Sedan den enda (5mil bort) affären tar 600kr för montering ville jag göra det ensam. Så gjorde jag:
1. Ta ur VW-stereon. 2. Koppla in ISO adaptern och antennadaptern till bilens sladdar som satt i VW-stereon. 3. Koppla in JVC ISO sladden till ISO adaptern och sedan in i JVC-stereon. Koppla in antennadaptern till JVC-stereon.
Det fungerade inte, jag tycktes höra någon svagt brummande ljud från jvc'n men inget annat. Ringde runt till olika ställen och fick höra att jag ska prova byta röd->gul, gul->röd sladd på JVC ISO sladden. Gick till bilen igen och såg visst att den gula och röda sladden var specialgjorda så att man kunde koppla de på olika sätt. Läste i JVC instruktionsboken hur man skulle omkoppla och gjorde det. Stereon fungerar inte heller, nu hörs inte heller det svagt brummande ljudet. Läste vidare i instruktionsboken och såg att det fanns visst ett sätt till man kunde koppla sladdarna men det fungerade inte heller .
Ja orginalkablage skall följa med, MEN om du handlar begagnat se till att den förljer med. Sedan krävs ganska ofta att man skaffar ett adapter kablage så att det passar mot bilens orginal kontakter
Och så som alltid, kan det ju va bra/lärorikt/hjälpande/intressant för andra att veta vad som var fel och vad som blev lösningen. Så TS kanske vill skriva vad felet var och hur det löstes ?
Som jag ser på dina bilder så har du bara en Fakra anslutning (i bilen)?, i min caddy så är det 2 fakra anslutna i original stereon, på den ena står det antenn och den andra står det ingenting på.. vad är den andra till för ? Behöver man en dubbel fakra adapter eller går det med liknande den TS har köpt?
Och så som alltid, kan det ju va bra/lärorikt/hjälpande/intressant för andra att veta vad som var fel och vad som blev lösningen. Så TS kanske vill skriva vad felet var och hur det löstes ?
Tror att han inte kopplat in jorden(röda kabeln) utan den så funkar den inte.
Den röda kabeln i ISO-kablaget var inte inkopplad till tändningsplus. Passat -04 har en originalstereo som styrs av CAN-bus, det fattar inte en eftermarknadsstereo och därför behövs en separat analog tändningsplus.
Dj_Albert skrev:
Och så som alltid, kan det ju va bra/lärorikt/hjälpande/intressant för andra att veta vad som var fel och vad som blev lösningen. Så TS kanske vill skriva vad felet var och hur det löstes ?
Den andra är också en antenningång, funktionen kallas 'Diversity' där stereon väljer den antenningång med starkast signal. Det finns antennadaptrar för bilar med Diversity-antenner men det fungerar ofta bra med att endast använda den ena anslutningen.
FimpenS skrev:
Som jag ser på dina bilder så har du bara en Fakra anslutning (i bilen)?, i min caddy så är det 2 fakra anslutna i original stereon, på den ena står det antenn och den andra står det ingenting på.. vad är den andra till för ? Behöver man en dubbel fakra adapter eller går det med liknande den TS har köpt?
Ja, det har han skrivit i tråden, han lämnade in bilen till en bilstereohandlare. Rattknapparna fungerar först när man kopplat in ett Interface.
kviken skrev:
tjänare har du fått cd pelaren att funka ännu som den ska + rattknapparna
Den röda kabeln är till tändningsplus, inte en jordkabel.
micke7406 skrev:
Tror att han inte kopplat in jorden(röda kabeln) utan den så funkar den inte.
Kan tillägga att Ts har fel antennadapter också. Originalantennen har en antennförstärkare inbyggd i antennfoten som matas via antennsladden och därför sätter man på en antennadapter med fantommatning, t.ex PC5137.