3724
Sök

Trängselskatt (Gbg), vad tycker Du om det?

3 235 Inlägg
19 mars 2013
Trådstartare
#21
Audi_powah skrev:
Unleash skrev:
Audi_powah skrev:
Idéen trängsellskatt kom för att folk ska tänka om och samåka/åka kommunalt/cykla osv istället för att åka bil en sträcka som man annars kan gå. Finns bara positiva aspekter om du tittar över hela den idéen: friskare människor, mindte utsläpp, friskare natur osv osv.. Du kan säkert skriva ner hur mycket som helst på den positiva sidan. Det enda negativa är att folk är för lata och snåla enligt mig.

Antingen betalar man avgiften och håller käften och sedan fortsätter åka bil. Eller om man är för snål så får man ta sig fram på annat sätt helt enkelt.

Easy as that haha! smile

Ja idéen är så men så ser inte verkligheten ut, man beskattar e6:an som är genomfartsled och tungt trafikerad där det inte finns en annan väg att köra (det finns iofs men långa omvägar).

Men om du kan gå e6:an eller cykla so be my guest

Man kan samåka för att få ner kostnaden, turas om att köra, åka pendel, åka tåg.. Finns alltid möjligheter om man tänkt utanför ramarna. Men återigen, folk är alldeles för lata för att ens tänka utanför ramarna utan det enda de kan är att klaga och se ner på systemet. Som föregående sa, om man inte klagade och protesterade då förslaget om trängsellskatt låg på bordet, då borde man knipa igen även nu och betala för sig.

Eller, sälj bilen så slipper du klaga och betala ett enda öra pga skatten. Ingen tvingar oss att köra bil dagligen haha wink

Förresten, det rör sig bara om en mindre summa pengar, så ännu en anledning till att bara köra på, betala och göra rätt för sig.

Du verkar försvara trängselskatten, och det jag inte förstår är varför?
Förstår du vilka extrakostnader det innebär för samhället? Folk som tvingas betala är ju vanliga arbetande som ska på jobb/hem, köra barn till/från dagis/skolan. Trots tät trafik vinner man ju massa tid jämfört med kollektivtransporten. Jag vill gärna se dig med två små barn och barnvagn på en överfylld buss/spårvagn...


441 Inlägg
19 mars 2013
#22
Funkar kanon bra i sthlm, blev marginellt färre bilar. Men man har själv valet och jag åker mer kommunalt vid privata ärenden. Om jag inte hinner med dem under dagen på jobbet...

Om fler åker kommunalt så ger den ökade intäkten pengar för fler bussar och tätare turer. Så din motivering med att det blir extra trångt stämmer inte helt... Vet inte hur det är i gbg men här i huvudstaden så har folk med barn inga problem med att åka kommunalt. Många barn gillar det då man får se mer och man som förälder får en helt annan kontakt och närvaro jämfört med om man kör bil...


Evildan
19 mars 2013
#23
Unleash skrev:
Evildan skrev:
Unleash skrev:
Som många här inte verkar förstå så beskattas e6:an som går igenom gbg... sthlm har väl ringleder att köra på men det finns inte i gbg utan bara en väg om du ska till t ex oslo

Jo då, det är redan skrivet så tidigt som i inlägg #6 av Naikon och upprepades i #9 av dig (Unleash) att trängselskatten även kommer att få erläggas på genomfartsleden igenom Götet, antagligen för att få bort det av många onödiga åkandet som gör att det blir kö på E6 vissa tider på dygnet.

Ställer då en motfråga: Har du förstått att detta är beslutat av en framröstad majoritet?

Sthlm har essingeleden som går rätt igenom byn och den är tyvärr inte trängselbeskattad (ännu) trots dessa timslånga köer utan där sitter kamerorna innanför avfarterna.

