3203
Sök

Saab´s handbroms, dåliga?

Evildan
6 januari 2013
saab_sonett skrev:
NIzmO skrev:
saab_sonett skrev:

Dessa modeller hade handbromstrummor i framskivorna. 1987 så fick 900:an bromsar från 9000. Då satt handbromsen i bakre oken.
(Min första bil var en Saab Monte Carlo V4 1966:a. Hitta en så'n idag.)

Nä nu vill jag nog inte hålla med tongue , min 900 t8 -84 hade handbromsen i oken fram och hade inga trummor däri och aldrig sett nån med handbromsen fram ha det heller?

(att den var skit sen kan jag inte säga emot wink , även min 9-5 kräver renovering av handbromsen)

Har för mig att den 900 GLE -84 jag ägde en gång hade handbromstrummor. Men kan ha varit bara 99:orna som hade det. Du har rätt. Det var bara fram till 1974 som man hade separata handbromstrummor. Demensen sätter in. big_smile

You fooled me big time man! cool
Hade för mig att det sitter någon tråkig hävarm på framoken till 900 som brukar kunna kärva, men har även sett trummor, fast då var det alltså på ngn av mina numera skrotade 99or.

Evildan
6 januari 2013
tahdah, hittade en bild på ett ok med den tråkiga hävarmen på http://bilder.lagabasen.se/delar/1124/112423870vy1.jpg

3 295 Inlägg
6 januari 2013
Det största problemet med handbromsen är väl att det inte finns nån direkt automatjustering på 9-5. Skiten slits, tar dåligt, andvänds inte sen när den väl andvänds så kärvr det... Mkt beror väl på backspärren, då behövs ju inte handbromsen...

Handledare
1 481 Inlägg
6 januari 2013
Har inte Opel samma problem? Det är ju Opelgrejer rakt av. Nya 9-5 har i alla fall livsfarliga bromsar. En ABS-givare la av på tjänstebilen. Då försvann i stort sett hela bromsverkan på bilen. Den ställde sig på tvären åt vänster när man bromsade. Kul.

Of World
3 372 Inlägg
6 januari 2013
saab_sonett skrev:
Har inte Opel samma problem? Det är ju Opelgrejer rakt av. Nya 9-5 har i alla fall livsfarliga bromsar. En ABS-givare la av på tjänstebilen. Då försvann i stort sett hela bromsverkan på bilen. Den ställde sig på tvären åt vänster när man bromsade. Kul.

nej,av alla mina oplar genom åren så har ingen haft något problem med handbromsen, förutom den sista (svarta vectran som en spännare kärvat fast) men dock på min nuvarande saab så tar handbromsen inte alls på vänster..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Sök