3471
Sök

Framhjulet lutar inåt V70 2008

134 Inlägg
10 september 2013
Trådstartare
#1
Mitt vänstra framhjul lutar inåt, allså över delen på hjulet lutar inåt. Har gjort hjulinställning men det gick ej justera på den. Det är en volvo V70 III 2008 nya modellern. Nån som vet vad felet kan vara ?

Skrotdosan.se
198 Inlägg
10 september 2013
#2
Kunde inte firman som gjorde inställningen se vad som var fel? Låter märkligt i såna fall.. Hur mycket lutar det?

Projektråd: Direktörn, eller Geschäftsführer om man är haj på tyska, en ny forumtråd med text och bilder och sånt.
Tidigare: Sagan om skrotdosan, en gammal forumtråd med text och bilder och sånt.

1 319 Inlägg
11 september 2013
#3
Rasad fjäderbenslagring? fjäder av/hoppat ur? varför gick den inte att justera? obekvämt låg ser den ut att vara med..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

134 Inlägg
11 september 2013
Trådstartare
#4
Jo låg är den smile
det sitter coilovers från jspec på den så det är ju nytt.

Dom sa att det inte gick att justera på denna modell av V70.

Jag la bara märke till att den dra snett och det gjorde den innan med, med det gamla fjäderbenen och dämpare på. så jag åkte in och gjorde hjulinställning och körde med den sen och tyckte det inte va bra ändå så jag åkte till baka och då upptäckte personalen att hjulet luta. Det är ju inte jätte mycke i mina ögon men det syndes sen när man vet om det. Och den är ny besiktat idag och det var inget tal om dåliga bussniningar på den.

Kan det vara fel mått på den länkarn på den sida ? eller annan som har en bra idé ?

1 777 Inlägg
11 september 2013
#5
E det bc coilovers så kan du ju ställa camber på dessa.


5 089 Inlägg
11 september 2013
#6
Är det inte samma framvagn som på alla andra v70i bilar? På dom äldre(1 och 2) går det ju att ställa cambern fram. Har dom ändrat något på 3:e modellen?

\Lindgren

134 Inlägg
11 september 2013
Trådstartare
#7
Jag frågade däck firman och har även frågat volvo verkstan och dom svara att det ej att justera på denna modell.

134 Inlägg
11 september 2013
Trådstartare
#8

1 777 Inlägg
11 september 2013
#9
Okej. Då används orginal toplagringar o de är ej justerbara.


5 089 Inlägg
11 september 2013
#10
Ja man ser på coilovern att det inte är samma konstuktion som på dom äldre v70isarna så det går inte att ställa cambern på din bil.

\Lindgren

134 Inlägg
11 september 2013
Trådstartare
#11
Kom gärna med förslag vad man kan göra åt det ?

1 777 Inlägg
11 september 2013
#12
Turbolatt skrev:
Kom gärna med förslag vad man kan göra åt det ?

Åk in till Volvo o snacka med dem. Bara för att däckverkstan sa att det inte går betyder inte att de har rätt!:-)


3 860 Inlägg
11 september 2013
#13
Tycker också att det verkar märkligt att man inte kan ändra cambern.. hmm

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

134 Inlägg
11 september 2013
Trådstartare
#14
Har pratat med dom och dom visste inget.

glad
493 Inlägg
11 september 2013
#15
Varför skulle det vara justerbara topplagringar orginal?
Sitter inte på några bilar alls i princip.
Kolla så inte hålen i navet.  Är de slitna kan fjäderbensvinkeln bli fel och camber ändras.
hade det problemet med min golf mk1

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla

1 777 Inlägg
11 september 2013
#16
Ekan_1 skrev:
Varför skulle det vara justerbara topplagringar orginal?
Sitter inte på några bilar alls i princip.
Kolla så inte hålen i navet.  Är de slitna kan fjäderbensvinkeln bli fel och camber ändras.
hade det problemet med min golf mk1

Vem har skrivit att det e justerbara toplagringar orginal? Däremot har coilisar justerbara toplagringar till många modeller dock inte v70ll


Laddtrycks-cowboy, Saab-mekaniker, Motorprovning.
71 Inlägg
11 september 2013
#17
Man "borde" kunna shimsa hjullagret om det är ett vanligt hub-unit, och inte samma skit som sitter på V50/S40/C30. Har inte hållt på något med de nyaste.

Fd Saabmekaniker
Numera AVL Motortestcenter, Powertrain Engineering.

5 089 Inlägg
11 september 2013
#18
Hur mycket pratar vi om igenkligen?
Du får ju automatiskt mer camber när du sänker bilen.
Vad hade du för värden på cambern när du gjorde hjulinställning?

\Lindgren

134 Inlägg
11 september 2013
Trådstartare
#19
Visst det är inte jätte mycket men tillräckligt att den känns obekväm att köra ibland för den dra då.

glad
493 Inlägg
11 september 2013
#20
ts007 skrev:
Ekan_1 skrev:
Varför skulle det vara justerbara topplagringar orginal?
Sitter inte på några bilar alls i princip.
Kolla så inte hålen i navet.  Är de slitna kan fjäderbensvinkeln bli fel och camber ändras.
hade det problemet med min golf mk1

Vem har skrivit att det e justerbara toplagringar orginal? Däremot har coilisar justerbara toplagringar till många modeller dock inte v70ll

när man pratar macpherson framvagn så brukar man ställa in cambern med topplagringarna? många skrev här i tråden att man skulle ändra cambern, har man inte justerbara topplagringar blir de lite svårare!

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla


Sök