3150
Sök

Byta högtalare, V70 97

429 Inlägg
8 mars 2013
Trådstartare
Hej, ska byta högtalare i min V70, Fram så ska det i ett par Magnat selection 216 reference  och bak blir det "vanliga" 216 selection. Vet att de blir problem med monteringen och så, så jag undrar; hur gjorde ni? några tips och trix? Hur ska jag göra?

För den som undrar så ska dom drivas av ett Black Core Four LTD, huvudenheten är en pioneer avh-3300bt basarna; dubbla JBL tolvor med ett Black Core One.

154 Inlägg
8 mars 2013
Swemil93 skrev:
Hej, ska byta högtalare i min V70, Fram så ska det i ett par Magnat selection 216 reference  och bak blir det "vanliga" 216 selection. Vet att de blir problem med monteringen och så, så jag undrar; hur gjorde ni? några tips och trix? Hur ska jag göra?

För den som undrar så ska dom drivas av ett Black Core Four LTD, huvudenheten är en pioneer avh-3300bt basarna; dubbla JBL tolvor med ett Black Core One.

sitter väll 6,5 orginal så de går väll dit utan ngn modd. Ett bra tips annars ska väll vara att dämpa dörrarna
riktigt med typ silent coat, STP eller något sånt o sen täta dörrsidan mot plåten i dörren smile
mvh

429 Inlägg
8 mars 2013
Trådstartare
vi_olofsson skrev:
Swemil93 skrev:

sitter väll 6,5 orginal så de går väll dit utan ngn modd. Ett bra tips annars ska väll vara att dämpa dörrarna
riktigt med typ silent coat, STP eller något sånt o sen täta dörrsidan mot plåten i dörren smile
mvh

Det är grym skillnad i monteringsdjup.. Hur menar du med att täta dörrsidan mot plåten?

154 Inlägg
9 mars 2013
Swemil93 skrev:
vi_olofsson skrev:
Swemil93 skrev:

mvh

Det är grym skillnad i monteringsdjup.. Hur menar du med att täta dörrsidan mot plåten?

ska inte va ngn fara å få dit magnatarna dem är ju inte så stora. Runt hela dörrsidan (löstagbara biten)
o tätas mot plåten med något för att få till en "sluten låda" i dörren, vet inte riktigt hur ja ska förklara
på bästa sätt :p.

429 Inlägg
9 mars 2013
Trådstartare
vi_olofsson skrev:
Swemil93 skrev:
vi_olofsson skrev:

mvh

ska inte va ngn fara å få dit magnatarna dem är ju inte så stora. Runt hela dörrsidan (löstagbara biten)
o tätas mot plåten med något för att få till en "sluten låda" i dörren, vet inte riktigt hur ja ska förklara

Ja, men då är jag med, det är som att skruva dit ett oljefilter utan Oring, det blir inte helt tätt!? smile ljudet/oljan kommer ut på fel ställe? smile och vad använder jag mig av för at täta bäst då? smile

154 Inlägg
10 mars 2013
Swemil93 skrev:
vi_olofsson skrev:
Swemil93 skrev:

Ja, men då är jag med, det är som att skruva dit ett oljefilter utan Oring, det blir inte helt tätt!? smile ljudet/oljan kommer ut på fel ställe? smile och vad använder jag mig av för at täta bäst då? smile

precis, dörren ska ju vara helt sluten smile
jag klippte remsor av ngn typ av lite tjockare dämpmatta som är mjuk typ 5mm tjock och satte mot plåten
och pressade typ dit dörrsidan, tätt blev de o lät bra iaf men vet inte riktigt om det är de lättaste sättet :p

280 Inlägg
10 mars 2013
Man ska absolut inte göra dörren helt tät. Listen mot rutan är inte helt tät vilket gör att det kommer in fukt i dörren hela tiden och den måste komma ut någonstans. Det man däremot bör göra är att se till att det är tätt mellan högtalarkonens fram- och baksida. Sitter högtalaren monterad i dörrens innerplåt så bör man alltså täppa igen hålen i innerplåten så gott det går. Mindre hål går bra att bara sätta dämpmatta över medans större öppningar lättast tätas med plåt eller glasfiber.

429 Inlägg
10 mars 2013
Trådstartare
Okej, då har jag fått lite klarhet i det hela, får se när jag orkar med.. vill ju ha färdigt allt nu, men känner inte att jag har orken att göra det ordentligt, så då kan det lika gärna vänta lite! smile

Om någon har något annat o säga så gör det, alltid kul med olika info! smile

Sök