3054
Sök

Köpa och ställa på bil, samma dag.

Lée Rònk
38 Inlägg
6 maj 2013
Trådstartare
Hejsan.

Läser lite annonser på blocket och ser att ett flertal bilar är avställda. Har en liten fundering på hur man som köpare ställer på bilen. Är det så att man kan logga in med regNr och behörighetskoden, ställa på bilen och ange dagens datum, och sedan köra där ifrån helt lagligt?

Jag antar att detta kräver att bilens besittnings tid inte överstigit. Vart kan jag hitta information om bilen har en giltig besiktning eller inte?

Tack på förhand.

EDIT

Går jag in på transport styrelsen och söker på en bil som jag hittat, så ser jag detta under skatt:
Fordonsskattepliktigt: Ja   
Trängselskattepliktigt: Ja
Årsskatt, kr: 1554
Debitering vid påställning(inkl. avgifter), kr: 1733
Återbetalning vid avställning, kr: 0
Betalningsmånad/er: maj
Vägtrafikregisteravgift: 65 kr ska betalas samtidigt med årsskatten.

Byter detta att om man ställer på bilen, så ska 1733kr betalas? Och att betalnings månaden är Maj, dvs denna månaden? Så om jag nu köper bilen och ställer på den via internet, kommer då den nuvarande ägaren att få en räkning på 1733kr? Hur fixar man det på smidigaste sätt?

Hitta även info om att den inte är besiktigad, och även när besiktnings tiden gick ut.
Senast redigerat av Prawler646 (6 maj 2013)

463 Inlägg
6 maj 2013
Prawler646 skrev:
Hejsan.

Läser lite annonser på blocket och ser att ett flertal bilar är avställda. Har en liten fundering på hur man som köpare ställer på bilen. Är det så att man kan logga in med regNr och behörighetskoden, ställa på bilen och ange dagens datum, och sedan köra där ifrån helt lagligt?

Jag antar att detta kräver att bilens besittnings tid inte överstigit. Vart kan jag hitta information om bilen har en giltig besiktning eller inte?

Tack på förhand.

EDIT

Går jag in på transport styrelsen och söker på en bil som jag hittat, så ser jag detta under skatt:
Fordonsskattepliktigt: Ja   
Trängselskattepliktigt: Ja
Årsskatt, kr: 1554
Debitering vid påställning(inkl. avgifter), kr: 1733
Återbetalning vid avställning, kr: 0
Betalningsmånad/er: maj
Vägtrafikregisteravgift: 65 kr ska betalas samtidigt med årsskatten.

Byter detta att om man ställer på bilen, så ska 1733kr betalas? Och att betalnings månaden är Maj, dvs denna månaden? Så om jag nu köper bilen och ställer på den via internet, kommer då den nuvarande ägaren att få en räkning på 1733kr? Hur fixar man det på smidigaste sätt?

Hitta även info om att den inte är besiktigad, och även när besiktnings tiden gick ut.

Japp, rent tekniskt blir den nuvarande ägaren betalningsskyldig. Du får bruka bilen en månad (har jag för mig) innan den får körförbud pga obetald skatt. Skatten kan du betala in lika väl som nuvarande ägaren så har du löst det problemet.

Lée Rònk
38 Inlägg
6 maj 2013
Trådstartare
Tack för svaret.

Ok, då ska de inte vara några problem att köpa bilar som är avställda, bara dom är besiktade. Om man ska köra hem bilen.

1 160 Inlägg
6 maj 2013
gör du ägarbyte o påställning samtidigt får nya ägaren betala skatt.är bilen påställd skattemånaden betalar gamla ägaren

Suksikaa vittuun "pomot" !
311 Inlägg
6 maj 2013
Om du köper bilen och kryssar i rutan "påställning" och skriver dagens datum så kommer räkningen till dig,
det är ju trots allt du som köpare som begärt en påställning enl lagen/ägarbyteslappen.

Men, kom ihåg att ha en försäkring när du ställer på, annars blir det dyrt...

463 Inlägg
6 maj 2013
horbybonnen skrev:
gör du ägarbyte o påställning samtidigt får nya ägaren betala skatt.är bilen påställd skattemånaden betalar gamla ägaren

Alpenretter skrev:
Om du köper bilen och kryssar i rutan "påställning" och skriver dagens datum så kommer räkningen till dig,
det är ju trots allt du som köpare som begärt en påställning enl lagen/ägarbyteslappen.

Men, kom ihåg att ha en försäkring när du ställer på, annars blir det dyrt...

Går såvitt jag vet inte att anmäla ägarbyte på internet. Att du har fyllt i påställning på lappen hjälper inte. Bilen är inte påställd förrän det är registrerat hos transportstyrelsen.

Enda chansen att få köra hem en bil som är avställd men besiktigad är att ställa på via internet och ringa ett försäkringsbolag för att skaffa försäkringen.

227 Inlägg
7 maj 2013
Nuvarande ägaren av den bil du köper kan ställa på den via transportstyrelsen.se, med hjälp av bank-id om säljaren nu har det....

Handledare
1 481 Inlägg
7 maj 2013
DavidSan skrev:
Nuvarande ägaren av den bil du köper kan ställa på den via transportstyrelsen.se, med hjälp av bank-id om säljaren nu har det....

Använder man koden som finns på regbeviset behövs ingen bank-id.

klabbarpan
3 041 Inlägg
7 maj 2013
Använd transportstyrelsen appen och gör ägarbytet där. Du registrerars som ägare direkt, och du kan i samma veva ställa på fordonet.

Sök