3533
Sök

Dragkroksproblem snälla hjälp!

9 Inlägg
5 januari 2014
Trådstartare
Hej!
Jag ska nu i Januari besikta min bil, men problemet är att jag har en dragkroksanordning men ingen dragkrok eftersom att förra ägaren sumpat den, kommer jag få nedslag på besiktningen och hur kan jag lösa detta?

Tacksam för svar!
Mvh: Chris

Forummoderator
26 397 Inlägg
5 januari 2014
Så här står det på Bilprovningens hemsida:

Om bilen har löstagbar dragkrok?
Om din bil har en löstagbar dragkrok, ta då med dig denna samt eventuell nyckel till besiktningen.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

* Voff voff *
10 736 Inlägg
5 januari 2014
ChrisW skrev:
Hej!
Jag ska nu i Januari besikta min bil, men problemet är att jag har en dragkroksanordning men ingen dragkrok eftersom att förra ägaren sumpat den, kommer jag få nedslag på besiktningen och hur kan jag lösa detta?

Tacksam för svar!
Mvh: Chris

Ja, det ger en anmärkning eftersom dom inte kan testa den då.

Lösningen är att du köper en krok på skroten alt. en ny...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

111 Inlägg
5 januari 2014
Om det är en löstagbar så får du en anmärkning,
men är den avsågad som den är på min så är det inga problem

1 800 Inlägg
5 januari 2014
ultimatemartin skrev:

Även om den är avsågad måste det vara ändrat i registret, är den inte det så är det en anmärkning.

9 121 Inlägg
5 januari 2014
Hilmer skrev:
ultimatemartin skrev:

Även om den är avsågad måste det vara ändrat i registret, är den inte det så är det en anmärkning.

Det är bara att be om ändring i registret vid besiktning numera, då man inte behöver regbes med dragkrok!

1 800 Inlägg
5 januari 2014
Putteliten skrev:
Hilmer skrev:
ultimatemartin skrev:

Det är bara att be om ändring i registret vid besiktning numera, då man inte behöver regbes med dragkrok!

Står det inskrivet i papperna måste bilen registreringsbesiktigas om man vill demontera draget.
Däremot om bilen är EU-typgodkänd så gäller lite andra regler, både vad det gäller montering och demontering.

4 500 Inlägg
5 januari 2014
lägg i lite svets i hålet för kroken så att det blir "pluggat" ,draget blir "borttaget" ur pappren automatiskt,bara att du säger till om det i Bes..Har gjort så i Örebro län,var även tvungen att ta bort elkontakten ,,

Driver
2 111 Inlägg
5 januari 2014
Som Putteliten redan skrivit, det behövs ingen regbes längre. De kontrollerar och ändrar detta under vanlig bes.

Nya regler sedan 1/9-13 om jag inte minns helt galet!.

Dock gäller ju detta såklart bara om man demonterat (demonterat helt, kapat eller svetsat mutter osv)  eller monterat drag...

Mvh Janken

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

1 800 Inlägg
5 januari 2014
"Om man väljer att plocka bort sin dragkrok så behöver man inte registreringsbesikta under förutsättning att kroken inte är registrerad i Vägtrafikregistret, kontrollera detta i registreringsbeviset. Finns det uppgift om kopplingsanordning, måste bilen alltså registreringsbesiktas"

"De nya reglerna gäller för en EU-typgodkänd personbil klass I"

Finns att läsa en hel del transportstyrelsens hemsida om de nya reglerna, men det verkar som det finns olika tolkningar kring detta...

41 Inlägg
5 januari 2014
Har inte behövts reg bes för demontering av drag på flera år ! Det ändrar dom på vanliga bes. Även färg på bilen ändras om man bytt färg. Men i slutet på 2013 1okt tror ja ändrade dom så man inte behöver reg bes för att montera ett (godkänt) drag för den bilen !

Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
5 januari 2014
Audi90coupe skrev:
Har inte behövts reg bes för demontering av drag på flera år ! Det ändrar dom på vanliga bes. Även färg på bilen ändras om man bytt färg. Men i slutet på 2013 1okt tror ja ändrade dom så man inte behöver reg bes för att montera ett (godkänt) drag för den bilen !

gäller bara bilar med eu godkännande..med andra ord så är den inte helbilsgodkänd är det kört!
detta MÅSTE fortfarande regbes!

Kör fort så hinner inget hända...

111 Inlägg
5 januari 2014
Vad jag vet så va draget kapat redan 2010 på min bil, och den har gått igenom varje år, t.o.m. i tisdags när jag besikta bilen. (eller aa, en länkarm va kass så jag måste in på efterkontroll tongue) Dock står det fortfarande kvar hur mycket min bil får dra

Sök