2547
Sök

Volvo d24 tdi

337 Inlägg
27 oktober 2013
Trådstartare
Hej,

Har en fråga och de är om Någon har erfarenhet om Volvos 940 d24 tdi om det är pålitliga motorer och går dom snålt?

Mvh

2 266 Inlägg
27 oktober 2013
Ja de finns två läger av d24or, dom som kört ras och tycker de är världens skitmotor. Och dom som åker och aldrig haft en driftsäkrare bil.

Själv har jag inte lyckats rasa nån av mina d24or utan dom har gått och knallat sommar som vinter.
Bytt olja och filter var 1000mil,står 750mil och 1500mil på filtret på service intervallen i boken.
Kört lugnt första kvarten/halvtimmen varje gång jag åkte med bilen.

Förbrukningen ligger mellan 0,7-1 l/mil, jag har själv legat på 0,7 rätt stadigt. Vintertid med sladdningar så var jag upp på en liter som mest ungefär.

Jag gillar d24or pga av motorljudet och tycker att de är fina motorer som förtjänar bättre rykte.

svetsdiff !!!

337 Inlägg
28 oktober 2013
Trådstartare
Så de är en bra pendlar bil smile?

2 266 Inlägg
28 oktober 2013
Tycker jag iallafall, varvar dock lite mycket vid motorväg.

svetsdiff !!!

278 Inlägg
28 oktober 2013
Tjena, jag skulle säga att om du nu ska köpa en så ska de vara 93 eller nyare för då fick de hydrauliska lyftare samt annat som ska gör motorn mer hållbar.

Men att köpa en som pendlar bil skulle jag nog avstå ifrån då de är en bil som är dyr i inköp, dyr skatt, relativt känslig motor (topp) och drar rätt mycket för att vara en diesel. Min var väl servad men låg ändå ungefär på 0,7 liter milen.

En bil jag kan rekommendera är BMW 530d min ligger på 0,6 och då är de med en tung gasfot. 184hk och 395nm. Men försök få tag i en manuell då lådorna kan strula på dessa.

5 111 Inlägg
28 oktober 2013
D24an fanns väl aldrig i någon TDI-variant, nog har väl alla förkammare?

3 354 Inlägg
28 oktober 2013
Volvo544special65 skrev:

stämmer.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

337 Inlägg
28 oktober 2013
Trådstartare
Seth skrev:
Volvo544special65 skrev:

stämmer.

Kan har fel smile

337 Inlägg
28 oktober 2013
Trådstartare
Thorseeeen skrev:
Tjena, jag skulle säga att om du nu ska köpa en så ska de vara 93 eller nyare för då fick de hydrauliska lyftare samt annat som ska gör motorn mer hållbar.

Men att köpa en som pendlar bil skulle jag nog avstå ifrån då de är en bil som är dyr i inköp, dyr skatt, relativt känslig motor (topp) och drar rätt mycket för att vara en diesel. Min var väl servad men låg ändå ungefär på 0,7 liter milen.

En bil jag kan rekommendera är BMW 530d min ligger på 0,6 och då är de med en tung gasfot. 184hk och 395nm. Men försök få tag i en manuell då lådorna kan strula på dessa.

Ska kolla på detta tack för bra info! smile

3 354 Inlägg
29 oktober 2013
Eric91 skrev:
Seth skrev:
Volvo544special65 skrev:

stämmer.

Kan har fel smile

Fel o fel, är bara att d24 inte har tdi som beteckning då den är en förkammardiesel och inte en "insprutare" i den benämningen.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Forummoderator
18 132 Inlägg
29 oktober 2013
Seth skrev:
Eric91 skrev:
Seth skrev:

stämmer.

Kan har fel smile

Fel o fel, är bara att d24 inte har tdi som beteckning då den är en förkammardiesel och inte en "insprutare" i den benämningen.

Japp. 850 var den första Volvo med en TDi. För övrigt en mycket piggare maskin som drar mindre. Även detta är en VW-motor.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 354 Inlägg
29 oktober 2013
Dieselsmurfen skrev:
Seth skrev:
Eric91 skrev:
Kan har fel smile

Japp. 850 var den första Volvo med en TDi. För övrigt en mycket piggare maskin som drar mindre. Även detta är en VW-motor.

För att spinna vidare så är "TDI" (inom fordon) ett V.A.G licenserat märke som betyder Turbo Direct Injection.
Senast redigerat av Seth (29 oktober 2013)

Sök