2046
Sök

Köpråd: Bil 2k mil motorväg/år för lång person

Ubåtsingenjör
7 343 Inlägg
18 juli 2013
#41
Rquired skrev:
CHEEVA skrev:
Evildan skrev:

viss skillnad av de ordens betydelse, blev nästan orolig för dig ett tag wink

Så M57 finns alltså med olika insprutning, bla commonrail?

motorkoder på dieselarna kan jag inte, men jag vet att 530d har samma motor som sitter i e46 330d och att det är en commonrail smile går att köra väldigt snålt i vilket fall + att där finns gott om kraftresurser... svensson klarar sig mer än nog. Tycker även att den motorn svarar mkt bättre än den gamle tds en

Det är två olika motorgenerationer M51D25 i 525TDS och M57D30 i en 530d där den senare använder Commonrail.

okok smile gillar den nyare mkt mer iallafall !


13 Inlägg
19 juli 2013
Trådstartare
#42
CHEEVA skrev:
Rquired skrev:
CHEEVA skrev:

motorkoder på dieselarna kan jag inte, men jag vet att 530d har samma motor som sitter i e46 330d och att det är en commonrail smile går att köra väldigt snålt i vilket fall + att där finns gott om kraftresurser... svensson klarar sig mer än nog. Tycker även att den motorn svarar mkt bättre än den gamle tds en

Det är två olika motorgenerationer M51D25 i 525TDS och M57D30 i en 530d där den senare använder Commonrail.

okok smile gillar den nyare mkt mer iallafall !

BMW låter faktiskt väldigt intressant, hur är komforten får långa personer? Ska definitivt kika närmare på dessa och lägga till de i min "bevakningslista".

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 juli 2013
#43
Megamatch skrev:
CHEEVA skrev:
Rquired skrev:

Det är två olika motorgenerationer M51D25 i 525TDS och M57D30 i en 530d där den senare använder Commonrail.

okok smile gillar den nyare mkt mer iallafall !

BMW låter faktiskt väldigt intressant, hur är komforten får långa personer? Ska definitivt kika närmare på dessa och lägga till de i min "bevakningslista".

Cheeva: Ja dieselmotorer tog ett stort steg framåt under den perioden och även om M51 inte var dålig så märks det steget tydligt på de modellerna. smile

Megamatch: Jag tror den kan passa längre personer väl, det är bra skjutmån på stolarna i både längs och höjdled. Nu saknar jag en del i längd jämfört med dig men kan jag sitta på golvet och knappt se över ratten i en sådan BMW bör du få plats utan problem för att överdriva lite grand!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Ubåtsingenjör
7 343 Inlägg
19 juli 2013
#44
Rquired skrev:
Megamatch skrev:
CHEEVA skrev:

okok smile gillar den nyare mkt mer iallafall !

BMW låter faktiskt väldigt intressant, hur är komforten får långa personer? Ska definitivt kika närmare på dessa och lägga till de i min "bevakningslista".

Cheeva: Ja dieselmotorer tog ett stort steg framåt under den perioden och även om M51 inte var dålig så märks det steget tydligt på de modellerna. smile

Megamatch: Jag tror den kan passa längre personer väl, det är bra skjutmån på stolarna i både längs och höjdled. Nu saknar jag en del i längd jämfört med dig men kan jag sitta på golvet och knappt se över ratten i en sådan BMW bör du få plats utan problem för att överdriva lite grand!

har själv en 525tds så jag vet att den inte är dålig smile men 530d är grymt bra !

du bör absolut få plats ! är som sagt ganska generöst med utrymme, nu är iofs jag ganska mkt mindre än dig men tror ändå du får gott om plats. Åk och prova en !


7 120 Inlägg
19 juli 2013
#45
Att köpa en äldre BMW som gått långt är lite som rysk roulette. De är inte direkt kända för att vara hållbara, men det är klart att man åker väldigt fint och bra i dem när de väl fungerar!
Värt att tänka på bara..

/F.d. BMW-ägare och anställd på en firma som har auktoriserad BMW försäljning & verkstad.

