2995
Sök

Volvo 740 GL -89 Motorolja i kylaren+ rost?

31 Inlägg
15 maj 2013
Trådstartare
Har märkt nu efter 3-4 tankningar att det har kommit i mer och mer motorolja i kylaren, så att det är någonting i stil med svart vatten....
Vet någon va som kan vara fel??
Ska man behöva köpa ny kylare, eller är det något läckage i någon slang???

Ett annat bekymmer är rosten...
24 år gammal 740, och rosten börjar träda fram på skärmarna, precis ovanför hjulen...
Vad kan man göra så att det inte blir mer rost, och kan man ta bort rosten från skärmarna????

Vore väldigt tacksam om jag kunde få några svar på dessa problem!! smile
mvh fredde

5 708 Inlägg
15 maj 2013
Olja i kylarvätskan = trasig topplockspackning
Men svart brukar det inte bli utan brukar bli grått.

Försvinner det motorolja?
Hur ser motoroljan ut på stickan?

För rosten så tar du helst och blästrar bort den rosten som är där, rengör, lägger på rostskydd (2K-epoxyprimer ska vara riktigt bra för det) och sedan topplack i bilens kulör.
Om är det rost på utsidan är det säkert rost på baksidan av skärmen också så du skulle helst göra samma procedur på baksidan också, men onödigt med topplack där det inte syns så lägg bara på lite tjockare med rostskydd.
Senast redigerat av simlar (15 maj 2013)

31 Inlägg
15 maj 2013
Trådstartare
Tack för svaren!

Det försvinner ingen motorolja, den är som vanligt på rätt nivå!
Vad kan felet vara då tro??

5 708 Inlägg
15 maj 2013
fredde121 skrev:
Tack för svaren!

Det försvinner ingen motorolja, den är som vanligt på rätt nivå!
Vad kan felet vara då tro??

Hur ser oljan ut? Vilken färg är det på den?

Hmm, när det inte försvinner motorolja tror jag inte det kan vara motorolja i kylaren.

Är bilen automat eller manuell?

Kan vara att kylarvätskan blivit gammal när den är svart, kylarvätskan ska egentligen bytas var 3e år.
Det du skulle kunna göra är ett kompressionstest, för om topplockspackningen är dålig så är kompet dåligt och brukar endast vara dåligt komp på någon enstaka cylinder för det är inte vanligt att packningen far på alla cylindrar.

Försvinner det kylarvätska?
Senast redigerat av simlar (15 maj 2013)

31 Inlägg
15 maj 2013
Trådstartare
Oljan är brun/svart..

Det är en automat

ja, jag tycker bilen dricker lite väl mycket kylarvätska....

5 708 Inlägg
15 maj 2013
fredde121 skrev:
Oljan är brun/svart..

Det är en automat

ja, jag tycker bilen dricker lite väl mycket kylarvätska....

Ja när oljan är brun/svart så låter ju det helt normalt.

Hur ser automatlådeoljan ut? Ska finnas en sticka för det också.
Om jag inte är helt ute och cyklar så finns det en krets inne i kylaren som automatlådeoljan åker igenom för att kyla oljan. Det kan vara så att denna krets gått sönder så vattnet blandar sig med automatlådeoljan. Och det är inte bra för kylsystemet och minst 10ggr värre för lådan. Om det är felet finns det risk att lådan rasar.

Läker det kylarvätska vid några slangar eller vid expansionskärlet?
Känns på kylarslangarna och leta efter spår från kylarvätska på allting i närheten av slangarna.

31 Inlägg
15 maj 2013
Trådstartare
Automatoljan är röd och fin fortfarande.
Det läcker ingen kylarvätska så vitt jag kan se...

5 708 Inlägg
15 maj 2013
Ok ja då ligger inte felet där heller.

Men kan vara så enkelt att kylarvätskan bara blivit gammal eller att det är blandat olika sorters glykol.

Hur mycket kylarvätska går det per månad ungefär? (om du nu haft koll på det en längre tid).

Vad jag läst mig fram till på internet så är det inte allt för ovanligt att kylarlocket blir dåligt och börjar läka lite smått. Så pass att man inte märker var det läker ifrån.
Har du otur kan det vara expansionskärlet eller ännu värre kylaren som läker. På min 345a så har både kylaren och expansionskärlet läkt, kylaren läkte lite grann på sidan men det märktes endast när man stod still och motorn var varm med fläkten avslagen (har bytt till elfläkt), och expansionskärlet hade spruckit på undersidan så det syntes inte var det läkte ifrån, inte förrän förra Söndagen iaf då den helt plötsligt började pissa kylarvätska från expansionskärlet.

Forummoderator
26 375 Inlägg
15 maj 2013
Det kan inte vara kylarcement då som lösts upp och blandat sig med kylarvätskan?
Bara spekulerar..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Sök