2671
Sök

För högt laddtryck! Volvo V70 T5 -00 Gen-1

54 Inlägg
24 maj 2013
Trådstartare
#1
Tjena!

Jag monterade en 19T tryckklocka och ATM magnetventil igår och fick aldrig riktigt rätt på laddtrycket där efter.

Upp till 3.500 - 4.000 rpm så laddar den på 1,4-1,5 bar för att där efter dala ner till ca 1 bar.
Jag har skruvar ut staget så pass mycket nu att wg´n precis håller stängt.

Bilen är även BSR optimerad och enligt dem så ska den ladda 1,1.

Tryckklockan beställde jag från turbomeck och hade inte den "böjda" axeln som standardklockan hade. ( om det har någon betydelse )

Är fjädern i tryckklockan så pass mycket hårdare så att jag måste köra med wg´n lite öppen hela tiden för att få bukt på detta?

Är det någon som har klabbat med detta tidigare?

Volvo for Life

4 670 Inlägg
24 maj 2013
#2
Vad har du för grundladdtryck?


54 Inlägg
24 maj 2013
Trådstartare
#3
Skulle du kunna förklara för mig vad grundladdtryck innebär?

Volvo for Life

4 670 Inlägg
24 maj 2013
#4
Nu e jag inte speciellt insatt i volvo men på saab så har man ett grundladdtryck på 0,4-0,45bar när inte Magnetventilen är inkopplad. Detta är motorns safe läge om nått händer.

Dvs kopplar man ur Magnetventilen eller bilen går in i felsäkert läge så kommer den endast ladda 0,4-0,45 bar.

Stämmer inte grundladdtrycket kommer bilen ladda lite som den vill eftersom iaf saab jobbar emot att det ska vara ett specifikt grundladdtryck o stämmer inte detta blir resten fel oxå "svajjande ladd, skenande ladd osv"

Men som sagt är inte alls säker på om volvo jobbar på liknande sätt
Senast redigerat av mickius (24 maj 2013)


54 Inlägg
24 maj 2013
Trådstartare
#5
Jaha, det har jag faktiskt ingen aning om. Jag kan säkert ta reda på detta eller om det finns någon här som redan vet det? smile.

Jag har iaf skruvat ner det rejält, så pass att om ett halv till helt varv så står wg´n lite öppen.
Oroade mig först över att det kunde varit någon slang som vikit sig, men det kunde jag inte hitta någon.

Volvo for Life

54 Inlägg
24 maj 2013
Trådstartare
#6
0,66 bar med marginal på 0,07 bar.

Volvo for Life

8 253 Inlägg
24 maj 2013
#7
Castet skrev:
Tryckklockan beställde jag från turbomeck och hade inte den "böjda" axeln som standardklockan hade. ( om det har någon betydelse )

Då är ju frågan om du köpt rätt klocka? För din turbo bör ha vinklat avgashus och dem ska ha den böjda axeln.

Och som det pratats om tidigare, grundladdtrycket ska ställas in på 0,4 bar till att börja med.
Senast redigerat av Marlboroman (24 maj 2013)


54 Inlägg
24 maj 2013
Trådstartare
#8
Ja det är ju frågan, det fanns nämligen bara en som skulle passa 13T - 19T hos Turbomeck. Ja där sitter det vinklade avgashuset.
Okej.
Problemet blir ju bara det att jag får köra med den lite öppen eller byta tbx till original igen...

Skruvar jag lite till på staget så kommer ventilen börja öppna.

Volvo for Life

4 670 Inlägg
24 maj 2013
#9
En WG ska sitta med 2mm förspänning du får alltså dra ut stången för att hänga på den på avgashuset


54 Inlägg
24 maj 2013
Trådstartare
#10
hmm. Då sitter den alltså för bra nu då med andra ord?
För stången går mer eller mindre rakt på wg anslutningen. Så det kan ju inte va att den går snett så den går trögt i klockan och inte kan trycka ut den?!.

Känns jäkligt skumt detta och börjar undra om det inte är som Marlboroman säger att det kan va något med klockan.

Volvo for Life

3 860 Inlägg
24 maj 2013
#11
Vilken MV har du kopplat in, är den inkörd rätt?

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

3 860 Inlägg
24 maj 2013
#13
Castet skrev:
http://atechmotor.com/volvo/v70/turbo-t5-240-hk-99/turbo-och-tillbehor/atm-magnetventil/

Ska den köras in?

Jag skulle tro det då IPD's version som jag kör med ska det iaf...

EDIT: Ring och fråga ATM ifall den behöver köras in på samma sätt som IPD vetilen... (ipd är en annan tillverkare)

Sen kan man väl göra så att man kpllar ur MV och ställer så grundladdtrycket är rätt innan man börjar byta MV och eventulet kör in den nya så...?
Senast redigerat av spokenratt (24 maj 2013)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech


Sök