3216
Sök

Ta bort rostig dragkrok

3 Inlägg
4 juli 2013
Trådstartare
Jag har en Audi A6 Avant 2000 med dragkrok (fast, ej avtagbar/infällbar) som är i uselt skick. Kroken är rätt rostig och själva eluttaget har i princip rostat sönder. Jag har bara haft bilen ett halvår och aldrig behövt använda kroken så helt ärligt vet jag inte ens om uttaget fungerar.

Iaf, en dragkrok förstör helhetsintrycket av en bil rätt mycket och om den är så rostig som min är så ser det förjävligt ut. Hur går jag till väga för att montera av dragkroken och hur mycket måste jag montera bort enligt lag? Går det och är det tillåtet att bara skruva bort själva kroken eller måste hela uppsättningen bort?

Går det att göra själv om jag höjer upp bilen i en GDS-hall? Måste jag montera bort "bakre kofångare" (???) osv? Vad händer med själva eluttaget? Jag antar att det är kopplat till framdelen av bilen, vad gör jag med eluttaget när det bara hänger om jag tar bort själva kroken?

Annars, vad är ett rimligt pris för detta jobb på en verkstad?

280 Inlägg
4 juli 2013
Vet inte hur det ser ut på din bil men hur du än gör så måste du göra en regbesiktning när kroken är "borta". Elen är garanterat kopplad till bakljusen eller orginaluttag till dragkroken i bak.

/Fredrik

32 Inlägg
4 juli 2013
Gjorde det på en av mina gamla Fordar. Tog ner bakre kofångaren och snittade bort kroken med rondellkap (eller om den va bultad..?) och gömde kablarna lite snyggt. Åkte in på bilprovningen och sa "nu är kroken borta" varpå besiktningsgubben kikade lite slött bakom bilen och sa "Ja det är den, 600 kronor blir det då, Hej då."
Verkar inte finnas regler enligt min erfarenhet. Bara du inte har en krok att hänga saker på.

Ingenting du behöver lämna in bilen för, du gör det enkelt på någon timme själv, några timmar, beroende på hur mycket det jävlas och vad du har för verktyg.
Senast redigerat av gulagranen (4 juli 2013)

Audi A6 V6 -96 Familjebil.

604 Inlägg
4 juli 2013
En vinkelslip och en sidavbitare samt lite eltejp. 10-20 minuters jobb för någon kunnig. 3-500 på en mindre verkstad tycker jag verkar rimligt.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
4 juli 2013
allt som behövs göras är att göra den obrukbar. det räcker även med att svetsa fast tex en mutter på kulan så är det godkänt.

så att kapa av den går jättebra!

3 Inlägg
4 juli 2013
Trådstartare
Behöver jag verkligen regbesikta? Kan jag inte bara låta det vara och sen säga att jag har precis har tagit bort dragkroken när det är dags för vanliga besiktningen?

I alla fall angående eluttaget, eftersom mitt uttag är helt sönderrostat så kanske jag gör det enkelt och bara kapar kabeln en bit in. Finns det något smart sätt att sluta kabeln för att inte riskera kortslutning eller så?

Avstängd
10 388 Inlägg
4 juli 2013
Eliasasas skrev:
Behöver jag verkligen regbesikta? Kan jag inte bara låta det vara och sen säga att jag har precis har tagit bort dragkroken när det är dags för vanliga besiktningen?

I alla fall angående eluttaget, eftersom mitt uttag är helt sönderrostat så kanske jag gör det enkelt och bara kapar kabeln en bit in. Finns det något smart sätt att sluta kabeln för att inte riskera kortslutning eller så?

Det tar "5 minuter", är det verkligen något att tycka är så omständligt?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

7 394 Inlägg
5 juli 2013
jag brukar inte säga något alls,, min Granada Cosworth har fortfarande kula i papperna smile ingen har sagt ett dugg,,

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
5 juli 2013
Eliasasas skrev:

Enligt lagen skall regbesiktning göras!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

7 394 Inlägg
5 juli 2013
Vettemannen skrev:
Eliasasas skrev:

/Benny

enligt lagen får inget sticka ut från bilen heller vilket betyder att man inte får ha extraljus på de flesta bilar wink ,, så meo inget att bry sig om,,

som sagt jag hade tagit bort kulan å hållt käften

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
5 juli 2013
granadadr skrev:
Vettemannen skrev:
Eliasasas skrev:

/Benny

enligt lagen får inget sticka ut från bilen heller vilket betyder att man inte får ha extraljus på de flesta bilar wink ,, så meo inget att bry sig om,,

som sagt jag hade tagit bort kulan å hållt käften

Jag tror säkert att man i de flesta fall skulle klara sig genom att chansa men lagen säger ju nåt annat!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

pim_pim
5 juli 2013
Brukar vara en kontakt som man bara tar bort till eln, lr så sitter det direkt på baklysena.
Iallafall på dom bilar jag har tagit bort kroken på.

Sök