3019
Sök

16v topp på b230f

14 Inlägg
26 november 2013
Trådstartare
#1
Hejsan! Har googlat och sökt efter resultat men hittar inte svaret, hoppas någon här kan hjälpa mig!
Har funderingar på om jag skulle monterat en 16v topp på en b230f, sugmotor alltså.. vet redan vilka kamrems delar ja ska ha, men problemet är kolvarna?
Hur mycket behöver dom fräsas ner? Behövs ventilurtag för att fortfarande kunna få ett högt komp i sugmotorn?
turbo motorerna har jag förstått att man fräser av ett visst mått, utan ventilurtag i kolvarna, men där är man ju heller inte ute efter att behålla kompet, som i sug motor..

prestanda framför utseende
225 Inlägg
26 november 2013
#2
mitt tips är att inte lägga ner tiden på att konvertera utan leta fram en komplett 16v motor istället . Det kostar BETYDLIGT mer än vad det smakar.

Kanske inte rådet du vill ha men jag tror de flesta håller med mig.


10 287 Inlägg
26 november 2013
#3

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

14 Inlägg
26 november 2013
Trådstartare
#4
Tack men där var ändå b23 dom pratade om, kolvar å stakar är inte samma i b23 å b230 va smile?

762 Inlägg
26 november 2013
#5
Flexen skrev:
Tack men där var ändå b23 dom pratade om, kolvar å stakar är inte samma i b23 å b230 va smile?

Såvitt jag vet så ska det vara samma. Det är samma diameter på kolvarna och samma slaglängd på vevaxeln. Men stakarna är klenare på de tidiga B230 1984-1988B (innan1990 för att vara säker), men efter det så har du de starka igen.

Även lagerna till vevaxeln är klenare, men annars är bottendelen mer eller mindre likadan skulle jag tro. smile

Det finns också några andra saker som skiljer sig mellan B23 och B230 (vattenmantlar mm.) , men det är inget du kommer att märka av om du bara ska byta topp smile


14 Inlägg
26 november 2013
Trådstartare
#6
Okej låter bra! I den länkade tråden skrev dom man skulle plana av kolvarna 3mm, men undrar fortfarande om.de räcker, eller om man ska fräsa ventilurtag i kolvarna?

10 287 Inlägg
26 november 2013
#7
Plana av dom rakt av är snik och förstör squish.
Varför inte ta endera en komplett B234 motor eller kolvarna från en B234?

/Göran


Flexen skrev:
Okej låter bra! I den länkade tråden skrev dom man skulle plana av kolvarna 3mm, men undrar fortfarande om.de räcker, eller om man ska fräsa ventilurtag i kolvarna?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

prestanda framför utseende
225 Inlägg
26 november 2013
#8
Sharky skrev:
Plana av dom rakt av är snik och förstör squish.
Varför inte ta endera en komplett B234 motor eller kolvarna från en B234?

/Göran


Flexen skrev:
Okej låter bra! I den länkade tråden skrev dom man skulle plana av kolvarna 3mm, men undrar fortfarande om.de räcker, eller om man ska fräsa ventilurtag i kolvarna?


min tanke precis...... billigare och bättre.



Sök