2958
Sök

Vad göra med en ford sierra från 1988??

543 Inlägg
29 december 2012
Trådstartare
#1
Tjena.
Jag har haft en ford sierra i typ 15 år, nu på senare år har den blivit stående då den inte gått igenom besiktning pga rost, läckande bensintank osv.

Nu är det så att jag har tänkt att fixa iordning forden och även göra något roligt av den, typ slänga i en turbo-motor och få den som ombyggt fordon.
Dock så vill jag inte turbo-konvertera den gamla 2liters pinto motorn utan funderar lite kring en volvo 4a, typ b230ft eller om någon har några andra förslag?

Det är även tänkt att det ska bli ett budgetbygge, så jag kommer inte hiva någon monstermotor.

Antar att man behöver göra egna motorfästen, och en ny kardan som passar mellan volvo-lådan mot ford axeln.
Har även planer på att skaffa ett MS2-sprut till den.

Kom gärna med förslag och idér. smile

Trött och bitter?? javisst!

1 319 Inlägg
29 december 2012
#2
Varför lägga pengarna på en rostig fååård, dom är ju nästan gratis tom rostfria, finns ju finare objekt att bygga på

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

543 Inlägg
29 december 2012
Trådstartare
#3
Nu tänkte jag lära mig svetsa bilplåt på den, samt att jag redan har den.. wink

Trött och bitter?? javisst!

1 319 Inlägg
29 december 2012
#4
tobbeh78 skrev:
Nu tänkte jag lära mig svetsa bilplåt på den, samt att jag redan har den.. wink

Aha, på så vis big_smile ta bort tanken innan du börjar då smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

543 Inlägg
29 december 2012
Trådstartare
#6
hahaha ja tanken kommer åka ner så fort jag börjar med den.. tongue

Trött och bitter?? javisst!

huh?
10 427 Inlägg
29 december 2012
#7
Btw, Ford Sierra såldes som en tyskbil i USA

Tanner Foust i Top Gear America försöker sälja sin Merkur XR4Ti i TV:


wink


12 086 Inlägg
29 december 2012
#8
Ska inte den där bilen va fyrhjulsdriven? Eller är det någon amerikansk snikvariant tongue

543 Inlägg
29 december 2012
Trådstartare
#9
steifan skrev:
Btw, Ford Sierra såldes som en tyskbil i USA

Tanner Foust i Top Gear America försöker sälja sin Merkur XR4Ti i TV:


wink

hehehe big_smile

Trött och bitter?? javisst!

huh?
10 427 Inlägg
30 december 2012
#10
"In 1983, the high-performance XR4i version was introduced. It utilised the same 2.8 L Cologne engine as used in the Ford Capri 2.8 Injection of that era and sported a restyled version of the 3-door Sierra bodyshell. The double rear spoiler and curious multi-pillared rear windows were considered over-styled by some prospective buyers, and the car never achieved the cult status of the smaller Fiesta XR2 and Escort XR3i. A version of the XR4i with a 2.3 L turbocharged engine was sold in the United States as the Merkur XR4Ti."
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Sierra

**




4 637 Inlägg
30 december 2012
#11
Sierror skrotas ut och oljestanken är inte längre vardag i vår trafik.
Lägg i annan motor och styla sparsamt. Lite originalstuk är snyggt, billigt kommer bli allt mer unikt med åren.
Senast redigerat av Navkapsel (30 december 2012)

543 Inlägg
30 december 2012
Trådstartare
#12
ingen styling, möjligtvis en cossiefront, annars orginal på utsidan.

Trött och bitter?? javisst!

Putsar Cosworth
195 Inlägg
30 december 2012
#13
Tror dock att det ändå blir lättare att turbokonvertera pinton än att få i en Volvo motor, som dessutom känns moraliskt fel. Om jag själv hade gjort en budget Sierra och skippat pinton skulle jag ha slängt i en M50.

Audi hatare.

7 442 Inlägg
30 december 2012
#14
Germax skrev:
Ska inte den där bilen va fyrhjulsdriven? Eller är det någon amerikansk snikvariant tongue

nej de var aldrig 4x4,, dem kom 1988 tror jag,, då hette dem XR4x4 wink
och hade 5 dörrar,, dem speciella med de små rutorna å dubbelvinge var som sagt rwd smile

en gammal sierra har inget värde om den inte är mkt fräsch,, skulle ju iof vara kul å ha en i mint condition wink men njää

till ts,, är det en pinto du har?? isåfall hade jag turbokonverterat den wink då de är enkla att få mos ur ,, å håller bra med cosworthpackning wink blir dessutom billigast,, pinton har ganska låg komp så de är bra å turbotrimma:)


543 Inlägg
30 december 2012
Trådstartare
#15
fantomen skrev:
Tror dock att det ändå blir lättare att turbokonvertera pinton än att få i en Volvo motor, som dessutom känns moraliskt fel. Om jag själv hade gjort en budget Sierra och skippat pinton skulle jag ha slängt i en M50.

Hmm känner inte till betäckning M50, vilken motor är det?

Trött och bitter?? javisst!

7 442 Inlägg
30 december 2012
#16
tobbeh78 skrev:
fantomen skrev:
Tror dock att det ändå blir lättare att turbokonvertera pinton än att få i en Volvo motor, som dessutom känns moraliskt fel. Om jag själv hade gjort en budget Sierra och skippat pinton skulle jag ha slängt i en M50.

Hmm känner inte till betäckning M50, vilken motor är det?

haha en bmw maskin en 2,5 l smile


543 Inlägg
30 december 2012
Trådstartare
#17
haha jaså, en M50b25... ja jo det är ju ett alternativ iofs. smile

Jo precis det är en pinto som sitter i.
Senast redigerat av tobbeh78 (30 december 2012)

Trött och bitter?? javisst!

Ford fantast
1 607 Inlägg
30 december 2012
#18
2.9 liter v6a med turbo låter gött smile www.skogenracing.com

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den

543 Inlägg
9 april 2013
Trådstartare
#19
Kommer bli en vanlig renovering och kommer att behålla pinton. smile

Trött och bitter?? javisst!


Sök