Spelar det någon roll om det är framröstad av en majoritet det är ju lika illa för de?
Trängselskatten för innerstaden är framröstad och  inte på genomfartsleden

Ja, det spelar stor roll hur ett beslut i ett demokratiskt samhälle tas, där är det majoriteten som bestämmer sedan får minoriteten anpassa sig eller engagera sig politiskt för att få den förändring man önskar, är det ttillräckligt många som tycker likadant så blir det en förändring när majoriteten tycker likadant, det är det som kallas för en demokrati.
Du tillhör uppenbart minoriteten då du inte tycker att detta var en bra idé, men så ta då och genomför en förändring, starta exempelvis ett missnöjesparti eller rösta på ett parti som inte vill ha trängselskatt.

Du menar alltså att betalkontrollerna är osanktionerade svartbyggen uppförda på eget bevåg av Göteborgsstad, Transportstyrelsen eller vem då?
Du har säkerligen en utvecklad konspirationsteori om det wink
Senast redigerat av Evildan (19 mars 2013)

61 Inlägg
19 mars 2013
#24
Hade skiten bara ringat in centrala stan hade jag kunnat gå med på det i några år men nu kostar det mig pengar att åka till ex. Bäckebol och då passerar jag inte ens stan. Herregud.

711 Inlägg
20 mars 2013
#25
Evildan skrev:
Nu ska vi räta ut begreppen lite:

Vem har beslutat om trängselskatt?
Riksdagen.

Vad består riksdagen av?
Folkvalda politiker.

Vem väljer dessa?
Röstberättigade svenska medborgare.

Ergo: Majoriteten av röstberättigade medborgare vill alltså ha det så här, så fungerar en demokrati.

Nu har vi ju representativ demokrati och inte direkt demokrati. Om vi fick rösta om varje förslag som dök upp, så hade det var folket som bestämde. Många beslut tas av riksdagen, som bara ligger i linje mer partiets politik och inte nödvändigtvis reflekterar var och ens egna önskningar.

Man brukar ju säga att representativ demokrati är ett fint ord för majoritetens diktatur.


1 062 Inlägg
20 mars 2013
#26
SE-PKT skrev:
thelaughingmadman skrev:
Evildan skrev:
Nu ska vi räta ut begreppen lite:

Vem har beslutat om trängselskatt?
Riksdagen.

Vad består riksdagen av?
Folkvalda politiker.

Vem väljer dessa?
Röstberättigade svenska medborgare.

Ergo: Majoriteten av röstberättigade medborgare vill alltså ha det så här, så fungerar en demokrati.

Nu har vi ju representativ demokrati och inte direkt demokrati. Om vi fick rösta om varje förslag som dök upp, så hade det var folket som bestämde. Många beslut tas av riksdagen, som bara ligger i linje mer partiets politik och inte nödvändigtvis reflekterar var och ens egna önskningar.

Man brukar ju säga att representativ demokrati är ett fint ord för majoritetens diktatur.

Nota bene: Stockholmarna fick folkomrösta om trängselskatt, en praktik som inte verkar falla Göteborgs politiker på läppen. Varför skulle man få bestämma i ena staden men inte i den andra?

De som bodde innanför tullarna i Stockholm fick rösta, inte dem utanför = riktat för att få det resultat man ville ha. Inte särskilt demokratiskt, snarare rent svineri då klar majoritet i Stockholm är mot tullarna här.

"You Go, we go!"

711 Inlägg
20 mars 2013
#27
SE-PKT skrev:
TLO skrev:
SE-PKT skrev:

Nota bene: Stockholmarna fick folkomrösta om trängselskatt, en praktik som inte verkar falla Göteborgs politiker på läppen. Varför skulle man få bestämma i ena staden men inte i den andra?

De som bodde innanför tullarna i Stockholm fick rösta, inte dem utanför = riktat för att få det resultat man ville ha. Inte särskilt demokratiskt, snarare rent svineri då klar majoritet i Stockholm är mot tullarna här.

Förvisso stämmer det. I Göteborg finns inte uppdelningen på samma sätt och därför går det inte att sluta in en liten grupp positiva och göra en skendemokratisk omröstning. Men det är som jag misstänkt hela tiden, människor på Lidingö, Ekerö och i Sumpan, till exempel, är inte sådär jätteförtjusta heller va?