Ubåtsingenjör
7 343 Inlägg
19 juli 2013
#46
Aerodynamik skrev:
Att köpa en äldre BMW som gått långt är lite som rysk roulette. De är inte direkt kända för att vara hållbara, men det är klart att man åker väldigt fint och bra i dem när de väl fungerar!
Värt att tänka på bara..

/F.d. BMW-ägare och anställd på en firma som har auktoriserad BMW försäljning & verkstad.

lite så är det ju faktiskt med exakt alla bilar... har föregående ägare skött den väl så kommer den gå lika långt till, är det misskött så rasar de. 525an ja har har gått 50 000 mil och går som än klocka ännu, enda som jag fått byta är luftbälgarna i bakfjädringen


Evildan
19 juli 2013
#47
Rquired skrev:
CHEEVA skrev:
Evildan skrev:
viss skillnad av de ordens betydelse, blev nästan orolig för dig ett tag wink

Så M57 finns alltså med olika insprutning, bla commonrail?

motorkoder på dieselarna kan jag inte, men jag vet att 530d har samma motor som sitter i e46 330d och att det är en commonrail smile går att köra väldigt snålt i vilket fall + att där finns gott om kraftresurser... svensson klarar sig mer än nog. Tycker även att den motorn svarar mkt bättre än den gamle tds en

Det är två olika motorgenerationer M51D25 i 525TDS och M57D30 i en 530d där den senare använder Commonrail.

Jag undrar över skillnaderna mellan M57D25 som var monterad i e39 525d kontra e39 530d med M57D30, vi har inte tittat åt gamla e34or som pendelbil eller så nytt/överbudget e60 med M57TUD25/30.
Det jag åsyftar är att 530d/330d finns med olika motorkonfigarationer beroende på årgång då TUDversionen marknadsfördes hösten 2001 som årgång 2002?

Vidare undrar jag vad en sugkammardiesel är för något?
Förkammardiesel eller Virvelkammardiesel köper jag rakt av.
Senast redigerat av Evildan (19 juli 2013)

One Man Clan
4 287 Inlägg
19 juli 2013
#48
Evildan skrev:
trippelturbo skrev:
http://www.blocket.se/sodermanland/Volvo_S60_2_4t_48223477.htm?ca=9&w=3
http://www.blocket.se/ostergotland/Volv … =9&w=3
http://www.blocket.se/varmland/Volvo_S6 … =9&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V … =9&w=3
http://www.blocket.se/alvsborg/Volvo_V_ … =9&w=3

Rättvisare bild! Man kommer svår ner under litern med automaten, därför är dom billigare i inköp!

Och den vita som gått så lite o kostar så lite, är troligtvis import, från troligtvis Italien.

Jag letade bara efter billiga "lågmilare" fanns några, priser i olika spann och mil går givetvis att frambringa.
ang den vita: togs I trafik: 2002-05-28 så den har rullat här ett tag om den är importerad.
det jag vill visa är att det finns billiga som inte rullat så långt även om många kostar mera och rullat längre, det gäller att hitta/leta efter rätt exemplar bara. wink
ska man under litern kan man glömma volvo med överladdning, 140/170 är rätt snälla på såsen lands/motorväg om man kör som folk.

Jag kör min s60R awd med 370 hästar på under litern motorvägspendling med 245er runt om
senast förra veckan körde jag till göteborg 38 mil på 1.2 liter milen e85 å då snittade jag runt 110-120 i medelfart å de är inte hög förbrukning.

en 2.4t eller 2.5T kör du på under 0.85 motorvägspendling om de är manuell


Evildan
19 juli 2013
#49
Xuri skrev:
Evildan skrev:
trippelturbo skrev:
http://www.blocket.se/sodermanland/Volvo_S60_2_4t_48223477.htm?ca=9&w=3
http://www.blocket.se/ostergotland/Volv … =9&w=3
http://www.blocket.se/varmland/Volvo_S6 … =9&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V … =9&w=3
http://www.blocket.se/alvsborg/Volvo_V_ … =9&w=3

Rättvisare bild! Man kommer svår ner under litern med automaten, därför är dom billigare i inköp!

