3739
Sök

Problem med växling MB Sprinter 313cdi

2 Inlägg
28 december 2013
Trådstartare
Hej!

Jag har problem med en MB Sprinter 313cdi -03 16k mil. Växlarna känns väldigt tröga att lägga i. Kopplingen fungerar bra men det känns väldigt trögt att flytta runt själva spaken. När man väl fått spaken i rätt läge går växeln i fint och det hörs inga missljud vid växling. Växlarna hoppar inte heller ur. Det spelar inte någon roll om bilen är kall eller varm.

Någon som kan ha en idé om vad det kan vara?

-.-
383 Inlägg
28 december 2013
Om du har den korta spaken, uppe på panelen så att säga, så skulle jag gissa att vajrarna är kärva.
Kan vara själva spaken som är kärv oxo.
Jag skulle prova att koppla loss vajrarna uppe vid spaken, då ska spaken vara ganska sladdrig.
Vajrarna ska röra sig lätt i höljet. Kan vara svårt att få växel utan spaken men vajern ska kunna röra sig lätt några mm fram och tillbaka iaf.
Om det kärvar nånstans där så prova att smörja, annars byt det som kärvar.
Skulle även kunna vara växelreglagen nere på lådan, brukar gå att smörja det oxo.

Om spaken är på golvet så går den rakt ner i vxl-lådan och då brukar inte såna problem uppstå. Om det inte är nåt tjall inne i vxl-lådan.

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas

2 Inlägg
28 december 2013
Trådstartare
Tack för ett bra svar. Det är den korta spaken. Ska kolla på vajrarna och prov smörja

90 Inlägg
28 december 2013
hobbybilen skrev:
Tack för ett bra svar. Det är den korta spaken. Ska kolla på vajrarna och prov smörja

hade likadan problem på min merca.. då var de vajrarna MB verkstan fixade det för 300:- (orkade ej pilla själv)
min va trög som du beskriver då o då.. o till slut så fastnade spaken i 3ans växel..

Sök