3949
Sök

Nyligen köpt Skyline GTS, utan turbo?

52 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
#1
Jag köpte igår en Skyline R33 GTS -95
Enligt transportstyrelsen ska bilen ha 250hk, alltså som en rb25det`har i orginalutförande?

Men den här bilen har en RB25 utan turbo, kan det ha varit så att de registerade bilen fel vid importen, så att den är registerad med en turbo motor istället för sugmotorn? För några 250hk känns det inte som att den har.
Någon som kan något om den motorn som sitter i, går det att trycka in en rb20det eller rb25det på samma växellåda?

Tack på förhand
/Frasse

Ungpung

Driver
2 111 Inlägg
3 maj 2010
#2
Om du kollar ner vid grenröret så ser du ganska snabbt om du har turbo eller ej.

När jag köpte min gamla så hette den också "enligt sverige" GTS. Var dock en gts-t...

Edit: sen har du ju också laddtrycksmätare vid varv/hastighetsmätaren om det är en gts-t...
Senast redigerat av Janken (3 maj 2010)

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

52 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
#3
Jo precis!
Jag såg ju direkt att det inte var en turbo, eftersom luftfiltret går ju direkt till insuget.
Det konstiga är ju att den tydligen är reggad som en turbo? En gts-t har väl 250hk orginal?

Vad jag menar att jag igentligen kan dra i en rb25det utan några som helst problem med besiktningen isåfall, eller?



Janken skrev:
Om du kollar ner vid grenröret så ser du ganska snabbt om du har turbo eller ej.

När jag köpte min gamla så hette den också "enligt sverige" GTS. Var dock en gts-t...

Edit: sen har du ju också laddtrycksmätare vid varv/hastighetsmätaren om det är en gts-t...

Ungpung

Driver
2 111 Inlägg
3 maj 2010
#4
hmm...nja, tycker det verkar skumt att den e reggad med 250, det har inte NA motorn.

Om du nu har en utan turbo så vilken motor har du? SOHC eller dohc?. Dvs 2,0 RB20E SOCH motorn med ca 130 hk om jag itne minns galet . Eller 2,5 RB25DE DOHC motorn med ca 190 ?...

Heter bilen "HR" i modellbetäckningen eller ECR?... Vilket du kan se på "brickan" i motorutrymmet. Också på regeviset har jag för mig...?

Oavsett så kan jag inte sitta o säga "häv i en RB25DET ,de e inga problem me bes." Om du förstår hur jag menar...

Mvh Janken

Edit: Glömde att du skrivit att du har RB25DE motorn redan, sorry.
Senast redigerat av Janken (3 maj 2010)

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

Driver
2 111 Inlägg
3 maj 2010
#5
Är lite för seg i skallen nu för o kunna komma med raka puckar, någon annan kommer säkert hinna före då jag lär dra iväg nu.

Ett tips är skyline.se !.

(Kollade upp min gamla bil på transp.. hemsida. står inget om gts,gts-t eller något där. enbart nissan skyline. dom har ingen direkt koll på vilka som är vad heller vad jag förstått.

Kan mycket väl funka att "slänga" i en turbomotor, kan lika gärna gå åt helvete också.

Edit: Måste bara få vara lite "dum" o fråga varför du inte visste till 100% vilken motor som satt i bilen när du köpte den?...
Senast redigerat av Janken (3 maj 2010)

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

52 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
#6
Janken skrev:
hmm...nja, tycker det verkar skumt att den e reggad med 250, det har inte NA motorn.

Om du nu har en utan turbo så vilken motor har du? SOHC eller dohc?. Dvs 2,0 RB20E SOCH motorn med ca 130 hk om jag itne minns galet . Eller 2,5 RB25DE DOHC motorn med ca 190 ?...

Heter bilen "HR" i modellbetäckningen eller ECR?... Vilket du kan se på "brickan" i motorutrymmet. Också på regeviset har jag för mig...?

Oavsett så kan jag inte sitta o säga "häv i en RB25DET ,de e inga problem me bes." Om du förstår hur jag menar...

Mvh Janken

Edit: Glömde att du skrivit att du har RB25DE motorn redan, sorry.

Exkat, det tycker jag med, det står NISSAN SKYLINE på transportstyrelsen på min med. Men det är ju en stor fördel för mig att den är reggad så smile
Det är 2.5 RB25DE DOCH motorn som sitter i, 190hk låter mycket rimligt. Den är ju välidgt pigg ändå. Men man märker skillnad när det skiljer på 50-60hk !


Jag visste vad det var för motor i innan jag köpte bilen, men såg ju som sagt att den är reggad med en rb25det? så jag såg stora möjligheter för byte till turbo motorn.

