3162
Sök

Hjälp med färgkoderna till en orginal radio 353 till Saab 9-3 2008

6 Inlägg
9 april 2013
Trådstartare
#1
Behöver hjälp med vad kablarnas färger står för till en orginalradio 353 för en Saab 9-3 2008 Skall koppla in en dubbel DIN med navi.

280 Inlägg
10 april 2013
#2
Jag utgår ifrån att det är likadant i 9-3 som det är i 9-5 (plastfronten är dock lite olika). Då tror jag inte att den har några färgkoder. Alla kablar är ihopsamlade med tejp så färgerna syns ändå inte. Däremot så sitter det en lapp på originalstereon som förklarar vad alla pins i kontakten är till för. Så om du plockar ur originalstereon så löser sig allt utom att det inte finns någon ACC där. Den kan du ta från DICE/TWICE i säkringscentralen.

6 Inlägg
10 april 2013
Trådstartare
#3
OK men hur som helst så ser jag kablarna med de olika färgerna, föröker hitta en ISO som passar rakt av så jag slipper klippa och löda. Min nya dubbelDIN är förberedd för rattstyrning där kontakten har tre kablar Grön Key2 Ad2 Grön/Svart Key1 Ad1 samt svart Jord GND Vad kallas motsvarande på Saab orginal kontakt ? Vill inte koppla fel och riskera "kortis" motsvarande. Ett annat problem är hur jag skall få ut antenn kontakten på orginal stereon Saab WIS säger bara dra ut men den sitter som berget och jag vill inte "knäcka" den.

6 Inlägg
15 april 2013
Trådstartare
#4
Håller på med inkopplingen nu men behöver hjälp. Fram och bakhögtalarna inga problem. Ground inga problem. Behöver hjälp med vad visaa benämmningar står för på orginalstereon som är en Saab Fujitsu Ten.
Phone + - samt Telephonemute förstår jag står för om man har en fabriksmonterad handfree Inte aktuell för mig
N/C kanske står för not connected ???
men då har vi
Rmt Enable
Amp Control
Front, Rear Shield
GMLAN 1
GMLAN2
Aux Stin L R + -
Aux stin control
Kan någon hjälpa mig att tyda dessa benämmningar

På min nya dubbeldin har jag följande
AMP C
GND Jord
Illum +
Brake Dect
Lamp Dect
Högtalare Fram Bak + -
Auto Bat
ACC
Antenna C
Back
Samt knappstyrning Key1 ad1  Key2 Ad2 Ground


Kan någon hjälpa att koppla rätt mellan min nya DubbelDin och uttaget i bilen

Jag ser att det finns bara ett ström + i bilens kontakt är denna med ständig spänning eller bara när tändningen är på ?
Senast redigerat av AndersWe (15 april 2013)

280 Inlägg
15 april 2013
#5
Ska du använda originalsteget så är den lättaste lösningen att köpa en: http://www.backesljud.se/bilspecifika-t … b-9-3-9-5/ Den lösa röda kabeln kopplar du till DICE/TWICE i säkringscentralen.

Vill du att rattstyrningen ska fungera så behöver du också ett rattinterface. Vilket rattinterface du ska ha beror på vad för ny huvudenhet du har.

6 Inlägg
16 april 2013
Trådstartare
#6
Jag har redan ett ISO kablage det som du rekommenderar samt ett annat med ett rattinterface CTSSA001. Problemet är att hitta rätt kabel till interfacet för den nya dubbelDIN som jag har, den är inte ett känt märke utan en "China Clone" det finns anpassade kablar till Sony JVC Pioneer etc etc men inte till den jag har. Denna har rattstyrningsingångar benämda (Key1 ad1) (Key2 Ad2) (Ground) alltså tre ingångar. När du skriver att den röda kabeln skall kopplas till DICE/TWICE i säkringscentralen är denna bara spänningssatt vid tändning på eller konstant ?
Vet du vad dessa står för i orginal anslutningarna
Rmt Enable
Amp Control
Front and Rear Shield
GMLAN 1
GMLAN2
Aux Stin L R + -
Aux Stin control

En fråga till kan jag mata högnivå från min nya dubbelDIN till orginalförstärkaren eller måste jag montera lågnivåomvandlare till fram resp bak högtalar kablarna innan inkoppling i orginal anslutningen?
Senast redigerat av AndersWe (16 april 2013)

280 Inlägg
16 april 2013
#7
Okej, Kinagrejerna har jag ingen aning om hur de fungerar. Jag trodde att de gjorde så gott de kunde för att det skulle vara plugg and play.

DICE/TWICE är spänningssatt från att man vrider nyckeln ett hack tills att man tar ut nyckeln. Det innebär att huvudenheten inte stänger av sig bara för att man stänger av motorn utan först när man drar ut nyckeln.

Hade jag kunnat hitta min originalhuvudenhet så hade jag kunnat ta reda på det med hjälp av adaptern. Men den hittar jag inte så jag kan bara ge dig tipset att själv titta vad som kommer ut ur adaptern från den pin som motsvarar beskrivningarna på huvudenheten. Jag skulle tror att flera av dessa bara behövs till originalsystemet och därför inte har någon fortsättning från adaptern.

Du kan mata originalsteget med högnivå. Den enda skillnaden kommer att vara att volymskalan blir kortare. Min Alpine har en skala upp till 35 och det spelade högt redan vid 5 och dåligt vid 8-9 någonting. Detta gjorde inte så mycket förutom att jag bara hade 7-8 olika volymer att välja mellan istället för 35. Jag använde bara originalsteget medans jag installerade nya steg så det problemet varade bara i några veckor. I längden kanske det blir ett större problem men du kommer sannolikt att får fler alternativ än så eftersom kinaspelaren förmodligen lämnar mindre effekt på högnivån. Lågnivåomvandlare tror jag inte ens fungerar då originalsteget knappast har både hög och lågnivåingångar.

6 Inlägg
16 april 2013
Trådstartare
#8
Ok nu skall jag få allt att fungera förutom kanske rattstyrningen. Så tack för all hjälp BengtK. Några sista frågor matningen till orginalsteget är vad jag antar benämt Amp Control och skall kopplas ihop med AmpC på min "China clone Dubbel Din" ? Vet du vad Front och Rear Shield står för låter som någon skärm för högtalarna ? Vad är Aux Stin L och R + och -  samt Aux stin control ?


Sök