Var det inte till och med så att hela Sverige fick rösta om Stockholms trängselskatt?

Vi på Lidingö har det ganska bra - passerar man en 2 tullar, varav en är en Lidingötull, inom 30 minuter, så får man båda gratis.
Detta är för att vi Lidingöbor inte har något alternativ annat än att åka genom stan. Varför nu inte man applicerat samma logik i Göteborg, är för mig en gåta.


1 062 Inlägg
20 mars 2013
#28
Det var flera turer med mygelröstningen i Stockholm. Man krumelurade massor för att få det resultat man från politiskt håll ville ha. Man ville utestänga alla utom dem som man visste skulle vara positiva, vilka givetvis var boende i City som ofta inte ens äger en bil, och jobbar på gångavstånd. Finns ingen i kranskommunerna som fick säga sitt, och det är dessa som direkt är dem som drabbas.

Inte minst sticker det i ögonen när sossarna dessutom lovat att det kommer upp tullar även på Essingeleden (enda förbifarten), samma dag som de kommer till makten igen, om det händer.

"You Go, we go!"

420 Inlägg
26 mars 2013
#29
dasboot skrev:
Funkar kanon bra i sthlm, blev marginellt färre bilar. Men man har själv valet och jag åker mer kommunalt vid privata ärenden. Om jag inte hinner med dem under dagen på jobbet...

Om fler åker kommunalt så ger den ökade intäkten pengar för fler bussar och tätare turer. Så din motivering med att det blir extra trångt stämmer inte helt... Vet inte hur det är i gbg men här i huvudstaden så har folk med barn inga problem med att åka kommunalt. Många barn gillar det då man får se mer och man som förälder får en helt annan kontakt och närvaro jämfört med om man kör bil...

Det är stor skillnad på hur trängselskatten har uppförts i Sthlm & gbg. I sthlm finns 18 stationer & i gbg har vi 36 st stationer. Gbg är en mindre stad och med en helt annan infrastruktur än sthlm.

GBG: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … placering/
STHLM: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … lacering1/

I gbg får folk betala trängselskatt när de ska lämna barnen på dagis eller åka och handla och detta är då utanför stadskärnan.

Vid införandet av trängselskatt passade man även på att ta bort filer i centrala stan och göra om dessa till bussfiler vilket har resulterat i mer köer och trängsel nu än det var innan man förde in trängselskatten.

Sen funkar inte kollektivtrafiken överhuvudtaget i Gbg.

German Engineering
9 083 Inlägg
26 mars 2013
#30
TLO skrev:
Det var flera turer med mygelröstningen i Stockholm. Man krumelurade massor för att få det resultat man från politiskt håll ville ha. Man ville utestänga alla utom dem som man visste skulle vara positiva, vilka givetvis var boende i City som ofta inte ens äger en bil, och jobbar på gångavstånd. Finns ingen i kranskommunerna som fick säga sitt, och det är dessa som direkt är dem som drabbas.

Inte minst sticker det i ögonen när sossarna dessutom lovat att det kommer upp tullar även på Essingeleden (enda förbifarten), samma dag som de kommer till makten igen, om det händer.

Fusk och mygel är det vad som gjorde att trängselskatten infördes i Stockholm, rent svineri är det. Ändå pratas det om demokrati hit och dit, jo tjena rollrollroll

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

1 298 Inlägg
26 mars 2013
#31
Jag bor strax söder om Göteborg i Mölndals Kommun och jobbar mitt ute i skogen mellan Borås och Alingsås. Varför jag ska betala trängselskatt för Göteborg är en bra fråga.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

6 654 Inlägg
6 april 2013
#32
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16552051.ab

Riktigt illa, enligt vissa.

Räddningstjänsten i Göteborg hittade en yxa och behållare med vätska i efter en elskåpsbrand vid en vägtullstation.

De/Dem


Sök