Smartskaft2 skrev:
Ja det förstår jag, men hur undviker jag det? För snabbt varvtal och för hårt tryck antar jag är farligt.
Bränna lacken är relativt svårt och kräver nästan idioti för att lyckas med.
Kanter och plastdetaljer är det som brukar gå vid "amatörpolering".
Hologram undviker man på många sätt, tex;
1. Se till att lacken är ren och fin innan polering. Ska ej vara sträv.. lera underlättar
2. Polera in medlet ordentligt så ev. slipmedel bryts ner. Ibland får man öka på varvet/trycket rätt mycket.
3. Styr maskinen genom att vinkla den åt olika håll, istället för att dra den dit du vill.
4. Avsluta med lågvarvspolering.
Vid grova rubbingar måste man avsluta med dubbelmaskin. Men nöjer du dig med en finare polering kan du klara dig utan.
Den vanligaste orsaken är just att folk inte bryter ner medlet tillräckligt.
Dom smetar på 1kg grovrubbing på huven, polerar i 2min på 1000 varv och står sen i 20 min och torkar bort överflödet.
Det slutar med att man har en huv full med slipmedel(hologram)