2946
Sök

Hjälp! volvo 940 -96a llt problem med lådan !

22 Inlägg
8 maj 2013
Trådstartare
Tjena som rubriken lyder!  Har en 940 llt m90 som ej går att växla! Kopplingen fungerar som den ska men det verkar som det är något i lådan som är trasigt.  Jag stängde av bilen med växel i och medans bilen "höll på att stänga av sig" så släppte jag kopplingen och det typ skorra det till lite granna och nu är det en växel i "borde vara ettan för där stängde jag av den"  men nu när jag ska växla så kan spaken bara gå mellan 3 och 4. Och då är det bara spaken den byter inte växel. Har kollat lite allt är helt och fint fram till lådan! Är det något annat i lådan som brukar gå sönder ?

Forummoderator
26 361 Inlägg
8 maj 2013
Hur vet du att kopplingen fungerar?
Är det pedalen som funkar, eller själva kopplingen i lådan du har undersökt?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

22 Inlägg
8 maj 2013
Trådstartare
Eftersom det är en växel i så måste jag starta med kopplingen i. Och när bilen är igång och du släpper upp kopplingen så känner man dragläget så felet måste väl sitta i lådan? Lådan sitter fortfarande på bilen ! Så har bara kollat spakställ och länkarna fram till lådan och dom är fina!

1 122 Inlägg
8 maj 2013
snoffe1 skrev:
Eftersom det är en växel i så måste jag starta med kopplingen i. Och när bilen är igång och du släpper upp kopplingen så känner man dragläget så felet måste väl sitta i lådan? Lådan sitter fortfarande på bilen ! Så har bara kollat spakställ och länkarna fram till lådan och dom är fina!

Inte för att säga du har fel men låter som växellänkaget

gasa nu foer faen!

22 Inlägg
8 maj 2013
Trådstartare

Okej! Men kollat det ser riktigt bra ut.  Är det någe som brukar gå sönder?

1 122 Inlägg
8 maj 2013
Kan inte svara på just d då ja inte rört nån M90. Men vet att en passat jag skruvat i hade liknande problem fast 1 och femman gick i. D var bara justera länkaget så gick d fint sen

gasa nu foer faen!

22 Inlägg
8 maj 2013
Trådstartare
Jaja jag kan inte ens dra spaken sidledes.  Sen tror jag att jag inte kan justera länkaget!

22 Inlägg
9 maj 2013
Trådstartare

The Ultimate Climax Route
419 Inlägg
9 maj 2013
snoffe1 skrev:

Har jobbat som mek och dom lådorna är bara att byta när dom krånglar...

3 Inlägg
9 maj 2013
Har liknande fel på min men vet vad det är fel, ska upp på lyft med den menmen. Till höger om växellänkaget så sitter det en bult in i lådan, som styr en kula med en fjäder. Mot länkaget inne i lådan. Det är förmodligen den som strular för dig. Kan själv inte ens lägga i växel efter jag fixade med lådan sist. O det är där felet sitter på min iaf. Hoppas mitt svar inte var för otydligt.

Mvh

22 Inlägg
9 maj 2013
Trådstartare
pro-int skrev:
Har liknande fel på min men vet vad det är fel, ska upp på lyft med den menmen. Till höger om växellänkaget så sitter det en bult in i lådan, som styr en kula med en fjäder. Mot länkaget inne i lådan. Det är förmodligen den som strular för dig. Kan själv inte ens lägga i växel efter jag fixade med lådan sist. O det är där felet sitter på min iaf. Hoppas mitt svar inte var för otydligt.

Mvh

Okej nej förstår! Får åka hem och släppa ner lådan lite och kolla ! smile tack för svaret!

3 Inlägg
9 maj 2013
Lådan behöver inte vara nedmonterad för att kollq, det sitter lätt åtkomligt och en magnetpenna är att föredra för att ta ut fjäder och kula. Meddela gärna senare hur det går/gått med lådan.
Mvh

22 Inlägg
9 maj 2013
Trådstartare
Jag släppte ner lådan lite grann och skruva ur den fjädern och kulan men det hände inget som hjälper mig tyvär felet sitter tyvär längre in som det verkar hmm

22 Inlägg
10 maj 2013
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179278/179278-d5782c9cf7b2383f8d51b4087a88f080.jpg
Felet med lådan!!

Sök