3999
Sök

Ska göra mitt ''första bil'' inköp! behöver lite tips på modeller!

10 augusti 2013
Trådstartare
#1
Tja! är helt ny här på garaget och skulle behöva lite hjälp med fordonstips! När det gäller motorer är jag inte helt borttappad... är ingen liten brat-unge som aldrig har skruvat och ska köpa en ny fast and furious bil...

Men iaf, jag söker en bil runt 50 000 i pris, bakhjulsdriven eller fyrhjulsdriven fast med mer drift bak och över 200hk.

Kollat på Subaru Impreza och Nissan 200sx, men skulle vilja hitta lite fler alternativ så jag skulle behöva lite tips.

Tack på förhand!

Evildan
10 augusti 2013
#2
Audi A8 4.2?

4 670 Inlägg
10 augusti 2013
#3
dettanamnvarledigt skrev:
Tja! är helt ny här på garaget och skulle behöva lite hjälp med fordonstips! När det gäller motorer är jag inte helt borttappad... är ingen liten brat-unge som aldrig har skruvat och ska köpa en ny fast and furious bil...

Men iaf, jag söker en bil runt 50 000 i pris, bakhjulsdriven eller fyrhjulsdriven fast med mer drift bak och över 200hk.

Kollat på Subaru Impreza och Nissan 200sx, men skulle vilja hitta lite fler alternativ så jag skulle behöva lite tips.

Tack på förhand!

Vilken modell av 200sx? s13 antar jag?

Dessa lider av lite småsjukdommar angående motorn så där ska man passa sig lite då lagrena i motorn har en tidens till att rasa. Dock finns de lösningar på detta o det är en stor fet oljekyl + att man får i mycket mer motorolja o motorn.

Subaru har jag dock inte ägt någon men polarens Impreza han hade kändes riktigt plastig. mycke ljud som tog sig in dock underbart motorljud. Vet att han hade problem med att 2an hoppa ut o blev ett lådbyte på denna.


11 augusti 2013
Trådstartare
#4
Jo har kollat lite på den modellen, dock hade min farbror en Audi i och för sig var det en a4, men den bilen krånglade med allt hela tiden, så jag är lite avskräckt från just Audi hmm eller har du haft en, så du kanske kan få mig på andra tankar?
Evildan skrev:
Audi A8 4.2?
Senast redigerat av dettanamnvarledigt (11 augusti 2013)

11 augusti 2013
Trådstartare
#5
mickius skrev:
dettanamnvarledigt skrev:
Tja! är helt ny här på garaget och skulle behöva lite hjälp med fordonstips! När det gäller motorer är jag inte helt borttappad... är ingen liten brat-unge som aldrig har skruvat och ska köpa en ny fast and furious bil...

Men iaf, jag söker en bil runt 50 000 i pris, bakhjulsdriven eller fyrhjulsdriven fast med mer drift bak och över 200hk.

Kollat på Subaru Impreza och Nissan 200sx, men skulle vilja hitta lite fler alternativ så jag skulle behöva lite tips.

Tack på förhand!

Vilken modell av 200sx? s13 antar jag?

Dessa lider av lite småsjukdommar angående motorn så där ska man passa sig lite då lagrena i motorn har en tidens till att rasa. Dock finns de lösningar på detta o det är en stor fet oljekyl + att man får i mycket mer motorolja o motorn.

Subaru har jag dock inte ägt någon men polarens Impreza han hade kändes riktigt plastig. mycke ljud som tog sig in dock underbart motorljud. Vet att han hade problem med att 2an hoppa ut o blev ett lådbyte på denna.

Tack, kan vara bra att veta! har du själv haft en Nissan? vad tyckte du om den isf?

4 670 Inlägg
11 augusti 2013
#6
dettanamnvarledigt skrev:
mickius skrev:
dettanamnvarledigt skrev:
Tja! är helt ny här på garaget och skulle behöva lite hjälp med fordonstips! När det gäller motorer är jag inte helt borttappad... är ingen liten brat-unge som aldrig har skruvat och ska köpa en ny fast and furious bil...

