3698
Sök

RWD låda till saab

Bilmek
70 Inlägg
19 april 2009
Trådstartare
#1
tja!
finns de någon låda som passar rak på saabs b234 motor så man får bakhjulsdrift asså? ja är lite halv sugen på och bygga om en saab 9000 aero.
tack för svar

Toyota MR2 Turbo
Rösta gärna!
Projekttråden: http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.p … mp;t=10432

1 217 Inlägg
19 april 2009
#2
Ska väll finnas någon låda från omega som ska passa.


Random Hero
4 047 Inlägg
19 april 2009
#3
Ksj skrev:
Ska väll finnas någon låda från omega som ska passa.

ja de e sant, men de e väl inte bolt on ?

Dog food lid. Backwards

1 291 Inlägg
20 april 2009
#4
Lådan från omega B v6 är att föredra, R25/28 heter den.
Även från omega A med ohc motorn passar R25 heter den men ska vara något svagare.
Räkna dock med lite pill beroende på vilken koppling du använder.


Bilmek
70 Inlägg
21 april 2009
Trådstartare
#5
MattiasH skrev:
Lådan från omega B v6 är att föredra, R25/28 heter den.
Även från omega A med ohc motorn passar R25 heter den men ska vara något svagare.
Räkna dock med lite pill beroende på vilken koppling du använder.

okey tack.. men ja har även hört att de bara e den lilla saab motorn 2.0:an som den passar på:/

Toyota MR2 Turbo
Rösta gärna!
Projekttråden: http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.p … mp;t=10432

213 Inlägg
21 april 2009
#6
Leta reda på en BMW låda som ska hålla och en sprängkåpa till en Saab motor.
Sen ringer du han som har baxale.se så läser det sig.
Kostar inte många kronor att svetsa en låda.

VI har en sådan låda på våran blivande drifting saab.

Smålänning
7 887 Inlägg
21 april 2009
#7
RB25 och RB28 passar ja.

RB25 är lite klenare, men brukar klara sig bra. Lätt att få tag på.

Sitter i Omega A 2,0i bl.a

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

234 Inlägg
21 april 2009
#8
Vill man köra automat så har "BOP" samma bultmönster som Saab. BOP betyder Buick, Oldsmobile och Pontiac. Alla dessa har samma automatlådor som chevrolet men ett annat bultmönster. Sedan så passar volvo 200 och 700 seriens kardaner i BOP lådornas yokar ifall man vill köra volvo bakaxel.

/Eric.


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
21 april 2009
#9
showit skrev:
MattiasH skrev:
Lådan från omega B v6 är att föredra, R25/28 heter den.
Även från omega A med ohc motorn passar R25 heter den men ska vara något svagare.
Räkna dock med lite pill beroende på vilken koppling du använder.

okey tack.. men ja har även hört att de bara e den lilla saab motorn 2.0:an som den passar på:/

Låter väldigt märkligt... Saabs lådor passar fritt mellan 2.0 och 2.3 i samma motorfamilj så det verkar konstigt... Svänghjulet på äldre T5 motorer kan skilja mellan 2.0/2.3ltt och 2.3ftt och aero däremot, 228 vs. 240mm lamelldiameter...


hbxservice.com
1 471 Inlägg
23 augusti 2009
#10
hur funkar de med tex: startmotor och så då? går det att skruva den direkt i lådan?? passar axeln i växellådan direkt in i lammellen? vilken koppling e lättast att bygga på av saabens? ( funderar på ett exakt likadant bygge så de vore kul all veta.

god gave us turbo lag to give the v8 suckers a slight chanse

1 062 Inlägg
23 augusti 2009
#11
Du körju med orginal "Saab" 240mm tryckplatta och lamell som gör till lådan och då helst en 240mm variant som håller bra.
Svänghjulen är annars lika stora på alla Saabar, det är bara ytan och passningen för kopplingen som skiljer.

M.V.H.


