2719
Sök

Volvo 745 -90 B230F Startar ej

8 Inlägg
29 juni 2013
Trådstartare
Min kära pärla har haft återkommande problem. Speciellt vid start. Finner ingen lösning på detta.
Har provat allt jag kommit på själv. Har någon av er förslag/varit med om liknande ?
Absolut värst är det då bilen är kall / har stått längre än en dag. Startar inte på nyckeln
men kan rullas igång.
Har bytt fördelarlock samt rotor, tändkablar. Dödlägesgivaren är putsad. Tändstiften är
i bra skick. Ny startmotor också. Bränslepumpsrelé är även det nytt.
Första dagarna efter nya tändkablar fungerade den bättre än någonsin men nu startar
den inte alls..!

Tacksam för snabb hjälp då jag behöver bilen på måndag morgon.....

Lastbilsmekaniker
5 182 Inlägg
29 juni 2013
Har du några felkoder på den eller skall vara tre st ettor om inga fel finns

8 Inlägg
29 juni 2013
Trådstartare
Får felkod 1-1-1 i både 2:an och 6:an

Lastbilsmekaniker
5 182 Inlägg
30 juni 2013
Har du två pumpar på den eller bara en kan vara så att den i tanken har laggt av.

8 Inlägg
30 juni 2013
Trådstartare
Hur får jag lättast reda på om det finns en eller två pumpar på bilen ?
Och om så är fallet; hur testas dessa ?

627 Inlägg
30 juni 2013
Det finns alltid 2 pumpar på Volvo det var bara dom tidiga modellerna som bara hade en förpump har jag för mig:) men du ta och lyssna inne i bagaget och se om pumpen går, hade samma fel på min 740 innan och då var det min pump som inte fungerade. Men kolla säkring 11 först så det inte är något där för den är för pumpen i tanken.
Senast redigerat av volvo-93 (30 juni 2013)

8 Inlägg
30 juni 2013
Trådstartare
Säkringen är hel men inget ljud i bakluckan.. Hur slipper jag åt pumpen i tanken lättast då?

627 Inlägg
30 juni 2013
Pumpen sitter i en hel tankarmatur och är rätt krånglig att få ut och den sitter under ett lock inne i bagaget men här är en bild hur det ser ut http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 43dc78.jpg

Lastbilsmekaniker
5 182 Inlägg
30 juni 2013
volvo-93 skrev:
Det finns alltid 2 pumpar på Volvo det var bara dom tidiga modellerna som bara hade en förpump har jag för mig:) men du ta och lyssna inne i bagaget och se om pumpen går, hade samma fel på min 740 innan och då var det min pump som inte fungerade. Men kolla säkring 11 först så det inte är något där för den är för pumpen i tanken.

Beror på om det är regina system då är det bara en pump i tanken och ingen under. Kan var så att din förpump har lagt av så det är bara att ta ur och prova på bänken går den inte då byt pump så går den nog sen. min 760 hade paj förpump den startade inte då.

8 Inlägg
30 juni 2013
Trådstartare
Tog ur bränsepumpen som finns i tanken. Provade den på batteriet; den funkade fint då. Satte sen i den i dess rätta kontakter men då funkar den inte. Alla sladdar jag vet av har jag kollat.

Lastbilsmekaniker
5 182 Inlägg
30 juni 2013
Felle_93 skrev:
Tog ur bränsepumpen som finns i tanken. Provade den på batteriet; den funkade fint då. Satte sen i den i dess rätta kontakter men då funkar den inte. Alla sladdar jag vet av har jag kollat.

Får du ström i kontakstycket, är svänghjulsgivaren hel för då startar den inte häller vet inte motorposition. Går pumpen under dom är sammankopplade om jag inte mins fel.

8 Inlägg
30 juni 2013
Trådstartare
Vilket kontaktstycke menar du? Förklara tydligare tack (:

Lastbilsmekaniker
5 182 Inlägg
30 juni 2013
Felle_93 skrev:
Vilket kontaktstycke menar du? Förklara tydligare tack (:

Kontaktstycket till förpumpen om du har ström där. Har du kollat på svänghjulsgivaren är kabeln ner helt upplöst eller är den fin?

51 Inlägg
30 juni 2013
Byt spridarrelät. Sitter vid expansionskärlet

8 Inlägg
30 juni 2013
Trådstartare
dödlägesgivarens skyddsplast på kablarna var murket. pumpen som sitter i tanken startade först i läge 3. och relet för spridarna tickar när man sätter nyckeln i läge 2.

Lastbilsmekaniker
5 182 Inlägg
30 juni 2013
Felle_93 skrev:
dödlägesgivarens skyddsplast på kablarna var murket. pumpen som sitter i tanken startade först i läge 3. och relet för spridarna tickar när man sätter nyckeln i läge 2.

Håller kabeln på att lösa upp sig eller? Isåfall kan det vara den som är paj för dej kanske? För är den trasig som sakt så går inte bilen hade det felet på min gammle 945a

8 Inlägg
30 juni 2013
Trådstartare
felet sitter troligen i kabeln smile åker och köper en ny i morgon hoppas den startar då smile tack för hjälpen så här långt smile

Lastbilsmekaniker
5 182 Inlägg
30 juni 2013
Felle_93 skrev:
felet sitter troligen i kabeln smile åker och köper en ny i morgon hoppas den startar då smile tack för hjälpen så här långt smile

Är ju vanligt fel också så, skadar inte att byta:P

Sök