2461
Sök

Byta toppacking Audi s6 2,2t -97

278 Inlägg
9 november 2013
Trådstartare
#1
Tjena, har köpt mig en Audi s6 2,2t har om dagen och provkörde o den gick fint osv men dum som jag va kollade jag inte om den rykte något på tomgången men förra ägaren sa att den ej drack vatten eller olja....

Och märkte på vägen hem att den ryker på tomgång (Vitt) och har även försvunnit från max sträcket till min med glykol... Så antar att jag åker på packnings byte.

Men nu till frågan, har hört att man ska ha RS2 packningen istället? Är det samma som Cylinderpackning Metall på QTD.se? Annars kan någon kunnig gärna få länka den.

Något speciellt man ska tänka på när man river toppen på dessa? Aldrig skruvat Audi förr. Tack på förhand! MVH Linus

OBS: Har redan gjort en tråd på nordic audi så behöver inge tips om de.

1 938 Inlägg
9 november 2013
#2
Som ja förstått så har alla topplockspackningar utgått förutom rs2ans som är en flerlagers metallpackning, med största sannolikhet toppen som skjutit i ditt fall.

Inte så mycke att tänka på, 2.2orna e väldigt lättmeckade.
Bort me fronten så går allt mycke lättare, "bara" lossa turbon å tryckrröet vid spjällhuset å lossa slangen på vattenröret under insuget så e man inte långt från att ha lyft toppen. smile

278 Inlägg
9 november 2013
Trådstartare
#3
Glesmark skrev:
Som ja förstått så har alla topplockspackningar utgått förutom rs2ans som är en flerlagers metallpackning, med största sannolikhet toppen som skjutit i ditt fall.

Inte så mycke att tänka på, 2.2orna e väldigt lättmeckade.
Bort me fronten så går allt mycke lättare, "bara" lossa turbon å tryckrröet vid spjällhuset å lossa slangen på vattenröret under insuget så e man inte långt från att ha lyft toppen. smile

Men rs2 packningarna blev väll standard efter dom slutade med Audi s6? Inte säker men hoppas på det iaf så man slipper leta ny topp... Bilen går ju aldrig varm så då skulle väll toppen inte kunna skjuta?

1 938 Inlägg
9 november 2013
#4
Topplockspackningen kan skjuta av fler anledningar än värme, min gick sönder helt "utan anledning".
Låg och drog på 6an i 110km/h med min 2.2t, 15 000 mil och helt oskruvad, original topplockspackning satt där.
POFF sa det och ett vitt moln fanns i backspegeln samtidigt som motorn dog, hade skjutit topplockspackningen på en cylinder och fått in vatten, staken va krökt och det mesta va ett rent helvete, summa sumarum så blev det väl för högt cylindertryck för originalpackningen. En bra anledning att riva motorn och börja trimma smile
Rs2ans packning passar på alla 2.2t i s2 s4 s6, 3b, aby, aan och adu etc, det är "samma" packning i dagens läge.

4 586 Inlägg
9 november 2013
#5
Innan du börjar skruva bort toppen kontrollera turbon.  Den är med högsta trolighet vätskekyld/oljekyld så där man det även ryka ifall turbon är slut


278 Inlägg
9 november 2013
Trådstartare
#6
Glesmark skrev:
Topplockspackningen kan skjuta av fler anledningar än värme, min gick sönder helt "utan anledning".
Låg och drog på 6an i 110km/h med min 2.2t, 15 000 mil och helt oskruvad, original topplockspackning satt där.
POFF sa det och ett vitt moln fanns i backspegeln samtidigt som motorn dog, hade skjutit topplockspackningen på en cylinder och fått in vatten, staken va krökt och det mesta va ett rent helvete, summa sumarum så blev det väl för högt cylindertryck för originalpackningen. En bra anledning att riva motorn och börja trimma smile
Rs2ans packning passar på alla 2.2t i s2 s4 s6, 3b, aby, aan och adu etc, det är "samma" packning i dagens läge.

Jo jag vet men tänkte om de är org packing på så då bör de väll inte vara rs2 packningen? Och om de nu är så att de är toppen, vart får man tag på en sån? Skroten verkar ha dåligt...

jocke_gronberg skrev:
Innan du börjar skruva bort toppen kontrollera turbon.  Den är med högsta trolighet vätskekyld/oljekyld så där man det även ryka ifall turbon är slut

Turbon är fräsch, redan kollat smile

1 938 Inlägg
9 november 2013
#7
Toppen i sig är nog inga problem med, du hittar dom lättast på blocket och nordicaudi.
Du får ta lös toppen och lämna den på planing, sen smäcka dit den med en ny packning.
Förstår inte riktigt vad du menar, är det originalpackning på din bil nu så är det inte rs2packning på den nu nej, men om du går och köper en packning idag från vag så får du en rs2packning då denna ersatt originalpackningen, den passar för övrigt utan problem men du får vara lite nogrannare med rengöringen av gamla packningsrester på blocket.

278 Inlägg
9 november 2013
Trådstartare
#8
Glesmark skrev:
Toppen i sig är nog inga problem med, du hittar dom lättast på blocket och nordicaudi.
Du får ta lös toppen och lämna den på planing, sen smäcka dit den med en ny packning.
Förstår inte riktigt vad du menar, är det originalpackning på din bil nu så är det inte rs2packning på den nu nej, men om du går och köper en packning idag från vag så får du en rs2packning då denna ersatt originalpackningen, den passar för övrigt utan problem men du får vara lite nogrannare med rengöringen av gamla packningsrester på blocket.

Trodde de du menade med att toppen skjutit är spricka i toppen. Men då kan jag ju lugna ner mig. Antar att jag kan köra med denna packning? http://www.mister-auto.se/sv/topplocksp … _g318.html

1 938 Inlägg
9 november 2013
#9
Funkar garanterat, här e en några kr billigare http://webshop.cp-service.se/sv/audi/10 … -stal.html
Du bör nog köpa insugspackning och avgaspackning samt gummipackningen till vattenröret om det måste demonteras innan planing på aan-motorn.
Finns färdiga sotsatser som e kalas, kompletta med ungefär allt man kan tänka sig, ventiltätningar, ventilkåpspackning osv. smile

278 Inlägg
9 november 2013
Trådstartare
#10
Glesmark skrev:
Funkar garanterat, här e en några kr billigare http://webshop.cp-service.se/sv/audi/10 … -stal.html
Du bör nog köpa insugspackning och avgaspackning samt gummipackningen till vattenröret om det måste demonteras innan planing på aan-motorn.
Finns färdiga sotsatser som e kalas, kompletta med ungefär allt man kan tänka sig, ventiltätningar, ventilkåpspackning osv. smile

Hittade nu, tack så mycket! smile


Sök