3242
Sök

Missade tiden för efterkontroll - vad gäller?

18 Inlägg
1 februari 2013
Trådstartare
Hej

Kanske en simpel fråga för många. Men det är så att jag blev underkänd hos bilprovningen med tre fel varav alla nu är åtgärdade. Dock så hann inte felen bli åtgärdade i tid, så det har hunnit gå två veckor sen sista dagen för efterkontroll.

Funderingen jag har är när jag ska boka ny tid för beskning hos bilprovningen så står det att de rekommenderar efterkontroll för mig fastän jag missat tiden?

På besiktningspapperet så står det två datum. Ett att körförbud intäder om jag inte besiktar(efterkontroll) före 2013-01-18 och ett annat där det står att ny kontrollbesikning på ackrediterad verkstad får utföras fram till 2013-02-18.

Reparationen är inte utförd av en ackrediterad verkstad. Men på bokningssidan för bilprovningen rekommenderar de efterkontroll, alltså inte att jag behöver boka ny tid. Ny kontrollbesiktning är först från och med 2013-02-19.

Varken hittat någon bra information eller fått tag på någon som kan svara. Så vänder mig hit istället, är om det efterkontroll eller ny kontrollbesiktning som gäller för min bil?
Senast redigerat av waltwhite (1 februari 2013)

914 Inlägg
1 februari 2013
Det räcker med en efterkontroll hos bilprovningen.Efter 2013-02-18 krävs en ny kontrollbesiktning ,320 kronor igen.

18 Inlägg
1 februari 2013
Trådstartare
Aronson skrev:
Det räcker med en efterkontroll hos bilprovningen.Efter 2013-02-18 krävs en ny kontrollbesiktning ,320 kronor igen.

Ah då har man alltså totalt 2 månader på sig att åtgärda felen. trodde det var en månad som gällde. Tackar!

Fri fart för ett fritt folk!
14 290 Inlägg
1 februari 2013
waltwhite skrev:
Aronson skrev:

Ah då har man alltså totalt 2 månader på sig att åtgärda felen. trodde det var en månad som gällde. Tackar!

skillnaden är att det inte är körförbud första månaden!

Kör fort så hinner inget hända...

914 Inlägg
1 februari 2013
Står det verkligen:ny kontrollbesiktning på ackrediterad verkstad.Det bör väl stå :efterkontroll på ackrediterad verkstad kan utföras fram till 2013-02-18.MVH Aronson

18 Inlägg
1 februari 2013
Trådstartare
Growe skrev:
waltwhite skrev:
Aronson skrev:

skillnaden är att det inte är körförbud första månaden!

Tack, då förstår jag. Den har stått på verkstad en lång tid(svårt få tag på delar), men då åker den på efterkontroll så fort jag får tid.

18 Inlägg
1 februari 2013
Trådstartare
Aronson skrev:
Står det verkligen:ny kontrollbesiktning på ackrediterad verkstad.Det bör väl stå :efterkontroll på ackrediterad verkstad kan utföras fram till 2013-02-18.MVH Aronson

Jo precis, det är så det står. Tack!

Sök