8 oktober 2013
Trådstartare
Jag låg igår och funderade på om det skulle kunna finnas en fördel med att använda stepped headers på en turbomotor ifall, som i mitt fall, man använder en stor extern WG som öppnar tidigt och lågt laddtryck?
Min motor är på 2,3 liter och drar till 7000 varv med toppeffekten nånstans runt 6000 varv, jag laddar 0,5 i dagsläget men 1 bar är målet. 0,5 bar har jag på 2300 varv med en Kinugawa TD05H-18G och i normal drift så flödar det på bra genom WGn vid 3500 varv
Jag tänkte då om jag skulle dra ihop rören två och två, stämma av mot turboflänsen för 6000 varv och sedan steppa 4-2 med avstämning på 5000 varv. Från dessa två rör så går det en merge till wgn också med låg vinkel. Att ha två rör som går in i T25-flänsen "passar" bättre än 4 st också
Tanken är då att mot turbon så kommer pulserna med 180 graders intervall och hjälper upp på 2500 varv och 3000 varv innan ladd och WGn öppnat, när WGn sen öppnat så har jag en "ostörd" avstämning på 5000 varv
Faller mitt tankesätt på okunskap eller är jag något på spåren?