Och den vita som gått så lite o kostar så lite, är troligtvis import, från troligtvis Italien.

Jag letade bara efter billiga "lågmilare" fanns några, priser i olika spann och mil går givetvis att frambringa.
ang den vita: togs I trafik: 2002-05-28 så den har rullat här ett tag om den är importerad.
det jag vill visa är att det finns billiga som inte rullat så långt även om många kostar mera och rullat längre, det gäller att hitta/leta efter rätt exemplar bara. wink
ska man under litern kan man glömma volvo med överladdning, 140/170 är rätt snälla på såsen lands/motorväg om man kör som folk.

Jag kör min s60R awd med 370 hästar på under litern motorvägspendling med 245er runt om
senast förra veckan körde jag till göteborg 38 mil på 1.2 liter milen e85 å då snittade jag runt 110-120 i medelfart å de är inte hög förbrukning.

en 2.4t eller 2.5T kör du på under 0.85 motorvägspendling om de är manuell

Utröck mig lite otydligt, menade under blandad körning, på långkörning vet jag av egen erfarenhet att det går att köra dom på de siffror du skriver.

One Man Clan
4 287 Inlägg
19 juli 2013
#50
Evildan skrev:
Xuri skrev:
Evildan skrev:

Jag letade bara efter billiga "lågmilare" fanns några, priser i olika spann och mil går givetvis att frambringa.
ang den vita: togs I trafik: 2002-05-28 så den har rullat här ett tag om den är importerad.
det jag vill visa är att det finns billiga som inte rullat så långt även om många kostar mera och rullat längre, det gäller att hitta/leta efter rätt exemplar bara. wink
ska man under litern kan man glömma volvo med överladdning, 140/170 är rätt snälla på såsen lands/motorväg om man kör som folk.

Jag kör min s60R awd med 370 hästar på under litern motorvägspendling med 245er runt om
senast förra veckan körde jag till göteborg 38 mil på 1.2 liter milen e85 å då snittade jag runt 110-120 i medelfart å de är inte hög förbrukning.

en 2.4t eller 2.5T kör du på under 0.85 motorvägspendling om de är manuell

Utröck mig lite otydligt, menade under blandad körning, på långkörning vet jag av egen erfarenhet att det går att köra dom på de siffror du skriver.

kör man som en gammel gubbe kör man turbon på under litern också blandad körning !smile i alla fall 2.4t-2.5t


Evildan
19 juli 2013
#51
Xuri skrev:
Evildan skrev:
Xuri skrev:

Jag kör min s60R awd med 370 hästar på under litern motorvägspendling med 245er runt om
senast förra veckan körde jag till göteborg 38 mil på 1.2 liter milen e85 å då snittade jag runt 110-120 i medelfart å de är inte hög förbrukning.

en 2.4t eller 2.5T kör du på under 0.85 motorvägspendling om de är manuell

Utröck mig lite otydligt, menade under blandad körning, på långkörning vet jag av egen erfarenhet att det går att köra dom på de siffror du skriver.

kör man som en gammel gubbe kör man turbon på under litern också blandad körning !smile i alla fall 2.4t-2.5t

Där har vi däremot olika erfarenheter och jag kan inte hålla med dig på den punkten, givetvis skiljer det från bil till bil och körförhållanden så jag misstror dig inte på något vis, men har inte själv upplevt sådan förbrukning på en 2.4t/2.5t, däremot 140/170 har jag kört under litern blandad körning med kallstarter och allt vad det innebär av köer och dylikt.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 juli 2013
#52
Evildan skrev:
Rquired skrev:
CHEEVA skrev:

motorkoder på dieselarna kan jag inte, men jag vet att 530d har samma motor som sitter i e46 330d och att det är en commonrail smile går att köra väldigt snålt i vilket fall + att där finns gott om kraftresurser... svensson klarar sig mer än nog. Tycker även att den motorn svarar mkt bättre än den gamle tds en

Det är två olika motorgenerationer M51D25 i 525TDS och M57D30 i en 530d där den senare använder Commonrail.

