2642
Sök

Låter priset rimligt för att laga min bil hos verkstad?

18 Inlägg
31 oktober 2013
Trådstartare
Hej!

Jag har lämnat in bilen för att bromsarna skrapade vid inbromsning. Tänkte att det bara var att byta bromsbeläggen, men verkstaden säger att jag måste byta bromsok, bromsskivor och bromsbelägg på BÅDA bakhjulen. Detta för att det tydligen har kärvat fast och inte finns något annat sätt att byta detta.. I vart fall, han vill ha 6100:- för delar + arbete. Låter det rimligt?

Alltså, bromsok x2, bromsbelägg x2 och bromsskiva x2 + arbete + 6100:-

Forummoderator
9 299 Inlägg
31 oktober 2013
Jag antar att det sista är "=" och 6000 för allt det är nog inte alls orimligt, tvärtom.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

18 Inlägg
31 oktober 2013
Trådstartare
Det är en Golf -01 och 6000 för allt, ja.

5 119 Inlägg
31 oktober 2013
Låter ganska billigt smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

1 534 Inlägg
31 oktober 2013
Det låter helt klart rimligt enligt mig, om totalkostnaden är 6000kr

406 Inlägg
31 oktober 2013
Lät helt okej med tanke på att just båda oken var tvungna att bytas.

1 948 Inlägg
31 oktober 2013
Låter lite i överkant för delarna, men antar det är märkesdelar...

Jag hade åkt till biltema och köpt alla grejjer istället, då kostar delarna bara 2500.
Arbetet ska inte behöva ta mer än 2 timmar... så säg 2000 i arbetskostnad.

Bromsar är lättmekat, har du ingen bekant som kan göra det åt dig? Alternativt någon gymnasieskola?

Och nej det är verkligen inget fel på biltemas bromsprylar, allafall inte så länge det står golf på bakluckan och inte porsche gt3rs wink

Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
31 oktober 2013
låter lite väl otroligt att båda oken är skrot.
men förvisso skitok det där.

6000kr ska nog anses som relativt okej.

förutsatt att det ej är biltemas skit ok..för dom är trasiga efter högst ett år.

Kör fort så hinner inget hända...

1 948 Inlägg
31 oktober 2013
Growe skrev:

förutsatt att det ej är biltemas skit ok..för dom är trasiga efter högst ett år.

Har kört biltema ok bak på min golf i snart 4 år och 10k mil smile

Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
31 oktober 2013
baltis skrev:
Growe skrev:

då fick du en bra uppsättning..eller så använder du dina bromsar bättre än medel svennen..

har aldrig bytt ett ok på någon bil jag haft
men så kör jag som jag snott bilen varje dag.smile

Kör fort så hinner inget hända...

1 948 Inlägg
31 oktober 2013
Growe skrev:
baltis skrev:
Growe skrev:

då fick du en bra uppsättning..eller så använder du dina bromsar bättre än medel svennen..

har aldrig bytt ett ok på någon bil jag haft
men så kör jag som jag snott bilen varje dag.smile

Alla bromsar behöver motioneras ordentligt, ser till att bromsa riktigt hårt minst en gång i veckan så även bakbromsarna får göra sitt.
Lite OT: har faktiskt fått byta ok fram på m3an... bromsat för hårt wink Min kära moster har även bytt 3 ok bak på sin opel som gått 8k mil... big_smile

3 259 Inlägg
31 oktober 2013
baltis skrev:
Growe skrev:

Kan säga att du har haft ren tur! Har själv bilverkstad och efter att ha monterat ca 10st biltemaok varav 5st till vag bilar som har gett upp efter nån månad, läckage på 2st, 2st var totalt omöjlig att få till jämn bromsverkan på, och ett gick handbroms mekanismen sönder på så måste jag säga att Biltemas ok är rena skräpet. SPECIELLT till Vagbilar med handbroms i oket.
Senast redigerat av JonR (31 oktober 2013)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Ford fantast
1 607 Inlägg
31 oktober 2013
trummor is the shit big_smile

I ok med att bromsarna sällan används bak så går dom oftast sönder först och ska dom använas så får man ofta bromsa riktigt hårt för att dom ska börja bromsa. för du har störst verkan fram.

låter vettigt med 6k för bromsar. säj 1000 kr per skiva och 1500 per ok och klossar så är det rimligt.

sen är det upp till dig hur mycket du tycker der är värt att lägga på bilen från början

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den

Saabifierad
2 031 Inlägg
31 oktober 2013
Låter rimligt med dåliga skivor och belägg men inte oken. Har de berättat vad som hänt oken??

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

47 Inlägg
1 november 2013
Fick byta båda bromsoken bak på vår Golf V -05 för ett tag sedan. Började med att bromsarna gick varma, köpte skivor och belägg men när jag skulle byta så visade det sig att båda oken kärvade. Plockade ur kolvarna och det hade oxiderat rejält både vid o-ringen och damskyddet. Gjorde rent och monterade ihop, men de fungerade fortfarande inte. När man släpper handbromsen så skall kolven gå tillbaka lite, det gjorde den inte så bromsarna låg fortfarande på.

Hittade ok på bildelsbasen från en golf som gått 23 mil och de var som nya. Efter bytet fungerar bromsarna perfekt igen.

Så det är nog inte omöjligt att dessa skit ok i aluminium har oxiderat sönder och behöver bytas...

2 751 Inlägg
1 november 2013
Hade själv biltemas bromsok och skivor på min bil, funkade prima. Bara du ser till att köpa andra belägg.

Who Djaa bless no man curse

Sök