Men iaf, jag söker en bil runt 50 000 i pris, bakhjulsdriven eller fyrhjulsdriven fast med mer drift bak och över 200hk.

Kollat på Subaru Impreza och Nissan 200sx, men skulle vilja hitta lite fler alternativ så jag skulle behöva lite tips.

Tack på förhand!

Vilken modell av 200sx? s13 antar jag?

Dessa lider av lite småsjukdommar angående motorn så där ska man passa sig lite då lagrena i motorn har en tidens till att rasa. Dock finns de lösningar på detta o det är en stor fet oljekyl + att man får i mycket mer motorolja o motorn.

Subaru har jag dock inte ägt någon men polarens Impreza han hade kändes riktigt plastig. mycke ljud som tog sig in dock underbart motorljud. Vet att han hade problem med att 2an hoppa ut o blev ett lådbyte på denna.

Tack, kan vara bra att veta! har du själv haft en Nissan? vad tyckte du om den isf?

Haft 3st. 2 av dessa har motorerna strulat på. Ena av dom fick en spricka i blocket. Bäde kördes med olekylare och normail aktiv körning. Sista höll dom månaderna jag hade bilen. Dock köper jag aldrig en igen med ca18det motorn.


7 120 Inlägg
11 augusti 2013
#7
Och jag har haft två stycken S13, den ena trimmad och stylad, den andra helt original.. Den förstnämnda med oljekylare och den andra utan..

Gissa vilken som rasade? smile

Problemet är inte bilarna egentligen, det är förarna som förstör dem. Dock är de rätt så tråkiga original så du har att välja på en tråkig och hållbar bil eller rolig bil som går sönder stup i kvarten!

Lycka till smile

11 augusti 2013
Trådstartare
#9

Ubåtsingenjör
7 344 Inlägg
11 augusti 2013
#10
säger också a8 wink men 3,7an ! den dricker inte alls lika mycket som en 4,2a och den går tillräckligt bra för den typen utav bil. Det är ändå ingen sportbil så jag tycker 250 räcker och 0-100 på ca 9 sek, sen åker du som en kung.

Se till att hitta ett välservat ex bara. Ett vanligt fel är att styrväxlen börjar läcka, detta kan bli en dyr historia ( en renoverad går på 14 000). En annan svag punkt är framvagnen, men delarna är väldigt billiga och med lite mekvana byter man det ganska enkelt

dessutom så är det en väldigt säker bil, vilket kan va en fördel för en förare med färskt körkort
Senast redigerat av CHEEVA (11 augusti 2013)


Evildan
11 augusti 2013
#11
dettanamnvarledigt skrev:
Jo har kollat lite på den modellen, dock hade min farbror en Audi i och för sig var det en a4, men den bilen krånglade med allt hela tiden, så jag är lite avskräckt från just Audi hmm eller har du haft en, så du kanske kan få mig på andra tankar?
Evildan skrev:
Audi A8 4.2?


Klart att bilar kan krångla.
De två A8 jag ägt har fungerat prima, man åker bekvämt och tyst.
Kamremsbyte görs 12000/24000/36000mil osv, dyrt på VW-verkstad men går att göra själv, motorn rent tekniskt är inte avancerad.
Framvagnen är en svag punkt, samma delar till viss del som i A4 och den extra vikten och effekten sliter en del på lederna, enkelt att byta själv och inte så dyrt heller.
Lådan ska växla direkt utan tvekan och mjukt vid snällt pådrag samt bestämt vid lite högre varvtal.
Köp ingen stylad bil, utan leta efter en orörd gubbglidare med vettigt ifylld servicebok.

Jag har ägt av första generationen både en 2.8q samt en 4.2q samt kört lilla V8 3.7 och anser att Quattro är ett måste på en sådan samt att 3.7modellen är en tråkig kompromiss, pigg (trött, speciellt i fart) som en 2.8 V6 och drar bensin som en 4.2 V8.
En A8 utan 4.2 är i mitt tycke som en kebabtallrik utan såserna.
Finns även A6 med 4.2 om du tycker A8 är lite stor med sina 5050mm wink
Senast redigerat av Evildan (11 augusti 2013)


Sök