kolla om glödlamporna finns och är hela ....
koppla genom att hålla sladdarna löst på batteriet ....
kanske har du bara en sladd ... då måste lamphuset jordas ....eller en sladd till ordnas till...
bakljus på bilar kan vara av två olika kopplingar ....
man kan ha +12 volt hela tiden .... o jorda andra änden ... i tex backljus eller bromsljuskontakten
eller så kan man ha jord hela tiden ... och ge + 12 volt när det skall lysa ... tex positionsljus skyltlykta blinkers
olika på olika bilar .....
har du gemensam glödlampa med två glödtrådar ... på broms och bakljus .... så är jorden alltid kopplad fast och lamporna lyser då de får +12 volt ..... vad jag vet
skaffa ett mätinstrument ...150 kr .... så du vet vad du håller ¨på med ....
du kan koppla på ström från bakljusens kontakter ....
koppla vänsterlampan till vänster extra bakljus ....
koppla högerlampan till höger extra baklus ....
så fungerar glödtrådsvakten .... den mäter balans mellan höger och vänster ström ... och lyser vid obalans
så länge orginalsäkringen håller behöver du inget relä ....
notera att om säkringen går sönder slocknar alla bromsljus och glödtrådsvakten lyser inte
detta är en lurig felkonstruktion .... man borde haft två säkringar till bromsljuset .... en höger o en vänster
skriver jag på fel ställe .... så snälla flytta infon till rätt ställe
hls kjell
Senast redigerat av kjell-gbg (15 juni 2013)