3827
Sök

Krångel med kylsystem 740 16v

111 Inlägg
22 december 2013
Trådstartare
Vågar jag ta bort termostaten fastän jag inte har någon ny packning?

324 Inlägg
22 december 2013
FredrikBr skrev:

Det känns dumt.

Men har du testat att lufta än? Igång med bilen, full värme i kupén, av med kylarlocket och tryck på slangarna för att få cirkulation.

Och går bilen aldrig upp i för hög temp fastän att den undre slangen är ständigt kall?

773 Inlägg
22 december 2013
den under ska inte bli lika varm som den övre? för den övre är ju från motorn så alla värme är där och sen går det igenom kylarn och kyls så den nedre ska inte vara lika varm som den övre? så har jag trort hela tiden iaf smile

111 Inlägg
22 december 2013
Trådstartare
Catoxxo skrev:
FredrikBr skrev:

Det känns dumt.

Men har du testat att lufta än? Igång med bilen, full värme i kupén, av med kylarlocket och tryck på slangarna för att få cirkulation.

Och går bilen aldrig upp i för hög temp fastän att den undre slangen är ständigt kall?

Har luftat och grejjat nu och det verkar inte försvinna något mera vatten eller gå upp ur kärlet och stog och kände på båda slangarna och nu verkar båda 2 bli varma iallafall. Men tempmätaren verkar aldrig gå upp till mitten även fast jag stog på tomgång säkert 15 minuter och sen åkte en sväng på byn. Om jag har bilen av och vrider på tändningsläge då går tempmätaren upp till mitten men så fort jag startar går den ner en bit igen

6 234 Inlägg
22 december 2013
Hej!
Om du märker att vattennivån i expansionskärlet varierar kraftigt så är det säkert så att topplockspackningen är trasig!
Med hel packning ska du inte märka någon direkt nivåförändring från det att motorn startas till att den blir varm och vattnet ska absolut aldrig rinna över.
Kolla det!

111 Inlägg
22 december 2013
Trådstartare
jaka54 skrev:
Hej!
Om du märker att vattennivån i expansionskärlet varierar kraftigt så är det säkert så att topplockspackningen är trasig!
Med hel packning ska du inte märka någon direkt nivåförändring från det att motorn startas till att den blir varm och vattnet ska absolut aldrig rinna över.
Kolla det!

Hej, har också börjat fundera på ifall det skulle kunna vara topplockspackningen så ska nog byta den inom snar framtid smile

Sök