3889
Sök

Är det värt att sätta en dumpventil på en lättrycks turbo? (945 CLASSIC)

38 Inlägg
9 april 2013
Trådstartare
#1
Tjenare, undrar om det kommer bli någon skillnad både på ljudet om man sätter på en dumpventil på en lätttrycksturbo? Har hört att man inte borde ha öppen dump, utan återcirkulerande när man har Luftmassemätare.

Tacksam för svar smilesmile

933 Inlägg
9 april 2013
#2
Kommer enbart höra skillnad om du sätter dit en öppen, om du inte sätter dit ett öppet filter istället.


7 Inlägg
9 april 2013
#3
Fungerar bäst med öppet luftfilter!! Men man kan även flytta LMM till trycksidan alltså efter intercoolern och sedan sätta en öppen dump innan intercooler eller innan LMM åkte så på min i ca 2000mil utan problem. Då fungerar det som det ska, kanske inte helt optimalt men det fungerar. big_smile Dock hade jag chippat och 0.9 i ladd..
Senast redigerat av Freddanfuran (9 april 2013)


1 893 Inlägg
9 april 2013
#4
Freddanfuran skrev:
Fungerar bäst med öppet luftfilter!! Men man kan även flytta LMM till trycksidan alltså efter intercoolern och sedan sätta en öppen dump innan intercooler eller innan LMM åkte så på min i ca 2000mil utan problem. Då fungerar det som det ska, kanske inte helt optimalt men det fungerar. big_smile Dock hade jag chippat och 0.9 i ladd..

Det var ju en fiffig lösning!
Inga problem att köra LMM på trycksidan? Den är ju mest av plast tänker jag.
Någon annan som kört så? Med mera ladd?

"Knaack"
Det blir inte mycket dump ljud från en lågtryckare. Det är när man släpper trycket, som det låter.
Lågt tryck = Lite pys. smilesmilesmile
Högt tryck = Mycket pys! big_smilebig_smilebig_smile


7 Inlägg
9 april 2013
#5
Kristian_V skrev:
Freddanfuran skrev:
Fungerar bäst med öppet luftfilter!! Men man kan även flytta LMM till trycksidan alltså efter intercoolern och sedan sätta en öppen dump innan intercooler eller innan LMM åkte så på min i ca 2000mil utan problem. Då fungerar det som det ska, kanske inte helt optimalt men det fungerar. big_smile Dock hade jag chippat och 0.9 i ladd..

Det var ju en fiffig lösning!
Inga problem att köra LMM på trycksidan? Den är ju mest av plast tänker jag.
Någon annan som kört så? Med mera ladd?

"Knaack"
Det blir inte mycket dump ljud från en lågtryckare. Det är när man släpper trycket, som det låter.
Lågt tryck = Lite pys. smilesmilesmile
Högt tryck = Mycket pys! big_smilebig_smilebig_smile

Åkte orginalturbon då så jag hade inga problem  :)Men annars får man vell bygga in själva "Mätgrunkan" i ett alurör om man är osäker med åkte som sagt 2000mil med endast plasthus smile Jag precis mer ladd = mer pys dock blir det ju mest värme över 1kg på original snurran sad


1 893 Inlägg
9 april 2013
#6
Jag laddar drygt 1,4 och även med original luft burk (K&N filter) och original dump, låter det tydligt inne i kupén om jag släpper gasen när mätaren står i topp! En 940LTT laddar väl typ 0.3 original? Inget vidare tryck där. hmm

EDIT: Jag kör V40 T4
Senast redigerat av Kristian_V (9 april 2013)


7 Inlägg
9 april 2013
#7
Kristian_V skrev:
Jag laddar drygt 1,4 och även med original luft burk (K&N filter) och original dump, låter det tydligt inne i kupén om jag släpper gasen när mätaren står i topp! En 940LTT laddar väl typ 0.3 original? Inget vidare tryck där. hmm

EDIT: Jag kör V40 T4

Original låter det inte mycket.. Men lät rätt fint vid 08-09 på original snurran faktiskt.


1 893 Inlägg
9 april 2013
#8
Freddanfuran skrev:
Kristian_V skrev:
Jag laddar drygt 1,4 och även med original luft burk (K&N filter) och original dump, låter det tydligt inne i kupén om jag släpper gasen när mätaren står i topp! En 940LTT laddar väl typ 0.3 original? Inget vidare tryck där. hmm

EDIT: Jag kör V40 T4

Original låter det inte mycket.. Men lät rätt fint vid 08-09 på original snurran faktiskt.

Rensa luftburken på all dämpande skumgummi. Så börjar det låta. Kanske inte vid 0.3, men laddar man mera så...



Sök