135 Inlägg
23 augusti 2009
#12
Dahlhjelm skrev:
Vill man köra automat så har "BOP" samma bultmönster som Saab. BOP betyder Buick, Oldsmobile och Pontiac. Alla dessa har samma automatlådor som chevrolet men ett annat bultmönster. Sedan så passar volvo 200 och 700 seriens kardaner i BOP lådornas yokar ifall man vill köra volvo bakaxel.

/Eric.

Det finns ju såklart också manuella lådor till BOP också, sedan finns det adapterplattor så du kan köra en cheva låda på en BOP motor och då finns det massor av lådor att välja mellan. Vet dock inte hur det blir med koppling med mera...


hbxservice.com
1 471 Inlägg
23 augusti 2009
#13
AndreasPlars skrev:
Du körju med orginal "Saab" 240mm tryckplatta och lamell som gör till lådan och då helst en 240mm variant som håller bra.
Svänghjulen är annars lika stora på alla Saabar, det är bara ytan och passningen för kopplingen som skiljer.

M.V.H.

get är alltså kopplingen från en sugmotor då eller?? aerons är väll större?

god gave us turbo lag to give the v8 suckers a slight chanse

1 062 Inlägg
23 augusti 2009
#14
saablover_1 skrev:
get är alltså kopplingen från en sugmotor då eller?? aerons är väll större?

Öööh...va? En sugmotorkoppling (215mm) kommer nog inte hålla många mil med turbo.
Ta valfri Opellamell som är 240mm stor eller iaf 228mm och som klarar lite vrid och använd tryckplattan från 2,3T fulltrycksturbo eller motsvarande Saschs "race" version.  Aero har aldrig haft någon special eller annat i drivlineväg på 900,9000.
Sitter samma knutar, axlar, koppling m.m. som på en vanlig 200hk. Finns mao ingenting som heter Aerokoppling eller Aerolåda osv.

M.V.H.


hbxservice.com
1 471 Inlägg
23 augusti 2009
#15
AndreasPlars skrev:
saablover_1 skrev:
get är alltså kopplingen från en sugmotor då eller?? aerons är väll större?

Öööh...va? En sugmotorkoppling (215mm) kommer nog inte hålla många mil med turbo.
Ta valfri Opellamell som är 240mm stor eller iaf 228mm och som klarar lite vrid och använd tryckplattan från 2,3T fulltrycksturbo eller motsvarande Saschs "race" version.  Aero har aldrig haft någon special eller annat i drivlineväg på 900,9000.
Sitter samma knutar, axlar, koppling m.m. som på en vanlig 200hk. Finns mao ingenting som heter Aerokoppling eller Aerolåda osv.

M.V.H.

ok, e inte så insatt i turbomotorer:P

god gave us turbo lag to give the v8 suckers a slight chanse

1 062 Inlägg
23 augusti 2009
#16
saablover_1 skrev:
AndreasPlars skrev:
saablover_1 skrev:
get är alltså kopplingen från en sugmotor då eller?? aerons är väll större?

Öööh...va? En sugmotorkoppling (215mm) kommer nog inte hålla många mil med turbo.
Ta valfri Opellamell som är 240mm stor eller iaf 228mm och som klarar lite vrid och använd tryckplattan från 2,3T fulltrycksturbo eller motsvarande Saschs "race" version.  Aero har aldrig haft någon special eller annat i drivlineväg på 900,9000.
Sitter samma knutar, axlar, koppling m.m. som på en vanlig 200hk. Finns mao ingenting som heter Aerokoppling eller Aerolåda osv.

M.V.H.

ok, e inte så insatt i turbomotorer:P

Man lär sig så länge man är nyfiken wink

M.V.H.


5 Inlägg
17 januari 2014
#17
jag har en b234L ifrån en saab SAAB 9000 T16 CD48M 1992. 200hk original, den är dock automata så om den skall vara till rwd förstår ajg givetvis att jag måste ha svänghjul och tryckplatta, men det har jag från en annan 2,3a, passar svänghulet rakt av? är det samma bultmönster som på manuellen, och om det är det, passar r25-28 bult on?

tanken är att den skall i min rekord c coupe så jag är i stadiet där jag söker info just nu, största frågetecknet just nu är just v-lådan.

m.v.h. rostig! smile


Sök