kolvas skrev:
555Subbie skrev:
Hej:)
Att plana toppen för högre kompressionsförhållande är i detta fall förkastligt då denna motor redan har ett kompressionsförhållande "Ej att förväxla med kompressionstryck" på 10.0:1 eller mer,
massa text
de kammarna som sitter i är som vi brukar säga "Rundjärn med några svetsloppor på"
.För att kunna komma igenom besiktingen så bör man inte välja allt för "Vass" profil....
massa text
Lycka till
Mvh
Per
Kompförhållandet får man ju räkna ut vad man ska ha avsett för kamaxelprofilerna, har man höglyftande kammar med mycket overlap kan man gå upp högt i kompförhållandet.
10,0:1 är lågt även för en standardmotor, den motorn jag bygger nu (iofs 8V) ligger på 12,3:1
Min vän
Jag ville inte komplicera saker och ting för mycket när jag svarade på inlägget här, och varför kan jag svara på. Jag har byggt bilmotorer i olika trimningsgrad sedan 1986 och har fått många frågor genom åren där jag har försökt att anpassa svaret efter frågeställningen. Jag tror att den som startade denna tråd ville ha lite fingervisning om hur man kan öka effekten i en 234:a med normala förutsättningar med normala kostnader.
Jag tycker själv att det finns för mycket hysterik och en massa "måsten" när folk skruvar idag...man ska liksom "Hålla unnar" som vi säger i Västergötland"..är lite som med datorer, folk köper den snabbaste datorn med den värsta färglasern för att kunna skriva ut de worddokument de oftast jobbar med;)
Men för att återgå till ämnet, så kan jag säga att för inte så länge sedan så låg medelkompressionsförhållandet på ca: 9.5 på vanliga motorer..vissa motorer med lite sportigare karaktär kunde ha 10.0:1-10.5:1 i vissa fall så ligger fler tillverkare lite högre nu för tilden. Att höja kompressionsförhållandet från 9.5:1 till 10.5:1 ger oftast mer än att höja kompressionsförhållandet från 10.5:1 till 12.0:1.....
De flesta gatmotorer klarar sig bra med kompressionstal upp till 11.0:1 där vilket gränsen för detonationsproblematik brukar ligga med 98 oktan....om man nu inte kör med ett tändsystem/Motorstyning som kan kompensera det.
Ok nästa problematik. När jag börja skruva så var det "dyrt som brännvin" med motordelar, en intercooler kostade t.ex 5-8000:- eller en extern wastegate 5000:- idag kostar de 1000:- st.....så visst har det blivit billigare..men ändå ponera nu att denna kille som vill få lite fart på sin trevliga B234F...skulle göra en potent "rolig" gatmotor låt se vad det skulle kosta, Borrning runt 2000:- kolvset 2400:- till 8000:- (berorende på vad man väljer) Kamaxlar 5000:- packningssats 2200:- förutom de andra kringdetaljerna som extraktor, avgas, BTR, m.m....låt se ca:13200:- i merkostnad
Mot annars BTR 695:-, kamaxlar 5000:-, några packningar och ett ev beggat extraktor, avgas..summa kanske runt 8000:-.....skulle du sedan addat till de 13200:- så tror jag att 21200:- känns lite avlägset....såvida man inte har sponsring=) dessutom skulle kompressionshöjningen kanske ge 3-8hk i detta fallet "trimmningsgraden", tror inte att man betalar 13200 för de extra kusarna.
Det är så här många bilmekardrömmar dödas..alla "MÅSTEN"....hur många gånger har man inte hört att "det där det går inte"....man kan väl ha en nivå på skruvandet..och dessutom om nu denna kille börjar lite varsamt med moderat trimning så kommer han lära sig en massa som lyfter hans självkänsla och då kommer han vilja utveckla mer senare...till nästa nivå.
När man svarar på ett forum "Speciellt svenska" så finns det alltid en känsla av att man måste ha en styrkedemonstration att jag gör si och jag gör så....men om vi ska få en ny generation mekare så måste de få sakliga goda råd..och framför allt råd som har fötterna på jorden..Att jämnföra sina motorer är utan värde tycker jag för varje motor är ett eget kapitel....Hoppas att poängen förmedlades på ett bra sätt
Mvh
P