har en fråga körde på 4ans växel idag och funderar lite på när fan den slutar hämta kraft... tyckte fasen inte det hände nåt oavsett om ja växla upp till 5an.... va väl sisådär 5k Rpm på 4an men tyckte inte den hade nåt mer att hämta.... är det normalt att den avtar där och börjar hämta kraft på nästa växel?? hmm aja frågan kanske knepig men men..
när kraften avtar vilken hastighet skall bilen hålla då ungefär på 4ans växel?
lite svårt att förstå va nån av er menar . men de man kan kolla på e ju var man har mest Vridmoment i motorn tex min Saab 9-5 har max vrid från 1800 varv upp till ca 2500 sen avtar vridet sakta ,, detta är ju olika på olika bilar.
lite svårt att förstå va nån av er menar . men de man kan kolla på e ju var man har mest Vridmoment i motorn tex min Saab 9-5 har max vrid från 1800 varv upp till ca 2500 sen avtar vridet sakta ,, detta är ju olika på olika bilar.
mvh chrille_
okej... det jag vill veta är om nån här som har en 2.0T vet mer exakt hur man utnyttjar växlarna till fulla kraft utan att behöva segdra motorn vilket kan bli resultatet om man växlar för tidigt
Körde 2.0T s40 för typ 2 år sedan, och förstår vad du menar, men ofta på bilar som din som är lätttrycksturbo så sitter det ett litet turboagg som laddar tidigt, vilket ger en bra sjuss redan från typ 2000 rpm, men sen orkar det inte ladda på vid högre varv och bilen tappar effekt.
Exakt var du ska växla för att få max effekt får du prova dej fram till
chippar / pystrimmar (höjjer laddtrycket) på den så fortsätter den där "kraften" en bra bit till kanske till 5-6 tusen rpm Kanske något att testa ? de går att höjja laddet på dom lite utan å chippa
kika i nåt papper var du har maxvridet, sen varvar du så pass mycket att du, när du ska i med nästa växel, hamnar ungefär där maxvridet ligger med den nya växeln för maximal effektivitet.
min tappar vid ca 5-6k.... eftersom 2.0T har mkt bättre utväxling än vad T4an har så spelar det inte lika mkt roll hur mkt turbon pallar.. btw.. VM-guld i trådlyft
min tappar vid ca 5-6k.... eftersom 2.0T har mkt bättre utväxling än vad T4an har så spelar det inte lika mkt roll hur mkt turbon pallar.. btw.. VM-guld i trådlyft
Trådlyft som tillför tveksam information. Det är bara vissa T4 som har annan utväxling, inte alla. Låser här eftersom tråden inte är aktuell.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-