Jag undrar över skillnaderna mellan M57D25 som var monterad i e39 525d kontra e39 530d med M57D30, vi har inte tittat åt gamla e34or som pendelbil eller så nytt/överbudget e60 med M57TUD25/30.
Det jag åsyftar är att 530d/330d finns med olika motorkonfigarationer beroende på årgång då TUDversionen marknadsfördes hösten 2001 som årgång 2002?

Vidare undrar jag vad en sugkammardiesel är för något?
Förkammardiesel eller Virvelkammardiesel köper jag rakt av.

Förlåt jag tyckte mig se 525TDS någonstans i diskussionen, man behöver inte kliva ner till gamla E34 dock för M51 fanns i 525TDS E39 till och med år 2000 och är väl till en viss del aktuell om trådskaparen vill ha en BMW diesel? M57 är samma grundkonstruktion och använder Commonrail-teknik men volym och effekt skiljer sig åt mellan 25d och 30d, du har rätt i att M57TUD30 kom till 2002 men den hamnade aldrig i E39 eftersom modellen byttes ut året efter.

Vad innebar TU? Bortsett från att volymen i 30d ursprungligen var på 2.9L vet jag tyvärr inte men den här sidan är kanske intressant?
http://www.bmwheaven.com/database/engin … pe=M57#/82

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Almännt tokig
481 Inlägg
19 juli 2013
#53
VW Passat 3B / 3BG 1,9 TDI. (alltså 97-05)
Har haft min i 3 år och kört 10k mil. Åker bekvämt/ tyst, går billigt (0,6L/mil)

Inga problem om du är lång, jag är 1,80 och ser ut som en dvärg i min efter som jag har stolen i botten smile

Skatten är dock ganska hög om du inte lastbilsregistrerar den.
Senast redigerat av LoFET (19 juli 2013)

Inline sixes ist sie scheisse.......

Volvo850-92
1 680 Inlägg
19 juli 2013
#54
Volvo diesel.
Bästa svaret.


10 164 Inlägg
19 juli 2013
#55
Volvo med d5a d5orna är en av få dieslar jag kört som går bra och då med automat bara trycker på ända tills man släpper pedalen och en v70 blir en bra familjebil för dig med hund och kanske framtida barn smile

Lycka till med bilköpet smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Ubåtsingenjör
7 343 Inlägg
19 juli 2013
#56
Volvo740-88 skrev:
Volvo diesel.
Bästa svaret.

tycker det var ett extremt dåligt svar ....

ungerfär lika bra som "elbil bästa svaret"


Evildan
20 juli 2013
#57
Rquired skrev:
Evildan skrev:
Rquired skrev:

Det är två olika motorgenerationer M51D25 i 525TDS och M57D30 i en 530d där den senare använder Commonrail.

Jag undrar över skillnaderna mellan M57D25 som var monterad i e39 525d kontra e39 530d med M57D30, vi har inte tittat åt gamla e34or som pendelbil eller så nytt/överbudget e60 med M57TUD25/30.
Det jag åsyftar är att 530d/330d finns med olika motorkonfigarationer beroende på årgång då TUDversionen marknadsfördes hösten 2001 som årgång 2002?

Vidare undrar jag vad en sugkammardiesel är för något?
Förkammardiesel eller Virvelkammardiesel köper jag rakt av.

Förlåt jag tyckte mig se 525TDS någonstans i diskussionen, man behöver inte kliva ner till gamla E34 dock för M51 fanns i 525TDS E39 till och med år 2000 och är väl till en viss del aktuell om trådskaparen vill ha en BMW diesel? M57 är samma grundkonstruktion och använder Commonrail-teknik men volym och effekt skiljer sig åt mellan 25d och 30d, du har rätt i att M57TUD30 kom till 2002 men den hamnade aldrig i E39 eftersom modellen byttes ut året efter.

Vad innebar TU? Bortsett från att volymen i 30d ursprungligen var på 2.9L vet jag tyvärr inte men den här sidan är kanske intressant?
http://www.bmwheaven.com/database/engin … pe=M57#/82

my bad, 525tds var nämnd smile

tack för övrig kompletterande info.


Sök