Har en annan fråga ang. RB25DET motorn, passar den bolt on med motorfäste osv?
RB20DET vad sitter den i för bilar, är det något att satsa på?
Växellådan som sitter i min, går den att använd till någon utan ovanstående motorer, eller har varje motor sin egna låda?

Ungpung

4 767 Inlägg
3 maj 2010
#7
som sagt, börjar ditt chassinr på ecr? är den fyra eller fembultad på fälgarna?

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

52 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
#8
Erick skrev:
som sagt, börjar ditt chassinr på ecr? är den fyra eller fembultad på fälgarna?

.                    Den är fyrbultad på fälgarna, vad innebär det?

Ungpung

Rakapparat
301 Inlägg
3 maj 2010
#9
Innebär bara att du har en gts utan turbo men det var ju redan konstaterat:)


171 Inlägg
3 maj 2010
#10
Men det betyder om du ska hänga i Rb25det så behöver du byta växelåda med. Om du vill ha turbo så varför köpte du den inte med turbo.

Lindesbergs Bilskadecenter
Stöd Reumatikerfonden på Plusgiro 90 03 19-5

52 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
#11
Bjorling skrev:
Men det betyder om du ska hänga i Rb25det så behöver du byta växelåda med. Om du vill ha turbo så varför köpte du den inte med turbo.

Anledningen till att jag köpte utan turbo var för att jag fick bilen riktigt riktigt billigt!

Ungpung

Thedriftking
3 maj 2010
#12
får man fråga va du fick ge för den wink

52 Inlägg
4 maj 2010
Trådstartare
#13
Thedriftking skrev:
får man fråga va du fick ge för den wink

Gav ynkliga 30tusen för bilen, nybesad och fullt fungerande!

Jag har kollat upp det med chassi nr och det är ett ECR nr..
Ingen som vet om rb20det eller rb25det passar bolt on på chassit?
RB25det borde väl det, borde inte vara annorlunda fästen osv för olika motorer på samma chassi?

RB20det sitter väl enbart på r32an om inte jag förtog helt galet, men ingen som vet någon som har tryckt in en rb20det i en r33a utan några större modifikationer?
Anledningen att jag frågar efter en sådan är att de är ju bra mycket billigare än rb25det.

Ungpung

171 Inlägg
4 maj 2010
#14
Men varför inte tänka i andra banor. Sr20det, 13B, V8. Bmw M5 motor. Men annars finns det ju RB25det swapkit för 20kkr och upp. rätt mycket jobb med allt. Byte av motorstyrning och skarvning av kablar.
Men tänk på att du måste byta låda med för den låda som sitter nu är rent värdelös.

Men lycka till.

Lindesbergs Bilskadecenter
Stöd Reumatikerfonden på Plusgiro 90 03 19-5

52 Inlägg
5 maj 2010
Trådstartare
#15
Bjorling skrev:
Men varför inte tänka i andra banor. Sr20det, 13B, V8. Bmw M5 motor. Men annars finns det ju RB25det swapkit för 20kkr och upp. rätt mycket jobb med allt. Byte av motorstyrning och skarvning av kablar.
Men tänk på att du måste byta låda med för den låda som sitter nu är rent värdelös.

Men lycka till.

Har även funderat på sr20det, eller rb20det! Men frågan är hur mycket plåt arbete det krävs för att få motorn att passa in. Är inte intresserad av sugmotorer smile Skyline ska ha turbo!
Hur man kopplar dit motorn är inga problem, bara passformen är bra så är det inga problem.

Men menar du att växellåda passar på en rb25det? Men den inte är något att ha?
Går ju alltid att förstäkra låda och koppling.

/Frasse

Ungpung

171 Inlägg
5 maj 2010
#16
Tror den ska passa. men innehållet är inge vidare. Men kanske kan hålla om du inte ska använda bilen så hårt. Men finns RB25det motor till salu nu för  18000 eller va de var.

Men lycka till och hoppas du kan hitta allt det du behöver.

Lindesbergs Bilskadecenter
Stöd Reumatikerfonden på Plusgiro 90 03 19-5

5 Inlägg
26 januari 2014
#17
går det inte bara att trycka in en turbo i rb25de motorn? smile

4 767 Inlägg
26 januari 2014
#18
nilvarz skrev:
går det inte bara att trycka in en turbo i rb25de motorn? smile

Årets trådlyft! tongue

Nej det är inte värt att turbokonvertera eller byta motor i en icke-turbo-skyline. Man måste byta halva bilen, pga sämre bromsar, bränslepump och massa sånt..

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

5 Inlägg
26 januari 2014
#19
alright tack för svaret!


Sök