JAG skulle gjort så här, men det är en hel del jobb...Palla upp bilen, alla 4 hjulen i luften. Koppla loss samtliga bromsslangar från respektive bromsok. Fyll på nivån till max i behållaren, gärna att du har en medhjälpare som häller på i lagom takt när ni byter bromsvätskan. Ställ lämpligt kärl/behållare/flaska vid respektive bromsslang o samla upp den gamla bromsoljan (tänk på miljön). Pumpa ut iaf 2 dl olja vid varje bromsslang/ok. När detta är klart så monterar du FYRA NYA bromssslangar. Anslut till oken. Pumpa ut ytterligare minst 1 dl bromsvätska/ok, denna gång via okets luftningsnippel. När ni kommit så långt börjar själva luftningen, eftersom alla 4 hjulen är i luften kan man lufta hjulen parvis åtminstone, eller alla 4 samtidigt, finns backventiler till detta att köpa på tex Biltema, men det funkar lika bra med en tillräckligt lång slang mellan luftningnippeln samt en behållare med gammal/dålig bromsvätska, slangens ände skall alltid vara under ytan annars kan den suga luft. Lufta ut minst 2 dl/ok på detta sätt, dra åt samtliga nipplar emellanåt för att känna på pedalens "stumhet". Motorn bör vara igång när detta göres. Och för att förtydliga: Jag tror att din bromsslangar kan ha svällt eller "delaminerat" invändigt.
Senast redigerat av dawwe (10 november 2012)
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure