar INTE med alla bolag, o dessutom är mina bilar av den sort som försäkringsbolagen helst inte vill försäkra, alls...
Senast redigerat av dawwe (1 januari 2013)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Forummoderator
26 354 Inlägg
1 januari 2013
dawwe skrev:
plankan skrev:
9Femma skrev:

Compricer, Insplanet, Visomärlättlurade o allt vad dessa sk "försäkringsbrokers" heter är vinstdrivande företag. Med detta menas att det får en liten slant för varje försäkring de förmedlar/säljer. Sedan påstår de så fint att de kollar pris med "alla" försäkringsbolag. Jodå det gör de, med alla försäkringsbolag som de SAMARBETAR med. Jag har kollat pris med dessa "brokers" flertalet gånger, inte en endaste gång har de kunnat matcha priset jag lyckats få när jag ringt runt själv, vilket beror på att de samarbetar INTE med alla bolag, o dessutom är mina bilar av den sort som försäkringsbolagen helst inte vill försäkra, alls...

Vill bara flika in att Insplanet faktiskt fungerade bra för min del, även om jag förmodligen hade kunnat hitta bolaget som var billigast för mig på egen hand också.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

342 Inlägg
1 januari 2013
plankan skrev:
9Femma skrev:

Jag finner det ironiskt att du förespråkar ett allmänt generellt alternativ, skapat av vinstdrivande företag med ett begränsat antal samarbetspartners och samtidigt pekar på att försäkringspremien är en högst individuell fråga.

Nåväl, kul att det generella nätalternativet fungerar för dig. Men jag anser det mer vårdslöst att förespråka nätets samlade försäkringssökmotorer än att framhäva vikten av att göra jobbet själv.
Dessutom finns det ett stort moment 22 i ditt resonemang att det är lönsamt att bara använda nättjänsten.
Nämligen: du vet facit först då du faktiskt ringt runt och förhandlat med enskilda bolag själv.

Du nämner själv hur smidigt det är att bara ringa (eller bli uppringd) av någon av nättjänsternas callcenter med fysiska handläggare.
Fundera på vem som betalar dessa (personal samt omkostnader), hur det kan fungera på en gratistjänst och vart deras intresse verkligen ligger.

Det bör därtill vara extra viktigt för yngre bilägare (under 25 år) att granska försäkringspremierna mer kritiskt än att bara lita blint på nätet. Även vardagliga bilar kan som bekant kosta skjortan att försäkra om bilägaren är ung.
Senast redigerat av 9Femma (1 januari 2013)

Porsche for life.

plankan
1 januari 2013
9Femma skrev:
Jag finner det ironiskt att du förespråkar ett allmänt generellt alternativ, skapat av vinstdrivande företag med ett begränsat antal samarbetspartners och samtidigt pekar på att försäkringspremien är en högst individuell fråga.

Nåväl, kul att det generella nätalternativet fungerar för dig. Men jag anser det mer vårdslöst att förespråka nätets samlade försäkringssökmotorer än att framhäva vikten av att göra jobbet själv.
Dessutom finns det ett stort moment 22 i ditt resonemang att det är lönsamt att bara använda nättjänsten.
Nämligen: du vet facit först då du faktiskt ringt runt och förhandlat med enskilda bolag själv.

Du,ta din negativa attityd och ditt moment 22 någon annanstans där solen inte skinner.

Men du skall få ett ex på att det faktisk fungerar.
Jag bestämde mig för 2 år sedan att köpa MC efter en del års frånvaro-
och eftersom jag hade gott om tid hörde jag mig även runt till olika bolag INKL compriser.
Valet föll slutligen på en hoj som var 20+ d v s att det finns spec försäkringar för dessa hojar hos många bolag -
men ganska många vet om att just bilsport har varit billigast i många år på "classic".

Men du.......HÖR OCH HÄPNA om inte jag fick samtal från COMPRISER om en classic försäkring från ett annat bolag  med bättre vilkor samt T O M 250:- billigare
Och det bästa av allt,då jag skulle förnya den efter 12 mån -
så var den oförändrat och inte smyghöjd som så många fula bolag oftast gör det tongue

Så vist fungerar det.

342 Inlägg
1 januari 2013
plankan skrev:
Du,ta din negativa attityd och ditt moment 22 någon annanstans där solen inte skinner.

Blev det där bra tycker du?

Inte nog med att det är på denna nivå du bemöter sakliga argument.
Minst lika häpnandsväckande är att du helt missar innerbörden i mitt föregående inlägg och dessutom står redo att höja dessa nättjänster till skyarna, så pass att kritiskt granskande ska läggas helt på hyllan? Och för vad?
Jo, ett i princip helt okontrollerbart exempel som gav dig 250 kr lägre premie per år?
Det backar tveklöst upp ditt tidigare påstående att det lönat sig "duktigt bra" att använda nättjänsterna.
Det är imponerande, på så många fler plan än du sannolikt vill inse.

Men, du är nöjd. Jag inte lika nöjd.
Alla fattar.

Säger som Ingemar Stenmark: "... e änt lönt att förklare för en som int begrip".

plankan skrev:
Men du skall få ett ex ...

Jag kanske går miste om ett smutt erbjudande här, men tackar nej. Ditt ex får du gärna behålla ...
Senast redigerat av 9Femma (1 januari 2013)

Porsche for life.

...has left the building...
4 474 Inlägg
1 januari 2013
För varje "lyckat" erbjudande som "Plankan" kan presentera kan jag presentera 3 "misslyckade". Som sagt jag har själv testat "Compricer", o de kunde som sagt inte ge bäst pris. I något fall hade jag till o med fått LÄGRE pris när jag ringt det samarbetande bolaget själv, det var dock inga större skillnader rörde sig om hundra-lappar har jag för mig, så det kan ha berott på olika självrisker.
O som både jag o 9Femma redan påpekat: Det är ett vinstdrivande bolag, eller tror du Mr Plankan att de jobbar ideellt? Nej bäst pris får man om man ringer runt själv, men det är klart, om man skiter pengar som Plankan så kan det kvitta med några tusenlappar hit eller dit per månad...
Senast redigerat av dawwe (1 januari 2013)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Sök