Få kammen att ligga rätt?

-Henkie-
23 mars 2014 · 43 Inlägg

Hejs! Gjorde en tråd för några dagar sedan om en vad-jag-trodde skadad kamaxel till en Audi 100 Turbo.
Valde att montera den efter många om och men.

Har dock stött på lite problem och ska förklara händelseförloppet.

1: Markerade kamdrevet och remmen.
2: Demonterade gamla drevet och kamaxeln (UTAN ATT SLÄPPA PÅ REMMEN)
3: Satte på drevet på nya kammen
4: Satte dit nya kammen, Fanns rum nog att mickla dit remmen på drevet när kamaxeln satt på plats.

5: Nu till problemet, eftersom jag valde att inte släppa på remmen så nu när jag försöker trycka ner kammen för att få på lageröverfallen så spänns den något enormt och muttrarna till överfallen ger motstånd bara efter några få varv ner på pinnbultarna.  Känns inte riktigt rätt att stå och ta i så mycket, dock känns det som det borde gå eftersom att den var exakt lika spänd förra gången.
Lageröverfall 1 & 2 går bra och lätt. 3 går sådär och 4 måste man ta i skapligt för att få ner.

Hur gör jag?

Hoppas det inte vart allt för klyddigt.

mvh

Gizmojohan
23 mars 2014 · 3 295 Inlägg

Tänk på att kammen samtidigt trycker ner ventilerna när du drar ner den.  Kanske är därför det går tungt?

-Henkie-
23 mars 2014 · 43 Inlägg

Jo det är sant, ska kolla hur nockarna ligger imorn.

mb_pucken
23 mars 2014 · 5 089 Inlägg

Tänk på att kammar bör dras ner i överfallen när den ligger i våg. Om det spänner i ena änden är risken att man knäcker den, har själv lyckats med det.

Senast redigerat av mb_pucken (23 mars 2014)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
-Henkie-
23 mars 2014 · 43 Inlägg

Jo det är lite så jag tänker... Skulle ju vara lätt om spännrullen kunde sitta lite lämpligare så kunde man bara lossa remmen lite sen sätta dit allt sen sist spänna remmen igen. Problemet är att.... spännrullen sitter gömd som satan och inte särskilt lätt att nå.

Funderar på att ta polarn till hjälp, han får trycka ner kammen så att den ligger i våg och jag drar fast överfallen. Känns som det borde funka

-Henkie-
24 mars 2014 · 43 Inlägg

Jahapp då var det gjort.  Försökte med ovannämda, minus polarn då han var ju tydligen upptagen.

Och det som inte fick hända hände... Nej kammen gick inte av..... Ett lageröverfall sprack HELVETE... Förslag på vad man gör nu? Hur blir det, iom att överfallen är "inslitna" osv fungerar det väl inte bara att montera dit nya?

Mvh

Rille0
25 mars 2014 · 2 021 Inlägg

Du menar alltså att du försökte montera kammen med kamremen på? hur ska det gå till? Vet inte hur det är på Audi men till de flesta toppar är överfallen matchade till topplocket.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
-Henkie-
30 mars 2014 · 43 Inlägg

Rille0 skrev:
Du menar alltså att du försökte montera kammen med kamremen på? hur ska det gå till? Vet inte hur det är på Audi men till de flesta toppar är överfallen matchade till topplocket.

Första gången ja, upptäckte sedan att det inte går så jag lossa remmen genom att släppa på spännaren (var inte så svårt som ja trodde)

Men problem har jag fortfarande. Remmen är slapp, men kammen vill ändå inte ligga ner i bakkant. Han står upp lite där bak. Där bak sitter ju även drevet till fördelaren, men det är inte där problemet är. Kammen ser heller inte skev ut, svårt att avgöra men ser likadan ut som orginalkammen om man tänker vad det gäller skevhet etc. Det är även samma mått där överfallet ska sitta (30 mm) och kammen ska passa bolt on.

Motorn är nu nollad också (var inte från början) kan det göra någon skillnad tro? Har dock inte testat sedan jag nolla motorn.

Varför går det inte?

Mvh

Janneutanb
30 mars 2014 · 7 272 Inlägg

Står kammen i rätt läge mot kolvarna då?
Blir väldigt jobbigt om kolven står i öd medan kammen försöker öppna ventilen.

GasGlad1337
30 mars 2014 · 460 Inlägg

Överfallet måste spruckit pga att du dragit ner kammen på en ventil som legat emot kolven? eftersom du sa att du inte hade nollat den? smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)
Volvo 744 T5 "Thomas740T5 på facebook" (1986)
-Henkie-
30 mars 2014 · 43 Inlägg

Brains skrev:
Står kammen i rätt läge mot kolvarna då?
Blir väldigt jobbigt om kolven står i öd medan kammen försöker öppna ventilen.

GasGlad1337 skrev:
Överfallet måste spruckit pga att du dragit ner kammen på en ventil som legat emot kolven? eftersom du sa att du inte hade nollat den? smile

Ja nu är det ju inte många alternativ kvar eftersom jag lossat remmen osv. Det är det sista jag kan komma på att ventilerna gått emot kolven och jag i min egna lilla värld fortsatte att dra åt muttrarna till överfallen (bra jobbat sickan).

Är det inte det som är felet ger jag upp. Då vet jag inte vad som blir fel längre.

Mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang