2021
Sök

Stoppa ner en anna motor i en bmw e39 och regga in den

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
21 april 2014
Trådstartare
jahap som rubriken syftar på så är jag sugen på att stoppa ner en cheva 350 i en bmw e39 (1999)
och regga in den så även den jobbigaste bilinspektorn inte kan gnälla..

går det att få en sådan motorbyte igenom, och hur jobbigt är det?!

den tjocka svenska lagboken som tar död på bilintresset......

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

278 Inlägg
21 april 2014
offfroad skrev:
jahap som rubriken syftar på så är jag sugen på att stoppa ner en cheva 350 i en bmw e39 (1999)

Tyvärr inte då den bilen är helbilsgodkänd... Vilket betyder att du knappt får byta något alls på bilen "/

3 354 Inlägg
21 april 2014
Thorseeeen skrev:
offfroad skrev:

Tyvärr inte då den bilen är helbilsgodkänd... Vilket betyder att du knappt får byta något alls på bilen "/

går vid amatörbyggt/ombyggt fordon.
dock får man byta ut en hel del andra saker för att få igenom det som ombyggt

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

595 Inlägg
21 april 2014
Trådstartare
Seth skrev:
Thorseeeen skrev:
offfroad skrev:

meen liksom varför ska man byta över så mycket annat när bmw är bara bättre, ( kraftigare bromsar , abs, kraftig upphängning i helhet .. ), om allt hjulupphängning är kraftigare än bilen man tar v8 ur.., samt effekt/vrid siffrorna är inom gränserna så???

men att dem är petiga med avgasrening.., men en gammal cheva v8 är förgasare, så de finns typ ingen avgasrening på den ens....

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

3 354 Inlägg
21 april 2014
offfroad skrev:
Seth skrev:
Thorseeeen skrev:

meen liksom varför ska man byta över så mycket annat när bmw är bara bättre, ( kraftigare bromsar , abs, kraftig upphängning i helhet .. ), om allt hjulupphängning är kraftigare än bilen man tar v8 ur.., samt effekt/vrid siffrorna är inom gränserna så???

men att dem är petiga med avgasrening.., men en gammal cheva v8 är förgasare, så de finns typ ingen avgasrening på den ens....

De bryr sig inte om att donatorbilen har sämre saker eller inte, De utgår från bilen man gör om.
motorbyte är inte tillräckligt stor ändring för att få igenom som ombyggt

Sen tycker jag det är onödigt att ta en cheva v8 o sätta i när det går att använda sig av en färdig 540 o bygga om/trimma
Senast redigerat av Seth (21 april 2014)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

595 Inlägg
21 april 2014
Trådstartare
Seth skrev:
offfroad skrev:
Seth skrev:

De bryr sig inte om att donatorbilen har sämre saker eller inte, De utgår från bilen man gör om.
motorbyte är inte tillräckligt stor ändring för att få igenom som ombyggt

Sen tycker jag det är onödigt att ta en cheva v8 o sätta i när det går att använda sig av en färdig 540 o bygga om/trimma

jahap, och när man ska så småning om skrämma upp en 540 , v8, eftermarknadsspryt och specialkammar och för dem pengarna så får man smidd bottendel, vass kam, trim toppar, och feting förgasare till en smallblock..,

anledningen att jag vill byta är att det finns eftermarknads saker till en smallblock..,

och enligt det jag förstår så går det ändå inte att byta motorn i bilar nyare än 93, och allt som är äldre än 93 är bara rostiga as.....

sidofråga.., om man fixar fram en "crate engine", dvs en ren eftermarknadsmotor som kommer ny ifrån fabriken på en pall.., ?, vad vill dem svenska lagen då att man tar hjulupphängningen ifrån gaffeltrycken som levererade motorn?? haha

Sök